Μεθοδεύουν και εξειδικεύουν τους τρόπους με τους οποίους ανιχνεύουν τις ασφαλιστικές απάτες οι εταιρείες στην Ελλάδα και ειδικά στον κλάδο αυτοκινήτου. Χρησιμοποιώντας κατά κύριο λόγο εξωτερικούς συνεργάτες και σταδιακά εξειδικευμένο λογισμικό οι εταιρείες προσπαθούν να αντιμετωπίσουν ένα πρόβλημα που συνεπάγεται μεγάλο κόστος για τις ίδιες αλλά και αύξηση των ασφαλίστρων για τους πελάτες τους.
της Βίκυς Γερασίμου
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΑΕΕ, που από το 2013 καταγράφει στοιχεία για την απάτη, το 2016 οι εταιρείες εντόπισαν απάτες στον κλάδο ασφάλισης οχημάτων που ανέρχονταν σε 7,5 εκατ. ευρώ και είναι αυξημένες κατά 55% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η αύξηση αυτή ωστόσο δεν αποδίδεται στην ανοδική τάση περιπτώσεων απάτης αλλά στην χρήση πιο αποτελεσματικών μέσων εξιχνίασης.
Αν και τα στοιχεία της ΕΑΕΕ αφορούν την απάτη μόνο στον κλάδο αυτοκινήτου το κενό μεταξύ του 10% της ασφαλιστικής παραγωγής που υπολογίζεται ότι ανέρχεται η απάτη και των περιπτώσεων που εξιχνιάζονται παραμένει μεγάλο.
Όπως επισημαίνεται στην έρευνα το 80% των εξακριβωμένων περιπτώσεων απάτης καταγράφηκε από τις Ασφαλιστικές Επιχειρήσεις που διέθεταν οργανωτικά ειδικό τμήμα διερεύνησης της ασφαλιστικής απάτης στον κλάδο Αυτοκινήτων. Το οικονομικό όφελος ανά εξακριβωμένη περίπτωση απάτης (μέσος όρος) παραμένει σχετικά σταθερό: 2.131 € το 2015 και 2.087 € το 2016
Οι πιο συχνές περιπτώσεις απάτης
- Κατασκευή / αλλοίωση συνθηκών ασφαλιστικού γεγονότος (πχ. δήλωση εξυπηρέτησης, σκηνοθετημένο ατύχημα, αντιστροφή υπαιτιότητας κλπ.)
- Υπερκοστολόγηση Δήλωση ψευδών στοιχείων ασφάλισης που επηρεάζουν την τιμολόγηση
- Πλαστά ασφαλιστήρια συμβόλαια
- Συνηθέστερες ενδείξεις πιθανής ασφαλιστικής απάτης
Με βάση την συχνότητα εμφάνισης (πρώτη η πιο συνηθέστερη περίπτωση) των ενδείξεων που εντοπίζονται κατά την διαδικασία ανίχνευσης μιας πιθανής ασφαλιστικής απάτης, δηλώθηκαν οι εξής περιπτώσεις:
[ 1 ] Ασύμβατες ζημιές ως προς τις συνθήκες του ατυχήματος
[ 2 ] Ζημιές χωρίς επαφή μεταξύ των εμπλεκομένων οχημάτων
[ 3 ] Ζημιά σε σύντομο χρονικό διάστημα είτε από την έναρξη ασφάλισης (νέο ασφαλιστήριο) είτε μετά την επέκταση κάλυψης (προσθήκη κάλυψης κατά τη διάρκεια της ασφαλιστικής περιόδου)
[ 4 ] Υπερτιμολόγηση ή υπερβολική απαίτηση
[ 5 ] Φιλική ή συγγενική ή άλλη σχέση (πχ. συνάδελφοι, γείτονες) μεταξύ των εμπλεκομένων
[ 6 ] Ασυνεπείς δηλώσεις
[ 7 ] Συνεργεία επισκευής ή ανταλλακτικών
[ 8 ] Επαναλαμβανόμενες ζημιές
[ 9 ] Ζημιές μεταξύ οχημάτων που ασφαλίζονται από τον ίδιο ασφαλιστικό πράκτορα / διαμεσολαβούντα
[ 10 ] Το ατύχημα συνέβη σε βραδινές ώρες
[ 11 ] Προσθήκη νέων καλύψεων ή αύξηση ορίων υφιστάμενης κάλυψης κατά τη διάρκεια ασφάλισης (αφορά σε προαιρετικές καλύψεις)
[ 12 ] Παραποιημένα έγγραφα
[ 13 ] Αδυναμία προσκόμισης παραστατικών / αποδεικτικών στοιχείων
[ 14 ] Το ατύχημα συνέβη σε απομακρυσμένη περιοχή