Ασφαλιστικές εταιρείες από την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, που κυριαρχούν στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά, περιορίζουν την κάλυψη για τα ρωσικά πετρελαιοφόρα, λένε πηγές του κλάδου.
Ακόμη και μη ρωσικά πλοία κινδυνεύουν τώρα να απορριφθούν από δυτικές ασφαλιστικές εταιρείες εάν μεταφέρουν ρωσικό αργό πετρέλαιο. Οι κινήσεις των δυτικών ασφαλιστικών εταιρειών θα μπορούσαν να υπονομεύσουν την πρόσφατη επιτυχία της Μόσχας στην αλλαγή του δρομολογίου των προμηθειών πετρελαίου από την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες στην Ασία.
Οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις ανοίγουν μια μεγαλύτερη τρύπα στις ενεργειακές αγορές καθώς οι περιορισμοί παγιδεύουν τον δεύτερο μεγαλύτερο εξαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο. Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να σημειωθεί τον Ιούνιο και τον Ιούλιο, όταν λήγουν πλήρως τα συμβόλαια που αποσύρθηκαν αυτόν τον μήνα εν αναμονή των αυστηρότερων περιορισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανέφεραν στο Reuters τέσσερις πηγές από τον κλάδο της ναυτιλίας και της ασφαλιστικής βιομηχανίας. Αρνήθηκαν να κατονομαστούν λόγω της ευαισθησίας της συζήτησης για θέματα που συνδέονται με τη Ρωσία.
«Υπάρχει συνεχής πίεση για τις διεθνείς ναυτιλιακές ασφαλιστικές εταιρείες προκειμένου να μην καλύπτουν ναυτιλιακές εταιρείες παγκοσμίως για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου», δήλωσε η Μαρία Μπερτζελέτου, αναλύτρια της Signal Maritime Services με έδρα την Ελλάδα.
Τα πλοία υποχρεούνται να διαθέτουν ασφάλεια P&I, η οποία καλύπτει αξιώσεις αστικής ευθύνης τρίτων, συμπεριλαμβανομένων περιβαλλοντικών ζημιών και τραυματισμών. Ξεχωριστά συμβόλαια ασφάλισης κύτους και μηχανημάτων καλύπτουν τα πλοία έναντι υλικών ζημιών.
Ενώ οι ασφαλιστικές εταιρείες που εδρεύουν σε χώρες που είναι μεγάλοι αγοραστές ρωσικού πετρελαίου ενδέχεται να είναι σε θέση να παρέμβουν, η ικανότητά τους να καλύπτουν δυνητικά τεράστιους κινδύνους παίρνοντας τα δικά τους ασφαλιστήρια συμβόλαια από αντασφαλιστές φαίνεται επίσης ότι θα πληγεί.
Ακριβώς όπως η αγορά ναυτιλιακών ασφαλίσεων κυριαρχείται από δυτικές εταιρείες, η παγκόσμια αγορά αντασφάλισης κυριαρχείται από αμερικανικές και ευρωπαϊκές εταιρείες που τώρα πρέπει να λάβουν υπόψη ένα ευρύ φάσμα κυρώσεων που στοχεύουν ρωσικά ναυτιλιακά συμφέροντα και τράπεζες.
«Θα είναι δύσκολο τώρα να προσδιορίσουμε μια αντασφαλισμένη απαίτηση που δεν θα εμπίπτει με κάποιο τρόπο στις υπάρχουσες κυρώσεις», δήλωσε ο Mike Salthouse, επικεφαλής αξιώσεων στη North, μέλος του International Group, μιας ένωσης ασφαλιστών που παρέχουν ασφάλιση P&I σε περίπου το 90% των ποντοπόρων πλοίων.
Με κρατικές εγγυήσεις;
Χωρίς αντασφάλιση, ένας ασφαλιστής που συντάσσει ένα συμβόλαιο για ένα πετρελαιοφόρο θα χρειαζόταν πιθανώς μια κρατική εγγύηση για την κάλυψη πιθανών υποχρεώσεων που θα μπορούσαν να ανέλθουν σε δισεκατομμύρια δολάρια.
“Υπάρχουν πιθανώς ασφαλιστές στη Ρωσία που είναι σε θέση να συντάξουν προγράμματα αστικής ευθύνης και αντασφάλισης τρίτων που θα μπορούσαν στη συνέχεια να υποστηριχθούν από ένα κρατικό ταμείο από την Κίνα ή τη Ρωσία ή από συνδυασμό και των δύο”, δήλωσε ο Salthouse, ο οποίος είναι επίσης πρόεδρος των κυρώσεων του International Group.
«Αυτό είναι τεχνικά δυνατό. Εξαρτάται από το ποια είναι η πολιτική βούληση και ποιες αγορές θα επικεντρώσει η Ρωσία τα φορτία της».
Προς το παρόν, οι πελάτες στην Ινδία και την Κίνα παραλαμβάνουν φορτία ρωσικού πετρελαίου που αποφεύγονται στη Δύση και είναι φθηνότερα εξαιτίας αυτού, σύμφωνα με στοιχεία της βιομηχανίας και τους εμπόρους. Οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου επέστρεψαν στον μέσο όρο πριν από την εισβολή τον Απρίλιο, σύμφωνα με έκθεση αυτού του μήνα από τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας.
Ελλείψει δυτικών ασφαλιστών, η Ρωσία στρέφεται σε τοπικές ασφαλιστικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένου του Νο. 4 παρόχου της χώρας Ingosstrakh, σύμφωνα με τρεις από τις πηγές του κλάδου.
Το Reuters δεν μπόρεσε να προσδιορίσει εάν η ρωσική κυβέρνηση ή οποιοδήποτε άλλο κυρίαρχο κράτος είχε δώσει ή σχεδίαζε να παράσχει οικονομικές εγγυήσεις στην ιδιωτική Ingosstrakh. Τα υπουργεία Οικονομίας και Μεταφορών της Ρωσίας και το Ingosstrakh δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό.
Η Ινδία, μακροχρόνιος σύμμαχος της Μόσχας, εξαγοράζει ρωσικό αργό. Το μερίδιό της στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου έχει εκτιναχθεί στο 10% από το μηδέν από την αρχή του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με τον ΔΟΕ.
Το Νέο Δελχί δεν βλέπει την ασφάλιση να αποτελεί εμπόδιο για μελλοντικές αγορές, επειδή η Ingosstrakh έχει την ευθύνη για τυχόν κινδύνους που συμβαίνουν στις θάλασσες, σύμφωνα με ανώτερο κυβερνητικό αξιωματούχο.
«Η Ινδία αναγνωρίζει την ασφαλιστική κάλυψη, συμπεριλαμβανομένης της P&I από την Ingosstrakh, επομένως δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα εφόσον τα πλοία πληρούν τους κανόνες εισόδου στο λιμάνι. Δεδομένου ότι δεν αναγνωρίζουμε τις κυρώσεις των ΗΠΑ, θα δεχθούμε ρωσικά πλοία. Η ευθύνη μας θα προκύψει μόνο μετά την εκφόρτωση του πλοίου», είπε ο αξιωματούχος, ο οποίος αρνήθηκε να κατονομαστεί.
Η Κίνα, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο, αυξάνει επίσης τις αγορές πετρελαίου από τη Ρωσία σε τιμές ευκαιρίας, σύμφωνα με στοιχεία ναυτιλίας και εμπόρους πετρελαίου που μίλησαν στο Reuters.
Ωστόσο, οι Κινέζοι ασφαλιστές που επιθυμούν να αναλάβουν δραστηριότητες που προηγουμένως καλύπτονταν από τους δυτικούς ομολόγους τους πιθανότατα θα χρειάζονταν μια κρατική εγγύηση, σύμφωνα με τις τρεις πηγές του κλάδου.
«Δεν θα είναι εμπορικά βιώσιμη απόφαση για κανέναν Κινέζο ασφαλιστή να αναλάβει την ασφαλιστική κάλυψη από τις ευρωπαϊκές εταιρείες», δήλωσε ο Leonard Li, συνεργάτης με την εταιρεία συμβούλων διαχείρισης Oliver Wyman. «Οι κινεζικές εταιρείες δεν έχουν μεγάλη εμπειρία ή γνώση αυτού του τομέα», πρόσθεσε.
Πηγή: Reuters