Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (ΣμηΕΑ) ή κοινώς drones. Οι περισσότεροι γνωρίζουν πλέον τι είναι και πολλοί τα έχουν δει να πετούν σε μεγάλες διοργανώσεις – όπως η FIFA– ή σε πολιτικές συγκεντρώσεις. Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη έχουν σήμερα πολλές χρήσεις και αντικαθιστούν την αν- θρώπινη δραστηριότητα σε τομείς δύσκολους και επικίνδυνους. Κάνουν αναγνώριση χώρων για την αποτροπή μίας ενδεχόμενης τρομοκρατικής επίθεσης σε ένα στάδιο χιλιάδων θεατών, χρησιμοποιούνται από ομάδες διάσωσης για να έχουν οπτική επαφή σε δύσκολα σημεία όπου μπορεί να βρίσκονται αγνοούμενοι.
Κάνουν επιθεωρήσεις μετά από καταστροφές και καταγράφουν ζημιές. Χρησιμοποιούνται από δημόσιες αρχές, όπως από πολεοδομίες για να εντοπίσουν τα αυθαίρετα, ενώ με βάση ξένα δημοσιεύματα έχουν χρησιμο- ποιηθεί από τον Ομπάμα σε βομβαρδιστικές επιθέσεις και από τον Τραμπ για την εξόντωση τρομοκρατών. Γενικά τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη μπορούν να χρησιμοποιηθούν οπουδήποτε απαιτείται γρήγορη καταγραφή εικόνων, ήχου και φωτογραφιών και όπου η ανθρώπινη ζωή μπορεί να τεθεί σε κίνδυνο. Μπορούν να λειτουργήσουν σε δύσκολες για τον άνθρωπο καιρικές συνθήκες και να συλλέξουν σημαντικό πληροφοριακό υλικό για κρατικούς ή ιδιωτικούς οργανισμούς.
Σε πολλές έρευνες θεωρούνται ως ένας από τους καθοριστικούς παράγοντες για την ασφαλιστική βιομηχανία για δύο λόγους: πρώτον για το πώς η ασφαλιστική βιομηχανία θα αξιοποιήσει την τεχνολογία αυτή περικόπτοντας κόστη και μειώνοντας τη χρονική διάρκεια των διαδικασιών και δεύτερον λόγω της ασφαλιστικής ύλης και των αξιώσεων που θα δημιουργηθούν από τη διάδοση της χρήσης τους. Υπολογίζεται ότι το 2015 υπήρχαν συνολικά 40.000 καταγεγραμμένοι χρήστες που έως το 2025 θα έχουν γίνει 125.000. Συνολικά το 2016 η αγορά των drones ανήλθε σε 127,3 δισ. δολάρια ενώ μέχρι το 2025 αναμένεται να δημιουργήσει 100.000 νέες θέσεις εργασίας.
Πώς τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη θα «διαταράξουν» την ασφαλιστική αγορά
1. Ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος τομέας στα ιπτάμενα σκάφη
Τα ΣμηΕΑ είναι μία αγορά που αναπτύσσεται πολύ γρήγορα. Έρευνα της PwC δείχνει πως το 2015 διεθνώς στον τομέα ανάπτυξης υποδομών η αξία των λύσεων που παρείχαν τα drones αντιστοιχούσαν σε 45 δισ. δολάρια, στις μεταφορές σε 13 δισ., στις ασφαλίσεις σε 6,8 δισ. και τα ΜΜΕ στα 8,8 δισ.
Επίσης, η τεχνολογία αυτή έχει διαταράξει άλλες βιομηχανίες όπως η αεροφωτογραφία και η κινηματογράφηση – καθώς τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη είναι πολύ πιο ευέλικτα, πιο εύχρηστα και οικονομικά αποδοτικά σε σύγκριση με γερανούς, ελικόπτερα και αεροπλάνα.
2. Οι ασφαλιστικές απαιτήσεις θα διεκπεραιώνονται πιο γρήγορα και θα αποτρέπεται η απάτη
Η ασφαλιστική αγορά είναι μία από τις πέντε κύριες αγορές που θα αξιοποιήσουν σε μεγάλο βαθμό τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Για να καταλάβετε πόσο θα επηρεάσει τη λειτουργία της ασφαλιστικής αγοράς φανταστείτε μόνο ότι σε περίπτωση που η κατοικία σας πάθαινε ζημιά από φωτιά, σεισμό ή πλημμύρα δεν θα χρειαζόντουσαν εβδομάδες για να γίνουν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες. Τα drones βγάζουν κυριολεκτικά μέσα σε λίγα λεπτά φωτογραφίες και video από το χώρο που απαιτείται και στέλνονται απευθείας ηλεκτρονικά στην εταιρεία.
Η ευελιξία των drones επιτρέπει στους ασφαλιστές να έχουν εναέρια άποψη της ιδιοκτησίας, πράγμα που σημαίνει άμεση επισκόπηση της ζημιάς ή της καταστροφής για τους ασφαλιστές. Όλα θα γίνονται σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ταυτόχρονα θα είναι πιο εύκολο για τους ασφαλιστές να εντοπίσουν απατηλές αξιώσεις μέσα από την καταγραφή στοιχείων.
3. Δημιουργία νομικού προηγουμένου για την ατομική χρήση drones
Όσον αφορά την προσωπική χρήση των drones, η τεχνολογία κινείται με τέτοιο ρυθμό που δεν υπάρχει προηγούμενο που πρέπει να ακολουθηθεί όταν πρόκειται για την ασφάλιση της προσωπικής χρήσης.
Αυτό που γνωρίζουμε μέχρι τώρα είναι ότι αντιμετωπίζεται ως προσωπική ιδιοκτησία, αλλά οι περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες έχουν ζητήματα όσον αφορά την αστική ευθύνη. Με την άνοδο των αεροσκαφών, αυτό θα αλλάξει στα επόμενα χρόνια.
4. Οι ασφαλιστικές θα είναι πιλότοι
Οι νέοι κανόνες που έχουν θεσπιστεί σχετικά με τα ΣμηΕΑ προβλέπουν και μία διαδικασία άδειας χειριστή την οποία θα χρειαστούν όσοι χειρίζονται drones άνω των 4 κιλών και σίγουρα όσοι τα χρησιμοποιούν για επαγγελματικούς σκοπούς.
5. Επαναπροσδιορισμός της ασφάλισης και της εμπειρίας των ασφαλισμένων
Οι καταναλωτές είναι αυτοί που εν τέλει διαμορφώνουν την αγορά μέσα από τις προσδοκίες που έχουν για τις ασφαλιστικές εταιρείες. Οι απαιτήσεις των πελατών αλλάζουν διαρκώς, και στη συνεχώς εξελισσόμενη ψηφιακή εποχή την οποία ζούμε, ζητούν να έχουν καλύτερες, πιο γρήγορες και πιο εξατομικευμένες υπηρεσίες.
Για τους ασφαλιστές, αυτό μπορεί να σημαίνει την επεξεργασία μιας απαίτησης σε λίγες ώρες. Ωστόσο σύμφωνα με το vertafore εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλη ρυθμιστική αβεβαιότητα γύρω από τα αεροσκάφη και ειδικά στον τομέα της κάλυψης της αστικής ευθύνης.
Με τη συχνότητα και τη σφοδρότητα που εκδηλώνονται τα φυσικά φαινόμενα αλλά και με το μεγάλο ποσοστό που έχουν στις ασφαλισμένες απώλειες παγκοσμίως, η χρήση των drones θα παίξει καταλυτικό ρόλο στη διαχείριση του κόστους από τις ασφαλιστικές, περιορίζοντας σε μερικές ώρες από μέρες τις αποζημιώσεις.
Όσον αφορά τις ψευδείς αξιώσεις που γίνονται με δόλιο τρόπο και εδώ τα drones μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο. Λόγου χάρη σε έρευνά της η cognizant αναφέρει ότι με κάμερες υψηλής ανάλυσης είναι εφικτό να διαπιστωθεί σε τι κατάσταση βρίσκεται ένα χωράφι του οποίου ο ιδιοκτήτης ζητά να αποζημιωθεί.
6. Ασφάλεια και hackers
Ζήτημα που θα απασχολήσει σε μεγάλο βαθμό τις ρυθμιστικές αρχές είναι η δημόσια ασφάλεια.
Σύμφωνα με τους Lloyd’s όσο η τεχνολογία ωριμάζει και προχωρά και το νομικό πλαίσιο πάνω στο οποίο έχουν δομηθεί οι αδειοδοτήσεις θα αρχίσουν να αναλύονται περισσότερο θέματα όπως ο κίνδυνος από την πτήση πολλών αεροσκαφών και οι πιθανότητες να συγκρουστούν με άλλα αεροσκάφη.
Αναμφίβολα και το ενδεχόμενο τα ΣμηΕΑ να χακαριστούν και να χρησιμοποιηθούν ακόμα και για εγκληματικές ενέργειες είναι υπαρκτό.
Οπότε η κυβερνοασφάλεια είναι ένα ζήτημα που θα απασχολήσει τόσο γενικότερα όσο και ως προς την ασφάλιση των drones.
Πηγή: Ασφαλιστικό Marketing Ιουνίου