Ο κορωνοϊός έχει ήδη πλήξει τις αγορές, έχει διαταράξει τις αλυσίδες εφοδιασμού και έχει οδηγήσει σε μεγάλες απώλειες εσόδων. Έχει δημιουργήσει γόνιμο έδαφος για αγωγές και αξιώσεις.
Επιχειρήσεις, νοσοκομεία, εστιατόρια, κέντρα ημερήσιας φροντίδας, ξενοδοχεία κ.ο.κ. ενδέχεται να αντιμετωπίσουν αγωγές και μηνύσεις με την αιτιολογία ότι δεν έλαβαν τα κατάλληλα μέτρα για την προστασία των ανθρώπων. Οι μέτοχοι των εταιρειών θα μπορούν επίσης να να μηνύσουν τους διοικούντες εάν οι εταιρείες αποτύχουν να ενεργήσουν αποτελεσματικά στην επιδημία. Σε αυτή τη φάση πάντως πολλές επιχειιρήσεις αναζητούν αν τα ασφαλιστήρια συμβόλαια τους καλύπτουν τις ζημίες που προκαλούνται από τον ιό. “Οι επιπτώσεις στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, νομίζω, θα είναι δραματικές”, δήλωσε ο Paul White, συνεργάτης της Wilson Elser Moskowitz Edelman & Dicker που εκπροσωπεί ασφαλιστικές εταιρείες.
Οι πρώτες αγωγές
Κάποιες αγωγές έχουν ήδη κατατεθεί: Η ένωση πιλότων της American Airlines Group Inc. κατέθεσε αγωγή για να αναγκάσει τον αερομεταφορέα να κάνει πτήσεις στην Κίνα, ενώ ο δήμος της Costa Mesa στην Καλιφόρνια μήνυσε την αμερικανική κυβέρνηση για να σταματήσει τη μεταφορά επιβατών από κρουαζιέρα που είχαν τεθεί σε καραντίνα.
‘Πραξη του θεου’
Ο οικονομικός αντίκτυπος στις επιχειρήσεις θα είναι «πολύ σημαντικός. Είναι κάτι που δεν το έχουμε ξαναδει. », δήλωσε ο Joe Balice, δικηγόρος στην Brutzkus Gubner στο Λος Άντζελες, ο οποίος εκπροσωπεί επιχειρήσεις από τον τομέα της κλωστοϋφαντουργίας και της ένδυσης, πολλοί από τους οποίους πλήττονται από τη διακοπή εργασιών εργοστασίων στην Κίνα.
Οι κατασκευαστές μπορούν να μηνύσουν τις παραλειφθείσες προθεσμίες, ενώ οι προμηθευτές θα μπορούσαν να μηνύσουν εταιρείες ενέργειας.
Ο Michael Hurst, συνεργάτης της Lynn Pinker Cox & Hurst στο Ντάλλας, αναμένει ότι θα υπάρξουν διαφωνίες σχετικά με το αν ισχύουν ρήτρες ανωτέρας βίας, οι οποίες απαλλάσσουν τα συμβαλλόμενα μέρη από τις υποχρεώσεις τους σε περίπτωση “act of God” .
“Η μία πλευρά μπορεί να πει ότι δεν μπορούν να εκτελέσουν τη σύμβαση τους επειδή δεν μπορούν να προμηθευτούν υλικά από την Κίνα ή οι επειδή άνθρωποι τους δεν έρχονται να εργαστούν”, δήλωσε ο Hurst. “Η άλλη πλευρά μπορεί να πει ότι είναι πολύ επιφυλακτικοί ή ότι χρησιμοποούν την κατάσταση σαν δικαιολογία.”
Οι ασφαλιστικές είναι πιθανό να βρεθούν στο δικαστήριο. Ο Μπαλίς δήλωσε ότι οι επιχειρήσεις παρακολουθούν τα συμβόλαιά τους για να δουν αν έχουν καλύψεις για τις επιπτώσεις του κορωνοϊού. “Και πολλές θα ανακαλύψουν ότι δεν είναι”, είπε.
Οι ασφαλιστικές διεκδικήσεις σχετίζονται συνήθως με φυσικές ζημιές, όπως ένα εργοστάσιο που έχει καεί, και όχι με το κλείσιμο των εργοστασίων τον για εντοπισμό του ιού, δήλωσε ο Μπαλίς. “Αυτό θα μπορούσε να είναι ένας τομέας ασφαλιστικών διαφορών για πολλά ακόμα χρόνια”, είπε.
“Οι εταιρείες που αντιμετωπίζουν ήδη επιχειρηματικές προκλήσεις στην κινεζική αγορά μπορούν να πληγούν σοβαρά εάν έχουν περιορισμένους πόρους”, δήλωσε ο Philipp Senff, επικεφαλής της συμμόρφωσης στο δικηγορικό γραφείο CMS στην Κίνα.
Προστασία των εργαζομένων
Ορισμένες εταιρείες έχουν ήδη περιορισμένα επαγγελματικά ταξίδια και έχουν ενθαρρύνει τους υπαλλήλους να εργάζονται από το σπίτι. Διάφορα συνέδρια δεν έχουν πραγματοποιηθεί για να αποτρέψουν
τη διάδοση του ιού σε μεγάλες συγκεντρώσεις.
Τώρα, κάποιοι φοβούνται ότι ενδέχεται να θεωρηθούν υπεύθυνοι για τη συμμετοχή των εργαζομένων σε συναντήσεις ή εταιρικές εκδηλώσεις όπου οι εργαζόμενοι εκτίθενται. Ταυτόχρονα, οι προσπάθειες για την προστασία του προσωπικού θα μπορούσαν να παραβιάζουν τους κανόνες περί απορρήτου.
“Τι μπορούν και δεν μπορούν να ζητήσουν από το εργατικό δυναμικό τους για πιθανή έκθεση στον ιό; Τις ταξιδιωτικές δραστηριότητες και το ιατρικό ιστορικό” δήλωσε ο Ντέιβιντ Νιούμαν, συνεργάτης της Morrison & Foerster στην Ουάσινγκτον, ο οποίος είναι επικεφαλής της επιχειρησιακής ομάδας για την παροχή συμβουλών στους πελάτες σχετικά με την έξαρση.
Ο Domenique Camacho Moran, συνεργάτης του με τον Farrell Fritz, ο οποίος εκπροσωπεί τους εργοδότες, δήλωσε ότι έχει έρθει σε επαφή με πελάτες με αυτές τις ανησυχίες, μεταξύ των οποίων ένας που δήλωσε ότι ένας υπάλληλος προκάλεσε έναν σύντομο πανικό μετά την αποκάλυψη της διάγνωσης του με κορωνοϊό – αλλά όχι τον COVID -19.
“Αυτή είναι μια ρευστή κατάσταση”, δήλωσε ο Camacho Moran. “Η σωστή απάντηση τη Δευτέρα μπορεί να διαφέρει από τη σωστή απάντηση την Παρασκευή.”
Οι εταιρείες “μπορεί να χρειαστεί να είναι πιο ευέλικτες, επιτρέποντας στους εργαζόμενους να λαμβάνουν άδεια ασθενείας και να παρέχουν αμοιβές ασθενών για να τους παρακινήσουν να μείνουν στο σπίτι τους”, δήλωσε ο Sloane Ackerman, δικηγόρος εργασίας και απασχόλησης στην O’Melveny & Myers στη Νέα Υόρκη.
Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν περάσει χρόνια στα δικαστήρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης που μάχονται και διαμορφώνουν κανόνες σχετικά με το πότε πρέπει να αποζημιώνουν τους επιβάτες. Το Δικαστήριο της ΕΕ θα πρέπει να σταθμίσει και πάλι εάν οι εταιρείες θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν τον όρο “έκτακτες περιστάσεις πέραν του ελέγχου τους” για να αποφύγουν αποζημιώσεις δήλωσε η Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ Adina Valean σε συνέντευξη Τύπου.
Πηγή: Bloomberg