Η ασφάλιση των μεταφερόμενων φορτίων είναι η αρχαιότερη μορφή ασφάλισης και είναι συνυφασμένη με την εμπορική δραστηριότητα και τα ασφαλιστήρια μεταφορών βασίζονται στην Απόλυτα Καλή Πίστη.
του Δημήτρη Αποστολίδη, Διευθύνοντος Συμβούλου της Infomax Insurance Brokers και Διεθνούς Μεσίτη Ασφαλίσεων (Broker’s Time, Τεύχος 64)
Τα εμπορεύματα εκτίθενται σε κοινούς και μη κανονικούς κινδύνους. Οι κοινοί κίνδυνοι αφορούν το χειρισμό, την αποθήκευση, τη φόρτωση ή τη μεταφορά φορτίου, ενώ οι σπάνιοι κίνδυνοι μπορεί να περιλαμβάνουν εξεγέρσεις, απεργίες, τρομοκρατία.
Ο κλάδος είναι διεθνοποιημένος και διέπεται από διεθνείς ρήτρες ασφάλισης, “A”, “B” και “C” του Ινστιτούτου Ασφαλιστών Λονδίνου, οι οποίες καλύπτουν συγκεκριμένους και κοινά αποδεκτούς κινδύνους.
Η υποχρέωση της ασφάλισης των μεταφερόμενων εμπορευμάτων είναι προϊόν της εμπορικής συμφωνίας μεταξύ πωλητή και αγοραστή. Όταν ασφαλίζεται ένα εμπόρευμα από τον εξαγωγέα με πληρωμένο και το ναύλο η εξαγωγή χαρακτηρίζεται ως C.I.F. cost, insurance, freight, ενώ χωρίς το ναύλο C.I. cost & insurance.
Πιο πολύπλοκη είναι η ασφάλιση κατά την αποθήκευση των εμπορευμάτων, γιατί εκεί θα πρέπει να υπάρχει εμπειρία ως προς τους κινδύνους του κάθε εμπορεύματος καθώς και της ευθύνης που βαραίνει τον διαμεταφορέα.
Η ασφάλιση θαλάσσιων μεταφορών δεν είχε καμία αλλαγή από τον 17ο αιώνα μέχρι σήμερα. Πλέον έχει αρχίσει να εφαρμόζεται η τεχνολογία Blockchain –σε συγκεκριμένους όμως ακόμη φορείς– και μέσω των smart contracts αναμένεται να ανατρέψει όλες τις ως τώρα διαδικασίες.
Τα δυνατότερα σημεία του blockchain είναι η ασφάλεια των δεδομένων μέσω πρωτοκόλλων τα οποία είναι σχεδόν αδύνατον να παραβιαστούν και η δυνατότητα διασύνδεσης όλων των εμπλεκομένων μερών ταυτόχρονα παρέχοντας τις διαθέσιμες πληροφορίες και δημιουργώντας έτσι μια ενιαία βάση δεδομένων, προσβάσιμη σε όλους όσους έχουν το κλειδί κρυπτογράφησης.