Το ποσό των 402 ευρώ, κατά μέσο όρο, προτίθενται να ξοδέψουν σε αγορές κατά την περίοδο των Χριστουγέννων οι Έλληνες καταναλωτές, σύμφωνα με έρευνα της Deloitte για τις αγοραστικές τάσεις στην Ευρώπη.
Πρόκειται για τη 18η κατά σειρά έρευνα που πραγματοποιεί η εταιρεία και φέτος καλύπτει 14 ευρωπαϊκές χώρες – μεταξύ των οποίων για έκτη φορά φέτος και η Ελλάδα – καθώς και τη Νότια Αφρική. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μεταξύ της τελευταίας εβδομάδας του Σεπτεμβρίου και των δυο πρώτων εβδομάδων του Οκτωβρίου 2015 οπότε τέθηκαν ερωτήματα σε ένα ευρύ αντιπροσωπευτικό δείγμα καταναλωτών (14.065 άτομα) ηλικίας μεταξύ 18-65 ετών, προκειμένου να καταγραφούν οι προγραμματισμένες δαπάνες σε δώρα, φαγητό και ποτό για τα γιορτινά γεύματα αλλά και για τη διασκέδαση.
H οικονομική ανάπτυξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι αργή, αλλά έχει ξεκινήσει. Ορισμένοι θετικοί παράγοντες ενισχύουν την ανάκαμψη, όπως η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης η οποία ξεκίνησε πριν από περίπου δυο χρόνια, επηρεασμένη από την μείωση της τιμής του πετρελαίου, αυξάνοντας, έτσι, το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών παγκοσμίως, συντηρώντας κατά συνέπεια την κατανάλωση.
Ένας άλλος θετικός παράγοντας που υποστηρίζει αυτή την τάση είναι η προσδοκώμενη αύξηση του ΑΕΠ στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Παρά τις αισιόδοξες οικονομικές ενδείξεις, η εμπιστοσύνη των νοικοκυριών είναι περιορισμένη λόγω της επίμονης φορολογικής πίεσης και των υψηλών ποσοστών ανεργίας.
Το σκεπτικό των καταναλωτών
Σύμφωνα με την πλειονότητα των Ευρωπαίων, η οικονομική κατάσταση στο μέλλον αναμένεται καλύτερη σε σύγκριση με την παρούσα αλλά και με τις περσινές προσδοκίες. Στην Ελλάδα οι περισσότεροι καταναλωτές εκφράζουν την απαισιοδοξία τους για την παρούσα κατάσταση της οικονομίας (82%). Οι αισιόδοξοι στην Ελλάδα περιορίζονται στο 2%.
Ολόκληρη η Ευρώπη εκτός από το Ηνωμένο Βασίλειο βιώνει μείωση της αγοραστικής δύναμης τα τελευταία χρόνια. Στην Ελλάδα, οι περισσότεροι καταναλωτές αισθάνονται πως έχουν λιγότερα χρήματα να ξοδέψουν, ιδιαιτέρως οι ερωτηθέντες άνω των 55 ετών σε ποσοστό 90%. Το 12% των Ελλήνων καταναλωτών εκφράζει αισιοδοξία σε σχέση με την αγοραστική του δύναμη στο μέλλον δηλώνοντας ότι αναμένει να βελτιωθεί. Αντίθετα, το 54% δηλώνουν απαισιοδοξία, ενώ το 21% αναμένουν ότι η αγοραστική τους δύναμη θα παραμείνει σταθερή το 2016.
Χριστουγεννιάτικος προϋπολογισμός
Το 2015 οι Ευρωπαίοι καταναλωτές σκοπεύουν να ξοδέψουν, κατά μέσο όρο, €513 στις αγορές τους κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, ποσό το οποίο είναι κατά μόλις 0,3% μειωμένο σε σχέση με τις πραγματικές δαπάνες που οι ίδιοι δήλωσαν ότι έκαναν την εορταστική περίοδο του 2014.
Στην Ελλάδα, οι καταναλωτές δηλώνουν ότι σχεδιάζουν να ξοδέψουν €402 μειώνοντας τον προϋπολογισμό τους κατά 8,6% σε σχέση με τις πραγματικές δαπάνες που οι ίδιοι δήλωσαν ότι έκαναν την εορταστική περίοδο του 2014. Τον προϋπολογισμό αυτό θα μοιράσουν σε φαγητό (€168), δώρα (€154) και σε κοινωνικές δραστηριότητες (€80). Σχετικά με τον καταμερισμό των δώρων των Ελλήνων, ένα 60% του προϋπολογισμού αναμένεται να διατεθεί σε δώρα εντός της οικογενείας (26% στα παιδιά τους, 18% για τον/την σύντροφό τους και 16% για τον εαυτό τους), ενώ 36% του προϋπολογισμού αναμένεται να διατεθεί σε δώρα προς άλλους ενήλικες (21%) και άλλα παιδιά (15%). Ένα 3% αναμένεται να διατεθεί σε φιλανθρωπικές δωρεές.
Τα δώρα των Χριστουγέννων
Τα βιβλία αποτελούν το πιο πιθανό δώρο για φίλους και συγγενείς για τα Χριστούγεννα του 2015 στην Ευρώπη. Τα δώρα που οι Έλληνες καταναλωτές δήλωσαν ότι θα προσφέρουν περισσότερο είναι τα βιβλία (56%), τα ρούχα και τα παπούτσια (42%) και τα αρώματα και τα καλλυντικά (35%).
Σχετικά με το χρόνο που θα κάνουν τις αγορές τους οι καταναλωτές, ελάχιστοι Έλληνες καταναλωτές κάνουν τις αγορές των Χριστουγεννιάτικων δώρων τους πριν τον Δεκέμβριο (7%). Η αγοραστική κίνηση φαίνεται ότι ξεκινά την 1η Δεκεμβρίου με το 86% των Ελλήνων καταναλωτών να κάνει τις Χριστουγεννιάτικες αγορές του μέσα στο μήνα.