Σε ανακοίνωσή του το ΕΕΘ αναφέρει:
Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης κατανοεί την έντονη δυσαρέσκεια και ανησυχία που εκφράζει ο κλάδος των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών λόγω των ανορθόδοξων εμπορικών πρακτικών που ακολουθούν τα λεγόμενα εναλλακτικά κανάλια πώλησης ασφαλιστικών προϊόντων, όπως τα τραπεζικά ιδρύματα και οι διαδικτυακές πλατφόρμες.
Ειδικά τα τραπεζικά ιδρύματα δεν δικαιούνται να προωθούν ασφαλιστήρια συμβόλαια, ως προϋπόθεση ώστε να πραγματοποιήσει ο καταναλωτής κάποια άλλη αναγκαία τραπεζική συναλλαγή.
Ο κλάδος κάνει λόγο για φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού, καθώς οι παραπάνω διανομείς προσφέρουν συνδυασμένες παροχές με την υπογραφή ασφαλιστηρίων συμβολαίων όπως πρόσθετες παροχές ή και σημαντικές μεμονωμένες εκπτώσεις.
Μάλιστα το ΕΕΘ στηρίζοντας τους ασφαλιστές μέλη του στην προσπάθεια ανάδειξης του προβλήματος ανάθεσε σε έγκριτο δικηγορικό γραφείο, την σύνταξη γνωμοδότησης επί του θέματος του αθέμιτου ανταγωνισμού που αναπτύσσεται από διάφορους διανομείς ασφαλιστικών προϊόντων.
Όπως αναφέρεται σε αυτήν, η υπάρχουσα νομοθεσία απαγορεύει σε διανομείς ασφαλιστικών προϊόντων να χρησιμοποιούν μεθόδους αθέμιτου ανταγωνισμού, καθώς και αθέμιτες, παράνομες ή παραπλανητικές πράξεις και πρακτικές, ιδίως να προσφέρουν εκπτώσεις ή ειδικά ευεργετήματα με στόχο τη σύναψη ασφαλιστήριου συμβολαίου, και να διαφημίζουν εκπτώσεις, ωφελήματα ή και παροχές που δεν ανταποκρίνονται στα ισχύοντα τιμολόγια και όρους των ασφαλιστικών συμβολαίων.
Παρόλα αυτά, καθημερινά τα τραπεζικά ιδρύματα αξιοποιούν τη σχέση που έχουν με τους πελάτες (μπλοκ επιταγών, δανειακές υποχρεώσεις, ευνοϊκές απολαβές καταθέσεων) και τους πιέζουν για ασφαλιστική συνεργασία. Πολλά είναι τα παραδείγματα ιδιαίτερα δελεαστικών προσφορών από διανομείς ασφαλιστικών προϊόντων (τράπεζες, πλατφόρμες σύγκρισης τιμών), όπως η αύξηση του επιτοκίου καταθέσεων του πελάτη ή η παροχή ασφαλιστηρίου υγείας τέκνου σε πολύ χαμηλή τιμή ή ακόμη και έκπτωσης σε συνδρομητικά πακέτα τηλεόρασης, όπως και οι αναφορές για προχειρότητα, βιασύνη και εν γένει πλημμελή εκτέλεση της υποχρέωσης πληροφόρησης, με τους πελάτες να ενημερώνονται για ασφαλιστικά προϊόντα είτε τηλεφωνικά είτε ακόμη και στα γκισέ τραπεζών και εν κατακλείδι να συνάπτουν ασφαλιστικές συμβάσεις χωρίς να έχουν επί της ουσίας ενημερωθεί επαρκώς για το είδος της ασφάλισης, την ασφαλιστική κάλυψη, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα τους.
Οι ανωτέρω περιγραφόμενες πρακτικές συνιστούν παραβίαση τόσο κανόνων δεοντολογίας που υπαγορεύονται από τον ν. 4583/2018, όσο δε, περιπτωσιολογικά, και παραβίαση της νομοθεσίας για τον αθέμιτο ανταγωνισμό, ακόμη δε και της προστασίας του καταναλωτή.
Σε κάθε περίπτωση πάντως τα τραπεζικά ιδρύματα δεν έχουν κανένα δικαίωμα να απορρίπτουν τα ασφαλιστήρια που τους παραδίδονται για την σύναψη δανείων. Αν αυτό συμβαίνει, ο καταναλωτής πρέπει να ζητά έγγραφη αιτιολόγηση και να καταγγέλλει στην Τράπεζα της Ελλάδος και στην Γενική Γραμματεία Καταναλωτή κάθε αθέμιτη και πιεστική πρακτική που χρησιμοποιούν.
Οι ανησυχίες που εκφράζουν οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές τεκμηριώνονται και ενισχύονται από έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί, για το συγκεκριμένο θέμα.
Πιο συγκεκριμένα σε έρευνα που διεξήχθη το 2019 από το κλαδικό περιοδικό The Insurer, αναφορικά με την περίοδο μετά την εφαρμογή της Οδηγίας 2016/97/ΕΕ (Οδηγία Insurance Distribution D), το 69% των συμμετεχόντων απάντησε ότι δεν υπήρξε επαρκής ρύθμιση που να αντιμετωπίζει συμπεριφορές αθέμιτου ανταγωνισμού από τραπεζικά ιδρύματα, ενώ δυσαρέσκεια σε ποσοστό 72% εξέφρασαν οι συμμετέχοντες για τη ρύθμιση της λειτουργίας που αφορά στις διαδικτυακές πλατφόρμες σύγκρισης τιμών ασφαλιστικών προϊόντων.
Το ΕΕΘ υπερασπίζοντας τους ελεύθερους επαγγελματίες, επιθυμεί να βάλλει τέλος στις αθέμιτες μεθόδους.