Με επιτόπιες επιθεωρήσεις και κυρώσεις σε περιπτώσεις που δεν τηρούνται όσα προβλέπονται για την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών προειδοποιεί η EIOPA τράπεζες και ασφαλιστικές όσον αφορά στην πώληση προϊόντων CPI.
της Βίκυς Γερασίμου
Eιδικότερα η αρχή αναφέρει ότι ασφαλιστικές εταιρίες και τράπεζες πρέπει να αντιμετωπίσουν ζητήματα προστασίας των καταναλωτών που σχετίζονται με την πώληση προϊόντων ασφάλισης πιστωτικής προστασίας (CPI) σε στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια ή κάρτες και πιο συγκεκριμένα τα ακόλουθα ζητήματα:
Περιορισμένες επιλογές και εμπόδια: Θεωρητικά, οι καταναλωτές είναι ελεύθεροι να συνδυάσουν τα πιστωτικά προϊόντα που προσφέρουν οι τράπεζες με ένα προϊόν ασφάλισης από οποιονδήποτε πάροχο. Ωστόσο, οι ευρέως διαδεδομένες πρακτικές cross-selling εμποδίζουν τους καταναλωτές να το κάνουν, καθώς το 83% των τραπεζών συνδέουν την ασφάλιση με το κύριο πιστωτικό προϊόν τους.
Διαφορές στα προιόντα: Υπάρχουν μεγάλες διαφορές στην κάλυψη, τους όρους και τις προϋποθέσεις, τις εξαιρέσεις, το σχεδιασμό προϊόντων και τα χαρακτηριστικά των προϊόντων , γεγονός που καθιστά δύσκολο για τους καταναλωτές να τα συγκρίνουν και να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις. Οι τιμές για παρόμοια προϊόντα ασφάλισης διαφέρουν πολύ όχι μόνο μεταξύ των χωρών, αλλά και εντός των χωρών.
Ακυρώσεις και εναλλαγή παρόχων: Οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν δυσκολίες όταν επιθυμούν να ακυρώσουν την ασφάλισή τους ή να αλλάξουν παρόχους. Το 43% των ασφαλιστών δήλωσε ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να λάβουν συμφωνία από την τράπεζα και να εκπληρώσουν ορισμένες προϋποθέσεις πριν ακυρωθούν τα συμβόλαιά τους.
Υψηλές αποδοχές και συγκρούσεις συμφερόντων: Οι ασφαλίσεις φαίνεται να είναι μια εξαιρετικά κερδοφόρα επιχείρηση τόσο για τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις όσο και για τις τράπεζες που τις διανέμουν. Ένα σημαντικό μέρος του ακαθάριστου εγγεγραμμένου ασφαλίστρου (GWP) που καταβάλλεται από τους καταναλωτές καταλήγει σε τράπεζες και ασφαλιστές, ενώ οι καταναλωτές λαμβάνουν ελάχιστες πληρωμές αποζημίωσης. Οι υψηλές προμήθειες μπορούν να οδηγήσουν σε σημαντικές και επιζήμιες συγκρούσεις συμφερόντων και σε κακές επιχειρηματικές πρακτικές για τη μεγιστοποίηση των κερδών.
Τέτοιες πρακτικές μπορεί να είναι εξαιρετικά επιζήμιες για τους καταναλωτές και να εγείρουν ανησυχίες σχετικά με το εάν οι ασφαλιστές και οι τράπεζες εφαρμόζουν επαρκώς τις θεμελιώδεις κανονιστικές αρχές που ορίζονται στην Οδηγία Διανομής Ασφαλίσεων (IDD).
Υπό το πρίσμα αυτών των ευρημάτων, η EIOPA εκδίδει προειδοποίηση με στόχο τους ασφαλιστές και τις τράπεζες που ενεργούν ως διανομείς ασφαλίσεων για να διασφαλίσουν ότι τα ασφαλιστικά προϊόντα πιστωτικής προστασίας προσφέρουν εύλογη αξία στους καταναλωτές.
Η EIOPA αναμένει από όλους τους ασφαλιστές και τις τράπεζες που ενεργούν ως διανομείς ασφαλίσεων να συμμορφωθούν πλήρως με την Οδηγία Διανομής Ασφαλίσεων (IDD), συμπεριλαμβανομένων των απαιτήσεων επίβλεψης και διακυβέρνησης προϊόντων (POG), να λάβουν μέτρα για την αντιμετώπιση ζητημάτων με υψηλές αποδοχές και την πρόληψη επιζήμιων συγκρούσεων συμφερόντων.
Η EIOPA αναμένει από τη βιομηχανία να βελτιώσει την εμεπιρία των καταναλωτών όσν αφορά στα εν λόγω προϊόντα, διασφαλίζοντας ότι ανταποκρίνονται στις ανάγκες της αγοράς-στόχου.
Επόμενα βήματα
Η EIOPA και οι εθνικές αρμόδιες αρχές θα δώσουν προτεραιότητα στην παρακολούθηση της ευρωπαϊκής αγοράς και, όταν χρειάζεται, θα ασκήσουν τις εποπτικές τους εξουσίες, μεταξύ άλλων μέσω επιτόπιων επιθεωρήσεων και άλλων μεθόδων διερεύνησης. Σε περίπτωση παράβασης και ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης, ενδέχεται να επιβληθούν κατάλληλες κυρώσεις και διοικητικά μέτρα σε ασφαλιστές και τράπεζες.