Νεότευκτα ποντοπόρα πλοία, κυρίως δεξαμενόπλοια αξίας $21,46 δισ. χτίζουν οι Έλληνες Εφοπλιστές με το μεγαλύτερο μέρος αυτών των επενδύσεων να χρηματοδοτείται τόσο με ίδια κεφάλαια των ναυτιλιακών όσο και με δανεισμό.
Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία της VesselsValue –αποτιμητή που συμμετείχε και στο Asset Quality Review των ευρωπαϊκών τραπεζών–, τα οποία συγκεντρώθηκαν στα τέλη Mαΐου. Τα δεδομένα αυτά περιλαμβάνουν όλα τα υπό παραγγελία αλλά όχι ακόμα παραδοθέντα πλοία ελληνικών συμφερόντων στα ανά την υδρόγειο ναυπηγεία. Αφορούν, δηλαδή, όλα τα κλεισμένα συμβόλαια ναυπηγήσεων των τελευταίων ετών που δεν έχουν ακόμα πέσει στο νερό.
Πρόκειται για 404 ποντοπόρα, εκ των οποίων τα 170 είναι δεξαμενόπλοια, τα 140 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, τα 26 δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, τα 35 δεξαμενόπλοια υγραερίου και τα 27 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Οι επενδύσεις αυτές των 21,461 δισ. δολ. αντιστοιχούν στο 22% της τρέχουσας αξίας του ελληνόκτητου στόλου, η οποία εκτιμάται από τη VesselsValue στα 90,65 δισ. δολάρια, η υψηλότερη αξία εθνικής πλοιοκτησίας διεθνώς.
Το μεγαλύτερο μέρος αυτών των επενδύσεων έχει συμβολαιοποιηθεί τα προηγούμενα έτη, και ειδικά το 2014 και το 2015, αφού, σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου πενταμήνου του 2016, που έχει συγκεντρώσει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal, φέτος έχουν παραγγελθεί μόλις 10 πλοία, αξίας 375 εκατ. δολ., στο σύνολό τους δεξαμενόπλοια.
Στις επενδύσεις των 21,461 δισ. δολ. που αφορούν νεότευκτα πλοία θα πρέπει να προστεθούν και οι επενδύσεις που έχουν γίνει σε μεταχειρισμένα πλοία, και οι οποίες για φέτος ανέρχονται σε αγορές 107 πλοίων έναντι 1,18 δισ. δολ., και για το 2016 σε άλλες 136 αγορές 3,824 δισ. δολ., σύμφωνα με δεδομένα της Intermodal.