Με την έκρηξη των υποδομών να τροφοδοτεί την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη την επόμενη δεκαετία, ο κατασκευαστικός κλάδος πρέπει να αντιμετωπίσει τις αυξανόμενες πιέσεις που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή και τον αγώνα για καθαρά μηδενικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου (καθαρό μηδέν), σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε πρόσφατα από τη Marsh και τη Guy Carpenter, εταιρείες του παγκόσμιου ομίλου Marsh McLennan, ηγέτη στην παροχή υπηρεσιών σε θέματα κινδύνου, στρατηγικής και ανθρώπινου δυναμικού.
Η έκθεση, Future of Construction: A Global Forecast for Construction to 2030, που εκπονήθηκε σε συνεργασία με την Oxford Economics, παγκόσμιο ηγέτη στις οικονομικές προβλέψεις και αναλύσεις, παρέχει μια εικόνα για το μέλλον της κατασκευαστικής βιομηχανίας, καθώς ο κλάδος ανακάμπτει από τις πρωτοφανείς επιπτώσεις της COVID-19 και τους βασικούς παράγοντες που διαμορφώνουν το μέλλον του κλάδου κατά την επόμενη δεκαετία.
Σύμφωνα με την έκθεση, η παγκόσμια κατασκευαστική βιομηχανία αναμένεται να σημειώσει αύξηση 6,6% το 2021 και 42% έως το 2030, που σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στα κυβερνητικά ερεθίσματα και στη ζήτηση για κατασκευή κατοικιών. Ωστόσο, επισημαίνεται στην έκθεση ότι όσο ο τομέας αναπτύσσεται, τόσο αυξάνεται και ο κίνδυνος μεγαλύτερης ρύπανσης. Ο κατασκευαστικός κλάδος και το ευρύτερο οικιστικό περιβάλλον αντιπροσωπεύουν σήμερα το 40% περίπου των παγκόσμιων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στον κόσμο.
Σύμφωνα με την έκθεση, η κλιματική αλλαγή και ο αγώνας για το «καθαρό μηδέν» είναι αναμφισβήτητα οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κατασκευαστικός κλάδος. Η ανάγκη ριζικής μείωσης της ποσότητας άνθρακα που ενσωματώνεται σε νέες κατασκευές προβλέπεται στην έκθεση ότι θα οδηγήσει την ανάπτυξη μιας βιομηχανίας αποδόμησης που επαναχρησιμοποιεί τεράστια υπάρχοντα αστικά αποθέματα δομικών υλικών.
Η έκθεση αναφέρει ότι το 2020, τα κεφάλαια για υποδομές που σχετίζονται με την περιβαλλοντική, κοινωνική και εταιρική διακυβέρνηση (ESG) αυξήθηκαν κατά 28%, γεγονός που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη ροή συγκέντρωσης κεφαλαίων σε στρατηγικές που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα. Δεδομένου ότι σημαντικά κεφάλαια κατανέμονται συνήθως σε υποδομές από μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες χρησιμοποιώντας τους δικούς τους εταιρικούς ισολογισμούς, υπάρχουν ευκαιρίες για εκείνες τις εταιρείες που αναπτύσσουν νέες τεχνολογίες, σχέδια και διαδικασίες.
Ο Richard Gurney, Global Head of Construction, Marsh Specialty, σχολίασε: «Η κλιματική αλλαγή και η ατζέντα της ESG – καθώς και οι κίνδυνοι και οι ευκαιρίες που ανακύπτουν – αποτελούν τις μεγαλύτερες προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η παγκόσμια κατασκευαστική βιομηχανία την επόμενη δεκαετία. Αυτές οι δυνάμεις αλλάζουν τα προφίλ κινδύνων του τομέα. Οι οργανισμοί πρέπει να προσαρμοστούν προκειμένου να αξιοποιήσουν τις τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης του κλάδου, ενώ παίζουν κεντρικό ρόλο στην πρόοδο των οικονομιών και των κοινοτήτων σε όλο τον κόσμο».
Ο Simon Liley, Co-Head, Global Engineering, Guy Carpenter, πρόσθεσε: «Ο κατασκευαστικός και μηχανολογικός κλάδος εισέρχεται σε μια περίοδο συναρπαστικών ευκαιριών, που όμως απαιτεί νέους τρόπους προσέγγισης των κινδύνων από τις ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές αγορές. Αυτή η δυναμική απαιτεί αφ’ ενός αποτελεσματική ανταλλαγή γνώσεων από τους καινοτόμους του κλάδου αφετέρου αναλογιστική προσέγγιση. Η κατανόηση του μεταβαλλόμενου προφίλ της έκθεσης σε κινδύνους, της τεχνολογίας και των πηγών κεφαλαίου θα είναι σημαντική για να μπορέσουν οι ασφαλιστές και οι αντασφαλιστές να δημιουργήσουν πλατφόρμες ανάληψης και να προσφέρουν προϊόντα που ικανοποιούν τις μεταβαλλόμενες ανάγκες του κατασκευαστικού κλάδου».
Άλλες προβλέψεις για τον κλάδο έως το 2030 περιλαμβάνουν:
Προβλεπόμενη μέση ετήσια αύξηση στις κατασκευές κατά 3,6% ετησίως – ταχύτερη από τους τομείς των υπηρεσιών ή της μεταποίησης.
Την επόμενη δεκαετία για τις κατασκευές θα σημειωθεί παγκόσμια ανάπτυξη κατά 35% σε σύγκριση με την προηγούμενη δεκαετία, που οφείλεται σε πρωτοφανή επίπεδα δαπανών τόνωσης για υποδομές, καθώς και στην απελευθέρωση του πλεονάσματος των αποταμιεύσεων των νοικοκυριών, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 10% του ΑΕΠ στη Βόρεια Αμερική.
Η παγκόσμια κατασκευή υποδομών προβλέπεται να αυξηθεί κατά μέσο όρο 5,1% ετησίως.
Η ετήσια αύξηση των υποδομών του Ηνωμένου Βασιλείου αναμένεται να είναι κατά μέσο όρο 3,7%, ανταγωνιζόμενη την Κίνα κατά την περίοδο αυτή, καθώς τα μεγάλα έργα του Ηνωμένου Βασιλείου παρέχουν αυξημένη ανάπτυξη.
Ο Graham Robinson, Global Infrastructure and Construction Lead at Oxford Economics και επικεφαλής συγγραφέας του Future of Construction, δήλωσε: «Είναι ασυνήθιστο να βλέπουμε τις κατασκευές να ξεπερνούν την ανάπτυξη τόσο των υπηρεσιών όσο και της μεταποίησης για μια τόσο παρατεταμένη περίοδο. Κανονικά θα περιμέναμε να δούμε τις κατασκευές να αυξάνονται ταχύτερα από άλλους τομείς της οικονομίας για μικρότερες περιόδους σε μία κυκλική ανοδική πορεία. Ωστόσο, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η κατασκευή αναμένεται να τροφοδοτήσει την παγκόσμια οικονομία μέσα στην επόμενη δεκαετία, λαμβάνοντας υπόψη την άνευ προηγουμένου φύση των δαπανών τόνωσης σε υποδομές από τις κυβερνήσεις καθώς και την απελευθέρωση του πλεονάσματος των αποταμιεύσεων των νοικοκυριών μετά την COVID εποχή.