Το τρίπτυχο ESG έχει γίνει βασικός παράγοντας για τις επιχειρήσεις και τους επενδυτές σε όλο τον κόσμο (βλ. Κ. Ζοπουνίδης, Μ. Εσκαντάρ, Κοινωνικά Υπεύθυνη Επένδυση, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα, 2022).
του Καθηγητή Κωνσταντίνου Ζοπουνίδη, Ακαδημαϊκού, Πολυτεχνείο Κρήτης, Επίτιμου Δρ. ΑΠΘ, Paris School of Business
Το ESG περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, από την κλιματική αλλαγή και τη σπανιότητα των πόρων έως τις εργασιακές πρακτικές και την πολυμορφία των εταιρικών συμβουλίων.
Τα τελευταία χρόνια, το ESG έχει αφήσει τη χρηματοοικονομική των επιχειρήσεων και ενδιαφέρεται περισσότερο για βιώσιμες και κοινωνικά υπεύθυνες πρακτικές (βλ. Κ. Ζοπουνίδης etal. Βιώσιμη Χρηματοοικονομική: Κλιματική Αλλαγή και Κριτήρια ESG, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα, 2023).
Σημασία
Η άνοδος του ESG μπορεί να αποδοθεί σε διαφορετικούς παράγοντες, καθένας από τους οποίους συμβάλει στην αυξανόμενη σημασία του στο παγκόσμιο οικονομικό στερέωμα.
Εξέλιξη των προτιμήσεων των καταναλωτών
Οι σημερινοί καταναλωτές είναι πιο περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένοι και πιο ευαίσθητοι σε κοινωνικά ζητήματα. Προτιμούν προϊόντα και υπηρεσίες από επιχειρήσεις που υιοθετούν υπεύθυνες πρακτικές και αξίες σύμφωνα με τις δικές τους.
Εξέλιξη του ρυθμιστικού περιβάλλοντος
Οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο εφαρμόζουν αυστηρότερους κανονισμούς για να διασφαλίσουν ότι οι επιχειρήσεις ακολουθούν βιώσιμες πρακτικές, τηρούν τα ηθικά πρότυπα και διατηρούν τη διαφάνεια στη διακυβέρνησή τους.
Χρηματοοικονομικές επιδόσεις και riskmanagement
Οι επιχειρήσεις συνειδητοποιούν ότι η καλή απόδοση ESG μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερα χρηματοοικονομικά αποτελέσματα, ενώ η κακή απόδοση ESG μπορεί να εγκυμονεί σημαντικούς κινδύνους. Οι επενδυτές ενσωματώνουν ολοένα και περισσότερο παράγοντες ESG στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων για να μετριάσουν τους πιθανούς κινδύνους.
Κοινωνική πίεση και ακτιβισμός
Ο αυξημένος ακτιβισμός από τα κοινωνικά κινήματα και τους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς ασκεί πίεση στις εταιρείες να υιοθετήσουν υπεύθυνες πρακτικές, φέρνοντας στο προσκήνιο τις εκτιμήσεις του ESG.
Προσδοκίες εργαζομένων
Οι σημερινοί και οι δυνητικοί εργαζόμενοι επιδιώκουν να εργαστούν για εταιρείες που είναι αφοσιωμένες στις αρχές ESG, ωθώντας τις εταιρείες να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους στο ESG προκειμένου να προσελκύσουν και να διατηρήσουν ταλέντα (βλ. Κ. Ζοπουνίδης, Μ. Εσκαντάρ, Νέοι επιστήμονες και υπεύθυνες επιχειρήσεις, Οικονομικός Ταχυδρόμος, 30.05.2022).
Εξέλιξη: η συνεισφορά της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ)
Η κοινή γνώμη παίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των τάσεων ESG. Το τί σκέφτονται και πιστεύουν οι άνθρωποι για περιβαλλοντικά, κοινωνικά και θέματα διακυβέρνησης μπορούν να επηρεάσουν τη συμπεριφορά και τις προτεραιότητες της επιχείρησης. Αυτή η αλλαγή στο δημόσιο αίσθημα ωθεί τις εταιρείες να δώσουν προτεραιότητα στο ESG και αντανακλάται στο μεταβαλλόμενο ρυθμιστικό τοπίο. Επίσης, υπάρχει σχέση μεταξύ του ESG και της ΤΝ. Μεταξύ της τεχνολογικής προόδου και των περιβαλλοντικών και κοινωνικών ανησυχιών, γινόμαστε μάρτυρες μιας μετάβασης προς μια υπεύθυνη κοινωνία όπου οι επιχειρήσεις καλούνται να διαδραματίσουν ενεργό ρόλο στο μετριασμό της κλιματικής αλλαγής και στην προώθηση της κοινωνικής ευημερίας. Η ΤΝ προσφέρει άνευ προηγουμένου δυνατότητες για να βοηθήσει τις εταιρείες να επιτύχουν τους στόχους ESG αποτελεσματικά και αποδοτικά. Με την ενσωμάτωση της ΤΝ στην προσέγγιση τους ESG, οι εταιρείες μπορούν όχι μόνο να ενισχύσουν τη θέση τους στην αγορά ως υπεύθυνοι παράγοντες, αλλά και να βελτιώσουν τα χρηματοοικονομικά τους αποτελέσματα. Μερικά παραδείγματα της συνεισφοράς της ΤΝ είναι τα ακόλουθα.
Χρησιμοποιώντας προηγμένους αλγόριθμους, η ΤΝ μπορεί όχι μόνο να απαντήσει σε συγκεκριμένες ερωτήσεις, όπως οι εκπομπές CO2 μιας εταιρείας, η κατανάλωση ενέργειας, οι πρακτικές διακυβέρνησης, αλλά μπορεί επίσης να ανιχνεύσει τάσεις και μοτίβα στα δεδομένα. Για παράδειγμα, εξετάζοντας τις διαφορές μισθών μεταξύ ανδρών και γυναικών, η ΤΝ μπορεί να εντοπίσει κρυφές ανισότητες και να βοηθήσει τις εταιρείες να λάβουν διορθωτικά μέτρα. Τελικά, η εξέλιξη της ΤΝ θα προσφέρει νέες ευκαιρίες για τη διάχυση μηνυμάτων που αντιμετωπίζουν τη βιωσιμότητα με πιο ελκυστικούς και διαδραστικούς τρόπους. Η χρήση ψηφιακών μέσων, αφήγησης ιστοριών και οπτικού περιεχομένου θα γίνεται όλο και πιο σημαντική για να γίνουν οι πρωτοβουλίες ESG πιο προσιτές και κατανοητές στο ευρύ κοινό. Με την αποτελεσματική γνωστοποίηση των ενεργειών τους σε ESG, οι επιχειρήσεις μπορούν να δώσουν το παράδειγμα και να ενθαρρύνουν άλλους να συμμετάσχουν στη δέσμευσή τους για ένα πιο βιώσιμο και υπεύθυνο μέλλον.
Συμπερασματικά, η ανάγκη για ESG αυξάνεται μόνο καθώς η κοινωνία αντιμετωπίζει πρωτόγνωρους καιρούς: κλιματική αλλαγή, διαμαρτυρίες και κοινωνικές αναταραχές, αυξανόμενες τεχνολογικές ικανότητες (ΤΝ), πανδημίες, φυσικές καταστροφές …
Ο συνδυασμός της ΤΝ και των αρχών ESG αντιπροσωπεύει ένα νέο κεφάλαιο στον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις προσεγγίζουν τη βιωσιμότητα και την κοινωνική ευθύνη. Χρησιμοποιώντας την ΤΝ για τη διαχείριση των πρωτοβουλιών τους ESG, οι εταιρείες μπορούν να συμβάλουν σημαντικά σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον, ενώ έχουν πρόσβαση σε νέες ευκαιρίες πωλήσεων. Αξιοποιώντας τις τεχνολογικές εξελίξεις, οι επιχειρήσεις μπορούν να επιταχύνουν τη μετάβαση σε μια πιο υπεύθυνη και βιώσιμη οικονομία και κοινωνία.