Όταν κολοσσοί του διαδικτύου όπως η Google και η Amazon εισβάλουν στην ασφαλιστική αγορά, τότε γίνεται κατανοητό ότι… το παιχνίδι χοντραίνει. Και πως να μην χοντραίνει όταν προβλέπεται ότι μέσα στον επόμενο χρόνο θα… αλλάξουν χέρια ασφάλιστρα ύψους 400 δισ. δολαρίων;
Του Κωνσταντίνου Μαριόλη
Εύλογα θα σκεφτεί κανείς τι θα γίνει όταν – και όχι αν – η εξέλιξη αυτή επηρεάσει τη χώρα μας και αν είναι οι εγχώριες ασφαλιστικές προετοιμασμένες να λειτουργήσουν στο νέο ψηφιακό περιβάλλον.
Πώς θα προσαρμοστούν όταν η τηλεματική μπει για τα καλά στον κλάδο αυτοκινήτου και το cloud computing απλοποιήσει ακόμη περισσότερο τις διαδικασίες; Ποιες θα ακολουθήσουν την τεχνολογική τάση όταν τα drones γίνουν…. πραγματογνώμονες και η τεχνητή νοημοσύνη κάνει τη μοντελοποίηση κινδύνων «παιχνίδι»;
Οι μεγάλοι του κλάδου έχουν αποδείξει ότι κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, κάνοντας τα πρώτα σημαντικά ψηφιακά βήματα, ωστόσο υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης, αν γίνει σύγκριση με τις εφαρμογές που χρησιμοποιούνται στις ανεπτυγμένες αγορές των ΗΠΑ και της Μ. Βρετανίας.
Ψηφιακές εφαρμογές όπως ο «Ethnodigos» της Εθνικής Ασφαλιστικής, το OnE και το i-Care της INTERAMERICAN, η ψηφιοποίηση των διαδικασιών της AXA Ασφαλιστικής, η εφαρμογή «be inlife» της International Life και άλλα παρόμοια εργαλεία, δείχνουν ότι οι ασφαλιστικές στην Ελλάδα θέλουν να ενισχύσουν την αποτελεσματικότητά τους και να βελτιώσουν την εμπειρία του πελάτη.
Ας δούμε όμως τι πρέπει να περιμένουμε. Η «εισβολή» τεχνολογικών κολοσσών στον ασφαλιστικό κλάδο οφείλεται στις τεράστιες δυνατότητες που δίνουν οι ψηφιακές εφαρμογές και επιτρέπουν σε εταιρείες εκτός κλάδου να δημιουργήσουν «ρήγμα».
Οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες κινούνται σαν αρπακτικά. Αφού εντοπίσουν τον κλάδο που είναι ευάλωτος και έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης εφαρμογών, προσαρμόζονται ταχύτατα, εκμεταλλεύονται όλα τα κενά και προκαλούν “αναστάτωση”, κερδίζοντας σημαντικά μερίδια αγοράς.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη συνεπάγεται αφενός ότι απειλείται ευθέως η ομαλή λειτουργία των παραδοσιακών εταιρειών και αφετέρου πως το ενδιαφέρον για τον κλάδο θα συνεχίσει να αυξάνεται όσο η τεχνολογία αναπτύσσεται.
Η… πίτα είναι μεγάλη και αυτοί που διεκδικούν ένα κομμάτι της πάρα πολλοί. Και μόνο η εκτίμηση της αμερικανικής εταιρείας Accenture ότι μέσα στον επόμενο χρόνο θα αλλάξουν χέρια ασφάλιστρα ύψους 400 δισ. δολαρίων καθιστά τον παγκόσμιο ασφαλιστικό κλάδο ένα από τα πιο «hot» πεδία της παγκόσμιας αγοράς.
Στην ψηφιακή εποχή, δεν υπάρχει κλάδος της οικονομίας που θα μην επηρεάζεται και μάλιστα σε «επικίνδυνο» βαθμό από την ψηφιοποίηση διαδικασιών και υπηρεσιών. Πολύ εύστοχα, η Accenture χαρακτηρίζει αυτό το φαινόμενο «Αναστάτωση Big Bang».
Αυτό που θα βλέπουμε ολοένα περισσότερο στο εξής, είναι νέα προϊόντα που θα βασίζονται σε καινοτόμες ιδέες. Εταιρείες από διάφορους κλάδους και κυρίως νεοφυείς επιχειρήσεις (start up) να «εισβάλλουν» στην ασφαλιστική αγορά και να προσφέρουν προϊόντα και υπηρεσίες που μερικές φορές νομίζει κανείς ότι… έρχονται απευθείας από το μέλλον.
Στην εποχή της «Big Bang» αναστάτωσης, λοιπόν, αυτές οι καινοτομίες θα αλλάζουν τα δεδομένα σε κατηγορίες ασφαλιστικών προϊόντων ή ακόμη και σε ολόκληρες αγορές, κυριολεκτικά εν μία νυκτί. Ενδεικτικό παράδειγμα η αμερικανική ασφαλιστική start up Oscar, η οποία άλλαξε τον τρόπο πώλησης ασφαλειών Ζωής και «αναστάτωσε» την αμερικανική αγορά.
Αναλυτές του κλάδου εκτιμούν, ότι οι ασφαλιστικές που δεν θα καταφέρουν έγκαιρα να αναπτύξουν ψηφιακές ικανότητες για να καλύψουν τις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες των σύγχρονων καταναλωτών θα χάσουν σημαντικά μερίδια αγοράς ή και θα εξαφανιστούν. Και αυτές στην Ελλάδα είναι δυστυχώς αρκετές…
Αυτό που μπορούν να κάνουν όσοι θέλουν να επιβιώσουν, είναι σύμφωνα με την Accenture, να σταματήσουν να πωλούν απλώς προϊόντα και να διαμορφώσουν έναν πιο χρηστικό για τον πελάτη χαρακτήρα. Να προσφέρουν, δηλαδή, «χρήσιμες εμπειρίες» όπως λένε και οι Αμερικανοί.
Γιατί όταν μία καινούρια ιδέα μπορεί πολύ γρήγορα να φτάσει σε επίπεδο μαζικής παραγωγής, οι ασφαλιστικές που επιμένουν αποκλειστικά στις παραδοσιακές μεθόδους και υστερούν σε αντανακλαστικά, είναι δεδομένο ότι θα απειληθούν.
Στην Ελλάδα το φαινόμενο αυτό αναμένεται να γίνει ιδιαίτερα αισθητό στο άμεσο μέλλον, όταν νομοτελειακά, όσες ασφαλιστικές δεν επενδύσουν στην «ψηφιοποίησή» τους θα δουν τις υπόλοιπες να τις προσπερνούν. Ήδη, εταιρείες όπως η Hellas Direct καινοτομούν και προκαλούν «αναστάτωση».
Το επόμενο βήμα είναι η ψηφιοποίηση – η χρήση, δηλαδή, ψηφιακών εφαρμογών για τη δημιουργία νέων επιχειρηματικών μοντέλων, προϊόντων και υπηρεσιών, ακόμη και εκτός του παραδοσιακού φάσματος δραστηριότητας.
Αναγνωρίζοντας ότι οι ψηφιακές εφαρμογές αποτελούν ευκαιρία, αρκετές ασφαλιστικές έχουν τη δυνατότητα όχι μόνο να επιβιώσουν στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται, αλλά και να προκαλέσουν οι ίδιες «αναστάτωση» στην αγορά, πρωτοπορώντας σε διάφορους τομείς.
Από τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα που όλοι γνωρίζουμε, μέχρι την εντελώς καινούρια – για τους περισσότερους – έννοια της ανάλυσης Big Data (με λίγα λόγια είναι η ανάλυση όλων των πληροφοριών που σχετίζονται με τη ζωή μας με σκοπό την διάκριση συμπεριφορών και προτιμήσεων) και το Cloud Computing, όλες αυτές οι τεχνολογίες κάνουν πολύ πιο… εύκολη τη δουλειά για αυτούς που θέλουν να «αναστατώσουν» την ασφαλιστική αγορά.
Ερευνητές τονίζουν ότι οι ευάλωτοι – από την τεχνολογική αναστάτωση – κλάδοι είναι αυτοί που παρέχουν υπηρεσίες που βασίζονται σε δεδομένα και πληροφορίες που μπορούν να διατεθούν ψηφιακά.
Δεν είναι ο ασφαλιστικός κλάδος το τέλειο παράδειγμα;