Κυριακή απόγευμα, λίγο πριν από το ντέρμπι Ολυμπιακού-Παναθηναϊκού, για το οποίο όμως ουδέν ενδιαφέρον είχα, αφού η δική μου ομάδα δεν αγωνίζεται στην πάλαι ποτέ Α’ κατηγορία (που σήμερα, ονομάζεται στα άπταιστα ελληνικά Super League) και ήταν ο κατάλληλος χρόνος για ένα μεγαλοπρεπές ζάπινγκ.
Στην περιοχή που κατοικώ η τηλεόρασή μου πιάνει 28 κανάλια από τα οποία τα τέσσερα ξένα και τα είκοσι τέσσερα ελληνικά. Η ώρα ήταν γύρω στις 7 και εντυπωσιάστηκα όταν προσπαθώντας να βρω ένα ενδιαφέρον πρόγραμμα διαπίστωσα ότι ένδεκα κανάλια πραγματοποιούσαν την ώρα εκείνη “πωλήσεις”, δηλαδή τηλεπωλήσεις! Βιβλία, κρέμες, έπιπλα, σόμπες, καλλυντικά, όργανα γυμναστικής, κοσμήματα, πίνακες ζωγραφικής, εσώρουχα, ηλεκτρικές συσκευές, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, κουβέρτες, λευκά είδη. Και αυτό επαναλαμβάνεται δεκάδες ώρες, ημέρα και νύχτα. Υπάρχουν κανάλια που διακόπτουν τις τηλεπωλήσεις τους μόνο για κάποια ενημερωτικά προγράμματα ειδήσεων. Και δεν αναφέρομαι βέβαια στις κάθε μορφής διαφημίσεις που εκπέμπονται από τα τηλεοπτικά κανάλια, αλλά μόνο στις εκπομπές τηλεπώλησης. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό.
Παράλληλα, στον κυριακάτικο τύπο υπήρχε ολοσέλιδη διαφήμιση με αντικείμενο την κατασκευή “ηλεκτρονικού καταστήματος” για κάθε είδους εμπόρευμα ή υπηρεσία, με προτεινόμενο πακέτο δωρεάν παροχών. Τυχαία όλα αυτά; Όχι βέβαια. Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι μια πραγματικότητα που έχει εισχωρήσει για τα καλά στην ελληνική οικογένεια, στο ελληνικό σπίτι. Απλώς, όταν μιλάμε για ηλεκτρονικό εμπόριο αναφερόμαστε στις ιντερνετικές πωλήσεις, ενώ στην περίπτωση της τηλεόρασης είναι κάτι διαφορετικό. Θα μπορούσαμε να το ονομάσουμε απλώς “πωλήσεις από απόσταση”, όπου κυριαρχεί η εικόνα. Το αποτέλεσμα βέβαια είναι το ίδιο. Πώληση από απόσταση και χωρίς την προσωπική επαφή, κυρίως όμως σε προϊόντα και όχι σε υπηρεσίες. Η εικόνα υπηρετεί τα προϊόντα ενώ οι υπηρεσίες απαιτούν συζήτηση, επιχειρήματα και ανταλλαγή προβληματισμού.
Αυτό δεν σημαίνει ότι ο χώρος των ασφαλίσεων δεν επηρεάζεται από το ηλεκτρονικό εμπόριο, το αντίθετο μάλιστα. Στο ειδικό κεφάλαιο «On-line ασφάλειες: Μια αναδυόμενη αγορά» που περιλαμβάνεται στο ειδικό θέμα με τίτλο «Το Ηλεκτρονικό Εμπόριο στην Ελλάδα» της Ετήσιας Έκθεσης Ελληνικού Εμπορίου 2013 που εκδίδεται από το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου αναφέρεται συγκεκριμένα η εξής εκτίμηση:
«Σε μια 5ετία το 50% της ασφαλιστικής αγοράς και στην Ελλάδα θα επηρεάζεται ή θα ολοκληρώνεται μέσω των ψηφιακών μέσων. Ο κλάδος θα πρέπει να κινηθεί δυναμικά και να προετοιμαστεί γιατί σε άλλες χώρες υπήρχαν σημαντικές ανακατατάξεις λόγω αιφνιδιασμού. Τα στελέχη θα παραμείνουν στο επίκεντρο της διαχείρισης των σχέσεων με τον πελάτη-πολίτη, αλλά σε μια πιο αναβαθμισμένη θέση, αξιοποιώντας σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία υποστήριξης, πληροφόρησης και έξυπνης διαχείρισης.»
Αν σκεφθούμε τις εργασίες του Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή σήμερα, όπως έχουν διαμορφωθεί μετά: α) τις αλλαγές του νόμου για την υποχρεωτική ασφάλιση των οχημάτων, β) των νέων εποπτικών κανόνων που επιβλήθηκαν και γ) των νέων μεθόδων επικοινωνίας με τις ασφαλιστικές εταιρείες (συστήματα τυπώνω-πληρώνω, δημιουργία καταστάσεων πληρωμών, ηλεκτρονική τιμολόγηση, αποστολή αίτησης και εκτύπωσης συμβολαίων κ.λπ.), μόνο η πώληση, αυτή καθαυτή, δεν είναι υποχρεωτικά ηλεκτρονική. Όλα τα άλλα, είτε το έχει συνειδητοποιήσει ο Διαμεσολαβητής είτε όχι, γίνονται πλέον ηλεκτρονικά, δηλαδή μέσω του διαδικτύου.
Αυτό είναι και το μεγάλο στοίχημα. Η προσαρμογή του μεγάλου όγκου των παραδοσιακών μικρομεσαίων διαμεσολαβητών στην σύγχρονη τεχνολογία, σε όλο το φάσμα των εργασιών του. Δυστυχώς, είναι μεγάλος ο αριθμός εκείνων που εξακολουθούν να χρησιμοποιούν χειρόγραφες διαδικασίες, που δεν έχουν μηχανογραφικό σύστημα, που λειτουργούν τις παραδοσιακές “καρτέλες”. Διαμεσολάβηση δεν είναι μόνο τα μεγάλα σχήματα, δεν είναι μόνο η νέα γενιά με τα tablets, δεν είναι μόνο τα καλά οργανωμένα γραφεία. Διαμεσολάβηση είναι και οι χιλιάδες μικρομεσαίες οικογενειακές μονάδες που δεν έχουν προχωρήσει σε οποιαδήποτε αναβάθμιση της λειτουργίας τους, πέραν του να μάθουν να ενημερώνονται από τα στοιχεία της πλατφόρμας της εταιρείας με την οποία συνεργάζονται και να συμπληρώνουν ηλεκτρονικά την αίτηση ασφάλισης.
Η ομάδα αυτή των διαμεσολαβητών θα πρέπει να αφυπνιστεί το συντομότερο δυνατόν, να αποκτήσει ταυτότητα, να επενδύσει στην τεχνολογία και να χρησιμοποιήσει σύγχρονα εργαλεία marketing. Και σε μια περίοδο σαν τη σημερινή, οι επενδύσεις υλοποιούνται πολύ πιο εύκολα από κοινού, σε ευρύτερα διαμεσολαβητικά σχήματα, που γεννούν συνέργειες και προοπτικές.