Το να επηρεάζει ένα άτομο τη συναισθηματική κατάσταση του άλλου, προς το καλύτερο ή το χειρότερο, είναι κάτι απολύτως φυσιολογικό. Το κάνουμε συνέχεια, «μεταδίδοντας» συναισθήματα ο ένας στον άλλο, σαν να επρόκειτο για κάποια μορφή «ιού». Αυτός λοιπόν που ξέρει να «χειρίζεται» αυτό που μεταδίδει, στην ουσία ξέρει να «χειρίζεται» όποιον έχει απέναντί του!
Αυτή η συναισθηματική ανταλλαγή συνιστά μια μορφή αόρατης διαπροσωπικής επικοινωνίας και αποτελεί μέρος κάθε ανθρώπινης επαφής, αν και είναι συνήθως πολύ αδιόρατη για να την παρατηρήσει κανείς. Ακόμη κι έτσι όμως, η μετάδοση μιας διάθεσης είναι κάτι ιδιαίτερα ισχυρό. Τα συναισθήματα είναι μεταδοτικά. Όπως έθεσε το θέμα ο Ελβετός ψυχαναλυτής Καρλ Γιουνγκ: «Στην ψυχοθεραπεία, ακόμα και αν ο θεραπευτής είναι τελείως αποστασιοποιημένος από το συναισθηματικό κόσμο του ασθενή, το γεγονός και μόνο ότι ο ασθενής έχει συναισθήματα ασκεί επίδραση επάνω του. Αν ο θεραπευτής πιστεύει ότι αυτό μπορεί να το υπερβεί, κάνει μεγάλο λάθος. Δεν μπορεί να κάνει τίποτα παραπάνω από το να έχει συνείδηση του γεγονότος ότι επηρεάζεται. Αν δεν το βλέπει, τότε είναι πολύ επιφυλακτικός και χάνει την ουσία». Αυτό που ισχύει στη στενή αλληλεπίδραση η οποία λαμβάνει χώρα κατά την ψυχοθεραπεία ισχύει και στο χώρο των πωλήσεων, στην αίθουσα των συσκέψεων ή στο συναισθηματικό θερμοκήπιο της ζωής μέσα στο γραφείο. Η εύκολη μεταβίβαση της διάθεσης από τον ένα στον άλλο οφείλεται στο γεγονός ότι αποτελεί ζωτικό σήμα για την επιβίωση.
Τα συναισθήματα μας λένε σε τι να εστιαστούμε και πότε να είμαστε έτοιμοι να δράσουμε. Τα συναισθήματα είναι αυτά που προσελκύουν την προσοχή, παίζοντας το ρόλο του προειδοποιητικού σήματος, της πρόσκλησης, του συναγερμού και τα παρόμοια. Αποτελούν πανίσχυρα μηνύματα, μεταδίδοντας ζωτικής σημασίας πληροφορίες, χωρίς τα δεδομένα αυτά να αρθρώνονται απαραιτήτως με λέξεις. Τα συναισθήματα είναι ένας εξαιρετικά αποτελεσματικός τρόπος επικοινωνίας. Κάθε επαφή μπορεί, βάσει μιας κλίμακας, να χαρακτηριστεί από συναισθηματικά τοξική έως και ωφέλιμη. Παρότι οι δυνάμεις της είναι σε μεγάλο βαθμό αθέατες, η οικονομία αυτή μπορεί να έχει τεράστια οφέλη για μια επιχείρηση ή για τον τρόπο ζωής ενός οργανισμού.
Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στο “Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ”, τεύχος 13, Οκτώβριος 2012. Γίνετε συνδρομητές στο www.asfalistikomarketing.gr και αποκτήστε πρόσβαση σε όλα τα άρθρα, όλων των τευχών. Τιμή-έκπληξη! Για περισσότερες πληροφορίες: 210 9578130-2