Η έναρξη της σχολικής χρονιάς σηματοδοτεί την επιστροφή των μαθητών στα θρανία αλλά και στις γνώριμες διαδρομές από και προς το σχολείο.
Οι αποστάσεις που διανύουν τα παιδιά είναι συχνά μικρές και η διαδρομή σπίτι-σχολείο γίνεται γρήγορα οικεία, ωστόσο δε θα πρέπει να ξεχνάμε τη σημασία της
σωστής εκπαίδευσης για την ασφαλή μετακίνηση των μαθητών όλων των ηλικιών, ακόμα και μετά την ηλικία όπου τα παιδιά μπορούν πλέον να κινούνται με τα πόδια, τα ΜΜΜ ή και δικά τους μέσα (π.χ. ποδήλατο) χωρίς την επίβλεψη του γονέα.
Για τους γονείς που τα παιδιά τους θα πάνε πρώτη φορά στο σχολείο, είναι εξαιρετικά σημαντικό να αφιερώσουν χρόνο στην κατάλληλη εκπαίδευση και καθοδήγησή τους. Για τα μικρά παιδιά, κάθε διαδρομή από το σπίτι προς στο σχολείο αποτελεί μια πολύτιμη μαθησιακή εμπειρία και ένα μάθημα κυκλοφοριακής αγωγής.
Σύμφωνα με το ΙΟΑΣ κανόνες και οδηγίες που πρέπει να ακολουθούν οι γονείς είναι οι εξής:
- Υπενθυμίστε τακτικά στα παιδιά σας το «χρυσό» κανόνα πριν διασχίσουν κάποια διάβαση: ΣΤΑΜΑΤΩ – ΚΟΙΤΑΖΩ – ΑΚΟΥΩ- ΔΙΑΣΧΙΖΩ ΤΟ ΔΡΟΜΟ.
- Διδάξτε στα παιδιά σας να αναγνωρίζουν τα βασικά οδικά σήματα (Διάβαση πεζών, STOP, πεζόδρομος, ποδηλατοδρόμος κλπ.).
- Μάθετε στο παιδί σας ότι πρέπει πάντα να περπάτα στο πεζοδρόμιο και να διασχίζει το δρόμο μόνο από τη διάβαση πεζών.
- Εξηγείστε τη διαφορά δρόμου – πεζοδρομίου – πεζοδρόμου. Κάνουμε σαφές ότι δεν παίζουμε στο δρόμο, γιατί υπάρχει
πάντα ο κίνδυνος ενός διερχόμενου οχήματος. - Συνοδεύετε τα παιδιά στο σχολείο τουλάχιστον μέχρι την ηλικία των 9 ετών.
- Αναζητήστε την πιο ασφαλή διαδρομή για να φθάσει και να επιστρέψει το παιδί από το σχολείο του μόνο του.
- Περπατήστε μαζί με το παιδί σας στις διαδρομές και διαβάσεις προς και από το σχολείο.Κινηθείτε σε δρόμους που έχουν διάβαση πεζών, φανάρι και ειδική σήμανση. Αποφύγετε, όπου είναι εφικτό, τους μεγάλους και πολυσύχναστους δρόμους.
- Όταν καταλήξετε στην πιο κατάλληλη διαδρομή, φροντίστε να τη διανύσετε πολλές φορές μαζί του, έτσι ώστε να του αποτυπωθεί σωστά.
- Μάθετε στο παιδί σας να αντιλαμβάνεται σωστά πότε ένα όχημα είναι μακριά ή κοντά του υπενθυμίζοντας του να χρησιμοποιεί όχι μόνο την όραση αλλά και την ακοή του.
- Κρατάτε πάντα από το χέρι το παιδί σας που πρέπει να βαδίζει στην εσωτερική πλευρά του πεζοδρομίου.
- Μάθετε στο παιδί σας ότι ακόμα και στις διαβάσεις των πεζών πρέπει να είναι εξίσου προσεκτικό. Ακόμη και αν το φανάρι είναι πράσινο, να ελέγχει αριστερά-δεξιά και πάλι αριστερά το δρόμο.
- Φορέστε στο παιδί ανοιχτόχρωμα ρούχα και ακόμα καλύτερα τσάντες με ανακλαστικά στοιχεία κατά τη μετακίνησή σας κυρίως τις απογευματινές και βραδινές ώρες.
- Φίλοι και πρότυπα (Peer pressure). Τα παιδιά αντιγράφουν τους φίλους τους, έτσι μερικές φορές συμπεριφέρονται με μη ασφαλή τρόπο (σπρώξιμο, ριψοκίνδυνα κόλπα με ποδήλατα κλπ). Συζητούμε με τα παιδιά για τον κίνδυνο που ενέχουν αυτές οι ριψοκίνδυνες συμπεριφορές και ότι δεν χρειάζεται να υιοθετούν τέτοιες συμπεριφορές για να είναι αποδεκτοί από τους συνομηλίκους τους. Παροτρύνετέ τα να λειτουργούν με γνώμονα την ασφάλειά τους και όχι την αποδοχή από τους συνομηλίκους τους.
- Η συμπεριφορά σας αποτελεί πρότυπο για τα παιδιά σας, γιατί βλέπουν, ακούν και μιμούνται. Λίγη σημασία έχει το τι λέμε, περισσότερη σημασία το τι κάνουμε και ακόμα περισσότερη σημασία το τι είμαστε. Συμπεριφερθείτε με ευγένεια και υπομονή είτε ως πεζοί είτε ως οδηγοί για να
κάνουν και τα παιδιά σας το ίδιο. - Σκοπός δεν είναι να τρομοκρατήσετε τα παιδιά σας για τους πιθανούς κινδύνους αλλά μέσω του παραδείγματός σας να τα βοηθήσετε να υιοθετήσουν καλές πρακτικές.
- Επιβραβεύστε την καλή συμπεριφορά, την υπευθυνότητα, την ευγένεια και την προσοχή στο δρόμο. Τα παιδιά που επιβραβεύονται εμφανίζουν πιο συχνά την επιθυμητή συμπεριφορά από τα παιδιά που τιμωρούνται.Μπορείτε να γίνετε οι καλύτεροι δάσκαλοι κυκλοφοριακής αγωγής!!
Πηγή: ΙΟΑΣ