Αυξάνεται η συχνότητα με την οποία οι Έλληνες καταναλωτές προσφεύγουν στη δικαιοσύνη όταν θίγονται τα δικαιώματά τους είτε σε περιπτώσεις ελαττωματικών προϊόντων είτε σε περιπτώσεις που έχουν υποστεί ζημία ή βλάβη από κάποιο προϊόν ή κάποια υπηρεσία.
της Ευγενίας Καφφετζή, Διευθύνουσας Συμβούλου της GlobalNet και αντιπροέδρου του ΣΕΜΑ
Ταυτόχρονα τα ευρωπαϊκά όργανα θωρακίζουν τον καταναλωτή και δημιουργούν ένα εξαιρετικά αυστηρό πλαίσιο για τις επιχειρήσεις, οι οποίες θα πρέπει να ενημερωθούν και να διαθέτουν συστήματα ελέγχου των λειτουργιών τους αλλά και προγράμματα ασφάλισης Αστικής Ευθύνης που θα τις προστατεύσουν στην έλευση του συγκεκριμένου κινδύνου.
Παρατηρώντας τα τελευταία χρόνια τις κινήσεις στην ΕΕ θα διαπιστώσουμε ότι οι οδηγίες και οι κανονισμοί που έρχονται από την Ευρώπη, βρίσκονται σε αυτό το πλαίσιο, όπως και ο GDPR που προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα των πελατών αλλά και το New Deal for Consumers που έχει προταθεί από Επιτροπή και ενισχύει σε μεγάλο βαθμό τις συλλογικές αγωγές.
Θυμίζουμε ότι η ιστορία έχει δείξει πως όταν σε μία επιχείρηση –σε όποιον κλάδο και εάν δραστηριοποιείται– ξεκινήσουν οι ανακλήσεις ή οι αξιώσεις αποζημιώσεων τότε οι συνέπειες μπορεί να έχουν μορφή ντόμινο για τη φήμη, τα κέρδη, τη συνέχεια της παραγωγής και γενικότερα τη βιωσιμότητα μιας επιχείρησης.
Το κόστος της «επανόρθωσης της ζημιάς» μπορεί να είναι τεράστιο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το σκάνδαλο dieselelgate για το οποίο υπολογίζεται ότι οι αποζημιώσεις φτάνουν τα 20 δισ. δολάρια.
Ωστόσο τα παραδείγματα είναι πολλά:
-
- το 2014 το πρόβλημα με τους διακόπτες στην General Motors οδήγησαν σε αποζημιώσεις 400 εκατ.
- η ιστορία με τους αερόσακους της takata που είχαν οδηγήσει ακόμα και σε θανάτους τελείωσε με την εταιρεία να χρεοκοπεί
- το 2017 δικαστήριο στο Λος Άντζελες επιδίκασε σε ασθενή με γυναικείο καρκίνο αποζημίωση 417 εκατ. δολαρίων από την Johnson & Johnson λόγω της χρήσης του ταλκ της Εταιρείας. Σύμφωνα με τον ξένο τύπο εκκρεμούν περίπου 2.000 παρόμοιες αξιώσεις
- τα γνωστά συσκευασμένα λαχανικά dole τον Σεπτέμβρη-Οκτώβρη του 2017 προχώρησαν σε ανάκληση προϊόντων τους τα οποία ενδεχομένως να ήταν μολυσμένα με λιστέρια, μετά από 19 περιστατικά που εντοπίστηκαν στις ΗΠΑ. Υπολογίζεται ότι οι οικονομικές απώλειες στην Εταιρεία ξεπερνούν τα 25 εκατ. δολάρια
Το προφίλ του καταναλωτή αλλάζει και σε αυτό έχουν παίξει ρόλο πολλοί παράγοντες όπως η ενημέρωση από τα media και το διαδίκτυο, η κινητοποίηση από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και οι καταναλωτικές ενώσεις.
Και στην Ελλάδα αρχίζουμε να βλέπουμε το μοντέλο ενός πιο ενημερωμένου καταναλωτή που διεκδικεί τα δικαιώματά του και την ανάγκη να υπάρξουν περισσότερα μέτρα ασφαλείας αλλά και ασφάλισης στις επιχειρήσεις αφενός για την προστασία των καταναλωτών και αφετέρου για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και τις θέσεις εργαζομένων.