Σε εξέλιξη βρίσκονται ακόμα οι έρευνες στο σημείο του δυστυχήματος στα Τέμπη, με τις αρχές να μιλούν έως τώρα για 47 νεκρούς ανθρώπους, ενώ ερευνώνται τα αίτια και οι ευθύνες που πρέπει να αποδοθούν προς όλες τις πλευρές.
Τα στοιχεία που καταγράφει στις εκθέσεις της πάντως η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων δείχνουν ότι τα τελευταία χρόνια έχουν σημειωθεί πολλά ατυχήματα τα οποία έχουν οδηγήσει στην απώλεια ανθρωπίνων ζωών αλλά και σε αποζημιώσεις εκατομμυρίων.
Ένα από τα πιο σοβαρά ήταν το 2017 ο εκτροχιασμός τρένου στο Άδενδρο, έξω από τη Θεσσαλονίκη που είχε σαν αποτέλεσμα τρεις άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους, ένας επιβάτης, ο μηχανοδηγός και ένας ελεγκτής, ενώ υπήρξαν και 10 τραυματίες. Το τρένο εκτροχιάστηκε και έπεσε πάνω σε ένα σπίτι, από το οποίο πρόλαβαν να βγουν δύο άνθρωποι. Αποζημιώσεις καταβλήθηκαν από την ασφαλιστική αγορά και τον ΟΣΕ.
Μάλιστα συνολικά το 2017 η ΡΑΣ καταγράφει 22 σοβαρά ατυχήματα που προκάλεσαν συνολικά 18 θανάτους, 10 σοβαρούς τραυματισμούς και κόστισαν 22,76 εκατ. ευρώ. Το 2021 που είναι και το τελευταίο έτος για το οποίο έχουν δημοσιευτεί στοιχεία σημειώνονται 14 σοβαρά ατυχήματα και 6 θάνατοι, ενώ το κόστος ανέρχεται σε 17,41 εκατ. ευρώ.
Στην πενταετία 2017 -2021 το ετήσιο κόστος των ατυχημάτων είναι 15,8 εκατ. ευρώ και κατά μέσο όρο 11 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο.
14,78 εκατ. αποζημιώσεις για τα θύματα του ατυχήματος το 2021
Στις 25 Αυγούστου του 2021 εκτροχιάστηκαν δύο βαγόνια εμπορευματικής αμαξοστοιχίας στην περιοχή των Σερρών και ανατράπηκαν δύο βυτιοφόρες φορτάμαξες. Οι αποζημιώσεις για τα θύματα ανήλθαν σε 14,78 εκατ. € από τα 17,41 εκατ. που δόθηκαν σε αποζημιώσεις και για την κάλυψη ζημιών όλο το 2021.
Η κάλυψη της ευθύνης
Σε μεγάλα δυστυχήματα, που υπάρχουν απώλειες ανθρώπων, όπως αυτό στα Τέμπη, εγείρεται το ζήτημα της αποζημίωσης των θυμάτων, των τραυματισμένων και των οικογενειών τους και το πλαίσιο στο οποίο μπορεί να ενταχθεί προκειμένου να μην υπάρχουν πολυετείς δικαστικές διαμάχες. Αυτό που αναφέρεται από πηγές της ασφαλιστικής αγοράς είναι πως σε περιπτώσεις όπως αυτή δεν υφίστανται συνήθως ασφαλιστήρια τα οποία να καλύπτουν την ευθύνη της διοίκησης.