Στις 8 Απριλίου η EIOPA δημοσίευσε την προσέγγισή της σχετικά με την υποστήριξη του στόχου της ΕΕ για απλοποίηση του ρυθμιστικού πλαισίου και για μείωση των διοικητικών επιβαρύνσεων με γνώμονα την ενίσχυση της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας. Σχετική εγκύκλιο έχει στείλει η ΕΑΕΕ με στόχο την ενημέρωση των μελών της. Ειδικότερα η ΕΑΕΕ αναφέρει:
Η πρόσφατη αυτή δημοσίευση της ΕΙΟΡΑ (εδώ) ακολουθεί την δημοσιοποίηση της Γνώμης (Op-ed) της Προέδρου της Petra Hielkema σε σχέση με την προωθούμενη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων (SIU). Το σχετικό κείμενο δημοσιεύθηκε στις 27 Μαρτίου στον ιστότοπο της Αρχής με τίτλο «Απελευθερώνοντας το δυναμικό των Ευρωπαίων αποταμιευτών» (Uplocking the potential of Europe’ s savers). Το έγγραφο αυτό απηχεί τις προτάσεις της Προέδρου της ΕΙΟΡΑ για το πώς ο δεύτερος και τρίτος πυλώνας μπορούν να συμβάλουν στις επιδιώξεις της SIU, για την ανάγκη ενίσχυσης της χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης και την αύξηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στα συνταξιοδοτικά προγράμματα.
Όσον αφορά στο Έγγραφό της σε σχέση με τον στόχο της απλοποίησης, αυτό γενικά κινείται σε ένα πολύ θετικό πλαίσιο, εναρμονισμένο με την συνολική στρατηγική της ΕΕ για την μόχλευση της ευρωπαϊκής οικονομίας. Στο πλαίσιο ενός γενικού σχολιασμού, η Insurance Europe επισημαίνει τα εξής:
- Μολονότι η ανταγωνιστικότητα δεν αποτελεί ρητά μέρος της εντολής της EIOPA, αλλά ούτε έχει λάβει κάποια επίσημη εντολή για απλοποίηση ή μείωση των υφιστάμενων επιβαρύνσεων, η ΕΙΟΡΑ εντούτοις αναγνωρίζει τις νέες πολιτικές προτεραιότητες της ΕΕ. Μαζί με τις εθνικές εποπτικές αρχές (NSAs), δεσμεύεται να υποστηρίξει εποικοδομητικά τον διάλογο και να συμβάλει σε ένα ισορροπημένο και αξιόπιστο αποτέλεσμα.
- Η EIOPA ζητά πιο “έξυπνη” (smarter) και εναρμονισμένη νομοθεσία, παράλληλα με τον στόχο για μια πιο αποτελεσματική εποπτεία σε επίπεδο ΕΕ.
- Προτείνει μεγαλύτερη εμπλοκή της στις πολιτικές διαπραγματεύσεις για την υιοθέτηση της νομοθεσίας σε 1ο επίπεδο, ιδίως όταν πρόκειται για οριζόντιες/ διατομεακές ρυθμίσεις, ώστε να διασφαλιστεί η τεχνική αρτιότητα των εκάστοτε νέων διατάξεων.
- Σημειώνει την δήλωση της Προέδρου της ΕΙΟΡΑ, κας Petra Hielkema, η οποία αναρτήθηκε στον ιστότοπο της Αρχής, σύμφωνα με την οποία: «Οι προσπάθειες για απλοποίηση του ρυθμιστικού πλαισίου θα πρέπει, κατά την άποψή μας, να επιτύχουν την σωστή ισορροπία, διασφαλίζοντας ότι η απλοποίηση οδηγεί σε ένα ισχυρότερο, πιο συνεκτικό πλαίσιο και όχι στην εισαγωγή νέων κενών, ασυνεπειών ή ακούσιων επιβαρύνσεων» Με βάση την καταγραφή της Insurance Europe, η EIOPA σχεδιάζει, ανά τομέα αρμοδιότητάς της, να υλοποιήσει τον στόχο της απλοποίησης με τους εξής τρόπους:
Α. Το ρυθμιστικό πλαίσιο για τη Solvency II
- Συντομεύοντας τις κατευθυντήριες γραμμές του Solvency II.
- Απλοποιώντας τα πρότυπα αναφορών και μειώνοντας τα απαιτούμενα δεδομένα.
- Εισάγοντας την αρχή της αναλογικότητας, όπου είναι δυνατόν.
- Μειώνοντας σταθερά την συχνότητα διεξαγωγής των stress tests στον ασφαλιστικό τομέα.
Β. Αναφορές (Prudential reporting)
- Οι εκτελεστικοί κανονισμοί (ΕΕ) 2023/894 και 2023/895, οι οποίοι τέθηκαν σε ισχύ τον Δεκέμβριο 2023 είχαν ήδη σαν αποτέλεσμα την μείωση των αναφορών κατά περίπου 1000 σημεία δεδομένων για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
- Η ΕΙΟΡΑ επανεξετάζει το ισχύον πλαίσιο (ITS-Implementing Technical Standard) με γνώμονα την κατάργηση υποδειγμάτων/πινάκων/πληροφοριών.
- Η EIOPA έχει επίσης ξεκινήσει το έργο της συντόμευσης όλων των μέτρων του 3ου επιπέδου μειώνοντας, όπου είναι δυνατόν, τον αριθμό των άρθρων κατά 25%. Αν και αναγνωρίζει ότι αυτό από μόνο του ενδέχεται να μην οδηγήσει σε συνολική μείωση κατά 25%, εκτιμά ωστόσο ότι συμβάλλει στην εμπέδωση κουλτούρας για καλύτερη ρύθμιση.
Γ. Άλλα θέματα
- Βιωσιμότητα: Το προσχέδιο των RTS για τα σχέδια των κινδύνων βιωσιμότητας (SRPs) βασίζεται σε ήδη υπάρχοντα δεδομένα από τα σενάρια των ORSA και τις διατάξεις της CSRD.
- Stress test: Έχουν ήδη απλοποιηθεί περαιτέρω, με την συχνότητά τους να μειώνεται μόνιμα σε έναν κύκλο τριών ετών. Πρόθεση της EIOPA είναι να προχωρήσει σε εφαρμογή bottom-up stress tests κάθε τέσσερα χρόνια ή και σε ακόμη πιο αραιή βάση.
- Παρακολούθηση ρευστότητας: Γίνονται προσπάθειες για σημαντικό περιορισμό ή αντικατάσταση των υφιστάμενων αναφορών που γίνονται στο πλαίσιο της παρακολούθησης της ρευστότητας, μέσω της ανάλυσης δεδομένων του Solvency II.
Δ. Αναφορές Βιωσιμότητας
- Η ΕΙΟΡΑ υποστηρίζει και όπου χρειάζεται θα συνεισφέρει στην επίτευξη των στόχων του νομοθετικού πακέτου «Sustainability Omnibus».
- Θα καταβάλλει προσπάθεια να διασφαλίσει ότι οι (αντ)ασφαλιστικές επιχειρήσεις της ΕΕ διατηρούν επαρκή πρόσβαση σε αξιόπιστα, τυποποιημένα και συνεπή δεδομένα βιωσιμότητας.
- Το Ευρωπαϊκό Ενιαίο Σημείο Πρόσβασης (ESAP) θα συλλέγει και συγχρόνως θα παρέχει πρόσβαση σε δημόσιες γνωστοποιήσεις που προκύπτουν από διάφορους κανονισμούς και οδηγίες της ΕΕ.
Ε. Ψηφιοποίηση
- Η EIOPA βρίσκεται σε φάση σύνταξης Γνώμης σχετικά με την εφαρμογή της τομεακής νομοθεσίας (όπως το Solvency II) σε περιπτώσεις χρήσης ΑΙ, οι οποίες δεν ταξινομούνται ως υψηλού κινδύνου σύμφωνα με τον Κανονισμό για την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI Act).
ΣΤ. Το ρυθμιστικό πλαίσιο για τα προϊόντα & τη διανομή
- Η EIOPA προωθεί την απλοποίηση των απαιτήσεων που σχετίζονται με τις προσυμβατικές γνωστοποιήσεις και εν γένει ενημερώσεις σχετικά με τα προϊόντα, τον σχεδιασμό τους και τη διαδικασία πώλησης αυτών, με στόχο την ευρύτερη διάδοση των ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών προϊόντων, την ενίσχυση της χρηματοοικονομικής ευρωστίας των καταναλωτών και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των μικρομεσαίων.
- Ο περιορισμένος βαθμός υιοθέτησης του Πανευρωπαϊκού Ατομικού Συνταξιοδοτικού Προϊόντος (PEPP) οφείλεται εν μέρει στα χαρακτηριστικά του προϊόντος, αλλά και στις εθνικές λύσεις που υιοθετήθηκαν.
•Οι τρέχουσες συζητήσεις για την RIS δείχνουν την εισαγωγή πολλαπλών επιπέδων, τα οποία περιορίζουν την αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα.
•Η ΕΙΟΡΑ έχει ήδη επισημάνει ότι τα απλούστερα προϊόντα πρέπει να συνοδεύονται από απλοποιημένες διαδικασίες παροχής συμβουλής και διανομής, καθώς οι υφιστάμενες—συχνά επαναλαμβανόμενες—απαιτήσεις δεν επιτυγχάνουν πάντα τους επιδιωκόμενους στόχους.
•Τα πρόσφατα ευρήματα της EIOPA από το mystery shopping δείχνουν ότι οι εκτενείς κανονιστικές απαιτήσεις δεν οδηγούν απαραίτητα σε καλύτερα αποτελέσματα για τους καταναλωτές κατά τη διάρκεια της διαδικασίας πώλησης.
•Πρωτοβουλίες, όπως εισαγωγή συνοπτικού πίνακα με τα βασικά χαρακτηριστικά του προϊόντος στο KID (PRIIPs) και η σκοπούμενη αναθεώρηση των γνωστοποιήσεων (π.χ. ετικέτες για προϊόντα φυσικών καταστροφών – NatCat) μπορούν να μειώσουν το βάρος για τους διαμεσολαβητές και ταυτόχρονα να βελτιώσουν την κατανόηση των καταναλωτών.