Οι πειρατές αυξάνουν τις επιθέσεις σε πλοία στον Κόλπο της Γουινέας στη Δυτική Αφρική, αψηφώντας τις δυνάμεις του ναυτικού και ποντάροντας στην αποκόμιση λύτρων από τις ναυτιλιακές εταιρείες που συνήθως καλύπτονται από ασφαλιστήρια συμβόλαια.
Λεπτομέρειες σχετικά με τα υφιστάμενα συμβόλαια δε διαρρέουν προς τα έξω προκειμένου τα πλοία και τα πληρώματα να μην στοχοποιηθούν.
Ωστόσο όπως εξηγεί ο κ. Jakob Larsen, επικεφαλής ασφάλειας της ναυτιλιακής εμπορικής ένωσης BIMCO η ασφάλιση απαγωγών και λύτρων κοστίζει στις ναυτιλιακές εταιρείες αρκετά εκατομμύρια δολάρια ετησίως, πολλά πλοία αποφεύγουν την περιοχή και τα ασφάλιστρα είναι υψηλά.
Ένα πάντως παρόμοιο περιστατικό πειρατείας σημειώθηκε το προηγούμενο Σάββατο, όταν πειρατές από τη Νιγηρία απήγαγαν 15 ναυτικούς από ένα τουρκικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και σκότωσαν τον έναν.
Πέρυσι οι πειρατές απήγαγαν στην ίδια περιοχή 130 ναυτικούς σε 22 περιστατικά από τα συνολικά 27 που σημειώθηκαν σε όλο τον κόσμο.
Ο Κόλπος της Γουινέας συνορεύει με περισσότερες από 20 χώρες. Τα νερά είναι η βασική διαδρομή για σημαντικά προϊόντα, από το χάλυβα έως τη σόδα σε μια περιοχή που βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές και παίζει σημαντικό ρόλο στις εξαγωγές για το πετρέλαιο, το κακάο και άλλα εμπορεύματα.
Όπως εξηγούν οι ειδικοί οι πειρατές προέρχονται από το ταραχώδες Δέλτα του Νίγηρα, την περιοχή που παράγει το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου του έθνους. Η συγκεκριμένη περιοχή είναι υπανάπτυκτη, έχει υποστεί μεγάλη περιβαλλοντική ρύπανση και έχει μερικά από τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας στη χώρα. Εκεί δραστηριοποιούνται ομάδες ανδρών που είναι απελπισμένοι για χρήματα και ασχολούνται με ποικιλία παράνομων ενεργειών, όπως η απαγωγή και η κλοπή.
Γιατί απαγάγουν περισσότερους ναυτικούς;
Το Διεθνές Γραφείο Ναυτιλίας έχει εντοπίσει μια σταθερή αύξηση των απαγωγών τα τελευταία χρόνια, που αφορούν ψαράδες αλλά και πληρώματα tanker. Και αυτό γιατί οι πειρατές που παλαιότερα έκλεβαν το φορτίο των πλοίων έχουν στραφεί σε απαγωγές για τις οποίες οι εταιρείες καταβάλλουν μεγάλα ποσά.
Η πτώση των τιμών πετρελαίου του περασμένου έτους και η δεύτερη ύφεση της Νιγηρίας σε πέντε χρόνια επιδείνωσαν την ανεργία και τις οικονομικές δυσκολίες.
Ο Max Williams, επικεφαλής αξιωματικός συμμόρφωσης για την εταιρεία ασφαλείας Africa Risk Compliance, δήλωσε ότι η επίθεση του Σαββάτου δείχνει ότι εν προκειμένω η απειλή είναι μεγάλη: «η δολοφονία ενός μέλους του πληρώματος είναι μια σοβαρή κλιμάκωση», δήλωσε ο Williams.
Πηγή: Reuters