Έχοντας ολοκληρώσει έναν επιτυχημένο χρόνο προβολής της Ασφαλιστικής Αγοράς 11 νομών ανά την Ελλάδα σας καλωσορίζουμε στο δεύτερο κύκλο της στήλης «Επαρχία Αγάπη μου» την οποία μετονομάζουμε σε «Ασφαλιστικό Οδοιπορικό».
Ρεπορτάζ: Νίκος Μωράκης
Σκοπός μας –όπως και πέρυσι– η ανάδειξη της Ασφαλιστικής Αγοράς της περιφέρειας μέσα από ένα οδοιπορικό στους νομούς της χώρας. Η συντακτική ομάδα του περιοδικού επισκέπτεται τα γραφεία των Ασφαλιστών, συζητά μαζί τους τα περιθώρια ανάπτυξης αλλά και τους προβληματισμούς τους και προβάλλει την τοπική αγορά τόσο μέσα από το κλαδικό μηνιαίο περιοδικό Ασφαλιστικό Marketing όσο και μέσα από την ηλεκτρονική ενημερωτική ιστοσελίδα Insurancedaily.gr.
Πρώτος σταθμός για αυτήν τη σεζόν ο νομός Κέρκυρας
Η Κέρκυρα, ή αλλιώς Corfu – όπως συνηθίζουν να την αποκαλούν οι ξένοι κατά παραφθορά του βυζαντινού της ονόματος Κορυφώ, από τις δύο κορυφές που φαίνονται καθώς πλησιάζει ο επισκέπτης στο νησί – είναι από τα βορειότερα και δυτικότερα νησιά της Ελλάδας και του Ιονίου Πελάγους. Οι ακτές της που σε κάποια σημεία πλησιάζουν πολύ τις ακτές της γειτονικής Αλβανίας είναι γεμάτες όρμους και ακρωτήρια ενώ το έδαφός της είναι κυρίως ορεινό. Ο Νομός αποτελείται από 104.371 κατοίκους σύμφωνα με την απογραφή του 2011 με τους περισσότερους να κατοικούν στην ομώνυμη πρωτεύουσα του Νομού την πόλη της Κέρκυρας.
Ιστορικά η Κέρκυρα γνώρισε πολλούς κατακτητές και επηρεάστηκε από πολλούς όπως οι Βενετοί, οι Γάλλοι, οι Άγγλοι και οι Ιταλοί, με τους Γάλλους να αφήνουν το στίγμα της αρχιτεκτονικής τους στο νησί αλλά και τους Βενετούς οι οποίοι τα χρόνια της Τουρκοκρατίας προστάτεψαν την πόλη από τις επιθέσεις των Τούρκων, ώστε δημιούργησαν στο νησί το χρώμα και τον αέρα που μέχρι και σήμερα μπορούμε να διαπιστώσουμε.
Μερικά Ιστορικά Στοιχεία
Κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα μια σειρά ξένες ασφαλιστικές επιχειρήσεις αρχίζουν να δραστηριοποιούνται στη χώρα μας με πρώτη την Αδριατική Ασφαλιστική από την Τεργέστη της Ιταλίας η οποία είχε και έντονη παρουσία στο νησί της Κέρκυρας. Μάλιστα λόγω της υποστήριξης που παρείχε η Αδριατική Τράπεζα – μητρική της Αδριατικής Ασφαλιστικής – κατά τον Εθνικό-Απελευθερωτικό Αγώνα του 1821 η τότε κυβέρνηση με βασιλικό διάταγμα παραχώρησε για 12 χρόνια το προνόμιο της αποκλειστικής άσκησης (από ξένη εταιρεία) στην Ελλάδα του κλάδου Πυρός. Κατ’ αυτό τον τρόπο η Αδριατική ήταν η μόνη ξένη πυρασφαλιστική εταιρεία που για σχεδόν μια δεκαετία είχε εγκατάσταση στην Ελλάδα και ασκούσε μαζί με τις λοιπές ελληνικές ασφαλιστικές εταιρείες τον κλάδο Πυρός. Χαρακτηριστικό της δραστηριότητας της εν λόγω ασφαλιστικής στην Κέρκυρα το τετραώροφο νεοκλασικό κτίριο στην πόλη όπου και στεγαζόταν.
Η Ασφαλιστική Αγορά
Για τις ανάγκες του ρεπορτάζ συναντήσαμε 11 Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές από το agency και το ανεξάρτητο δίκτυο 9 Ασφαλιστικών εταιρειών (AXA, ERGO, Groupama, Interlife, Interamerican, Ιντερσαλόνικα, Εθνική, Ευρωπαϊκή Πίστη, Υδρόγειος). Στην Κέρκυρα δραστηριοποιείται η πλειονότητα των Ασφαλιστικών εταιρειών σε όλους τους κλάδους, ενώ agency διατηρούν οι εταιρείες Εθνική, ΑΤΕ (μέλος του Ομίλου ERGO στην Ελλάδα), Interamerican, NN, MetLife, Groupama και Ευρωπαϊκή Πίστη. Στο Νησί είχε γραφείο και η International Life το οποίο όμως μετά την ανάκληση της άδειας από τη ΔΕΙΑ έπαψε να λειτουργεί με τους ασφαλιστές να βρίσκουν επαγγελματική στέγη σε άλλα ασφαλιστικά γραφεία. Η Ασπίς, από την άλλη, δεν είχε σημαντική παρουσία στο νησί. Σύμφωνα με πληροφορίες που συλλέξαμε από το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Κέρκυρας, οι εγγεγραμμένοι Ασφαλιστικοί Διαμεσολαβητές στο νομό Κέρκυρας είναι 191 εκ των οποίων οι 153 είναι Ασφαλιστικοί Διαμεσολαβητές, οι 18 Πράκτορες, οι 19 Συντονιστές ενώ υπάρχει και 1 με άδεια Μεσίτη.
Ασφαλιστικοί Διαμεσολαβητές που συμμετείχαν στο ρεπορτάζ:
- Insurance Agency Γραμματικός, ERGO & AXA – Πρακτορείο
- Άρης Παγκράτης, Συντονιστής – Groupama Ασφαλιστική
- Σπύρος Βασιλάκης, Συντονιστής – Interamerican
- Αντώνης Τσιώλης, Ασφαλιστικός Σύμβουλος – Ευρωπαϊκή Πίστη
- Γιάννης Μπιρμπίλης, Διευθυντής Γραφείου – Εθνική Ασφαλιστική
- Ιωάννης Πουλιάσης, Γραφείο Ασφα-λύσεων – Πρακτορείο
- Χριστόφορος Κασφίκης, Ασφάλειες Κασφίκη – Πρακτορείο
- Παύλος Φιλιππίδης, Ιντερσαλόνικα
- Σπηρίδων Ρήγος, Πρακτορείο (συνεργάτης Interlife)
- Σοφία Μηνά, Πρακτορείο (συνεργάτης Interlife)
- Γιώργος Νικομάνης, GNI Insurance – Πρακτορείο
Κλάδος Αυτοκινήτου
Oι περισσότεροι των πρακτόρων όπως και στους υπόλοιπους νομούς που επισκεφτήκαμε έχουν το 80% κατά μέσο όρο της παραγωγής τους στον κλάδο Αυτοκινήτου. Συντηρούν μεγάλα πελατολόγια και εξυπηρετούν τους ασφαλισμένους τους ανανεώνοντας τα συμβόλαιά τους και διαχειρίζοντας τους τυχόν κινδύνους.
Από το δείγμα των 6 Πρακτορείων που συναντήσαμε ξεχωρίσαμε αυτό του Ιωάννη Πουλιάση, μέχρι πρότινος Διευθυντή Γραφείου της Εθνικής Ασφαλιστικής ο οποίος όπως μας δήλωσε σκοπεύει να δημιουργήσει ένα πρακτορείο με «δομές agency». Ένα πρακτορείο δηλαδή που θα συνδυάζει την πειθαρχία και την εκπαίδευση που υπάρχει στα αποκλειστικά δίκτυα με την ελευθερία επιλογών που έχει ένας ανεξάρτητος διαμεσολαβητής επενδύοντας περισσότερο στους «Ζωικούς» κλάδους.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ ο ανταγωνισμός στον κλάδο αυτοκινήτου είναι μεγάλος σε όλα τα επίπεδα. Έντονη είναι η δραστηριότητα της Υδρογείου τα τελευταία τρία χρόνια στην αγορά ασφάλισης των ταξί στο νησί ενώ η Δύναμις το τελευταίο διάστημα έχει δημιουργήσει ένα πολύ ανταγωνιστικό τιμολόγιο για την αγορά ασφάλισης των ενοικιαζόμενων οχημάτων. Μια αγορά που όπως μας την χαρακτήρισε Ασφαλιστής στο νησί «έχει πάρα πολύ λάντζα» καθώς οι ιδιοκτήτες – στην πλειονότητά τους επιχειρηματίες με μικρούς στόλους (10-20 οχήματα) – κοιτάνε μόνο την τιμή, τη συγκρίνουν με τις φτηνότερες της αγοράς και εμπλέκονται πολύ συχνά σε ατυχήματα.
Αντιθέτως η Ιντερσαλόνικα, γνωστή για το ανταγωνιστικό της τιμολόγιο, μονοπωλεί την αγορά των δικύκλων μηχανών, ενοικιαζόμενων και ιδιωτικών, ασφαλίζοντας επίσης και πάρα πολλά φορτηγά δημοσίας χρήσης και μηχανήματα έργων. Κόκκινο πανί είναι αντιθέτως τα οχήματα του Δήμου και των δημόσιων υπηρεσιών στο νομό της Κέρκυρας καθώς όπως μας πληροφόρησαν οι Ασφαλιστές του νησιού βρίσκονται σε κακή κατάσταση, δεν συντηρούνται και η επικοινωνία με το Δήμο είναι δύσκολη. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ενός απορριμματοφόρου και ενός ασθενοφόρου περίπου δεκαετίας που βρέθηκαν «παρκαρισμένα» μέσα σε δασική έκταση στο κτήμα του Μον Ρεπό.
Όσον αφορά την οδική βοήθεια στο νησί, την αγορά μονοπωλούν η Ιντερσαλόνικα και η Interamerican όπως επίσης και ένας ιδιώτης (Γιάννης Ζάχος) οι οποίοι εξυπηρετούν όλες τις εταιρείες. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα ΚΤΕΛ και τα λεωφορεία στο νησί είναι ασφαλισμένα στη Γενική Πανελλαδική ενώ τέλος, η Στατιστική Επετηρίδα Ασφάλισης Αυτοκινήτων 2015 της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος αναφέρει στα στοιχεία της ότι ο νομός της Κέρκυρας έχει από τις μικρότερες συχνότητες ζημιών (4,26) στην Ελλάδα όπως επίσης και έναν πολύ χαμηλό μέσο όρο κόστους ζημιών στα 1.650 ευρώ.
Συνεχίζουμε το ρεπορτάζ για την Ασφαλιστική Αγορά στο νομό Κέρκυρας την Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου παρουσιάζοντας την εικόνα που σχηματίσαμε για τον κλάδο υγείας στο νησί όπως επίσης και για γνωστά θέματα του κλάδου όπως η στρατολόγηση νέων ασφαλιστών, οι μαύροι κωδικοί και τα ανασφάλιστα οχήματα.