Ο ποταμός Ρήνος υπήρξε μια αξιόπιστη ναυτιλιακή λωρίδα για αιώνες, βοηθώντας στην ανάδυση βιομηχανικών γιγάντων στις όχθες του. Αλλά εκείνες οι μέρες, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά δηοσίευμα του bloomberg, πλησιάζουν στο τέλος τους και ο αγώνας για την προστασία της περιοχής γίνεται πιο αναγκαίος από ποτέ.
Με το νερό να υποχωρεί τακτικά σε επίπεδα που εμποδίζουν τη ναυτιλία από τα τέλη του καλοκαιριού έως το φθινόπωρο, οι εταιρείες σπεύδουν να προσαρμοστούν, υπογραμμίζοντας πώς η κλιματική κρίση πλήττει ακόμη και τις προηγμένες βιομηχανικές οικονομίες. Η BASF SE επαναδρομολογεί τα logistics σε τρένα και φορτηγά. Η εταιρεία κατασκευής πλαστικών Covestro AG έχει σχέδια έκτακτης ανάγκης που περιλαμβάνουν τη μετατόπιση ορισμένης παραγωγής στο Βέλγιο. Οι κατασκευαστές αποθηκεύουν προμήθειες, οι επιχειρήσεις κοινής ωφελείας αποθηκεύουν επιπλέον καύσιμα και οι εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών έχουν αρχίσει να επισκευάζουν στόλους με φορτηγίδες ικανές να πλέουν σε ρηχά νερά. Ταυτόχρονα οι θερμότεροι χειμώνες σημαίνουν λιγότερο χιόνι με ότι αυτό συνεπάγεται για τη διατήρηση των επιπέδων κατά τους ξηρούς καλοκαιρινούς μήνες.
Μετά τα άγρια κύματα καύσωνα που κατέκαψαν τη νότια Ευρώπη, η στάθμη του ποταμού στο Kaub, ένα βασικό σημείο στα δυτικά της Φρανκφούρτης, έχει φτάσει σε τέτοια επίπεδα αυτό το καλοκαίρι που ορισμένα πλοία θα μπορούσαν να μεταφέρουν μόνο το ήμισυ περίπου της κανονικής χωρητικότητας. Ενώ οι πρόσφατες βροχές έχουν μειώσει την πίεση, ακόμη και μικρές αλλαγές μπορεί να έχουν σημαντικό αντίκτυπο. Μια πτώση 10 εκατοστών (τέσσερις ίντσες) σημαίνει ότι μπορούν να μεταφερθούν περίπου 100 λιγότεροι τόνοι ανά πλοίο, σύμφωνα με τον Florian Röthlingshöfer, διευθυντή των ελβετικών λιμένων του Ρήνου. «Αυτό που μπορεί να βιώσουμε σήμερα ως εξαίρεση θα γίνει ο κανόνας στο μέλλον», Christoph Ο Heinzelmann, διευθυντής του Ομοσπονδιακού Ινστιτούτου Μηχανικής και Έρευνας για τις Υδατοδρομίες της Γερμανίας, δήλωσε σε συνέντευξή του. «Με αυτό, θα προκύψουν περισσότεροι περιορισμοί».
Η γενική επισκευή του στόλου των 8.900 πλοίων του Ρήνου για ρηχά νερά θα μπορούσε να ανέλθει σε περίπου 90 δισεκατομμύρια ευρώ (99 δισεκατομμύρια δολάρια). Και αυτό είναι μόνο μέρος του κόστους για τη διατήρηση της ροής του εμπορίου. Υπάρχουν επιπλέον αποθέματα και ο χώρος για την αποθήκευσή τους, καθώς και σχέδια της κυβέρνησης για ανασχεδιασμό του ποταμού, τα οποία αργούν να έρθουν. Οι πρωτοβουλίες βρίσκονται στα σκαριά εδώ και χρόνια και περιλαμβάνουν συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης και βυθοκόρηση μιας δύσκολης έκτασης 50 χιλιομέτρων που εκτείνεται από το μπαρόκ παλάτι Biebrich κοντά στο Mainz μέχρι λίγο μετά το Kaub και τους θρυλικούς γκρεμούς Lorelei — ένα έργο που η γερμανική κυβέρνηση εκτιμά ότι θα κοστίσει 180 εκατομμύρια ευρώ.
Πηγή: Bloomberg