Χρόνο με το χρόνο η εξέλιξη της τεχνολογίας είναι όλο πιο εντυπωσιακή και ραγδαία με αποτέλεσμα αναλυτές του κλάδου ασφάλισης αυτοκινήτου να εκτιμούν ότι τα αυτοκίνητα ενδέχεται να φτάσουν σε τέτοια επίπεδα ασφάλειας που να μη χρειάζονται οι οδηγοί ασφαλιστική κάλυψη.
Την ίδια ώρα, οι ασφαλιστικές εταιρείες αναζητούν εναλλακτικά πεδία ασφάλισης, καθώς βλέπουν ότι αργά ή γρήγορα – πιθανότατα μέσα στην επόμενη 15ετία – τα αυτοκινούμενα οχήματα θα γίνουν μέρος της καθημερινότητας σε παγκόσμιο επίπεδο.
Στην αρχή ήταν οι αερόσακοι που έφεραν την επανάσταση στην παθητική ασφάλεια, για να ακολουθήσουν πιο πολύπλοκα συστήματα πέδησης και άλλα τεχνολογικά επιτεύγματα.
Σήμερα, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το Fortune, η συζήτηση επικεντρώνεται στον ερχομό των αυτοκινούμενων οχημάτων, τα οποία αναμένεται να κατακτήσουν τους δρόμους σε πολύ λιγότερα χρόνια απ’ ότι φανταζόμαστε.
Όσο, λοιπόν, τα συστήματα παθητικής ασφάλειας εξελίσσονται, τόσο μειώνεται ο αριθμός των ατυχημάτων, γεγονός που παρακολουθούν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον οι ασφαλιστικές, σε μια προσπάθεια να εκτιμήσουν τις συνέπειες για τον κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτου.
Όπως χαρακτηριστικά λέει και ο Warren Buffett, μεγαλοεπενδυτής και ιδιοκτήτης της αμερικανικής Geico: «Αν μπορεί κάποιος να επινοήσει κάτι που θα μειώνει τα ατυχήματα κατά 30%, 40% ή και 50% θα είναι υπέροχο, όμως δεν θα κάναμε και πάρτι στην ασφαλιστική μας εταιρεία».
Από την πλευρά του, ο Donald Light, επικεφαλής ανάλυσης της Celent, εκτιμά ότι μέσα στην επόμενη 15ετία, όσο τα αυτοκινούμενα οχήματα θα κατακλύζουν τους δρόμους, τα ασφάλιστρα μπορούν να υποχωρήσουν έως και κατά 60%.
Ο ίδιος, απευθυνόμενος στις ασφαλιστικές σημειώνει: «Πρέπει να είστε έτοιμοι να δείτε συρρίκνωση και πιθανότατα σημαντική στο συγκεκριμένο κλάδο».
Οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν ήδη πάρει μία γεύση από το μέλλον, με την εγκατάσταση των αισθητήρων που προειδοποιούν για σύγκρουση και άλλων ανάλογων τεχνολογικών εφαρμογών.
Σύμφωνα με μελέτη του Highway Loss Data Institute για τις ασφαλιστικές αποζημιώσεις, οι απώλειες για την ευθύνη για σωματικές βλάβες μειώθηκαν κατά 40% ενώ τα ιατρικά έξοδα κατέγραψαν πτώση 27%.
Αυτό μόνο θα χειροτερεύει για τις ασφαλιστικές εταιρείες όσο τα αυτοκινούμενα οχήματα θα γίνονται δημοφιλή. Η Boston Consulting Group εκτιμά ότι έως το 2035, τα αυτοκινούμενα οχήματα θα αποτελούν περίπου το 25% όλων των πωλήσεων οχημάτων παγκοσμίως.
Δεδομένου τούτου, οι ασφαλιστικές εταιρείες θα αναγκαστούν να βρουν εναλλακτικές πηγές εσόδων. Ο Tom Wilson, διευθύνων σύμβουλος της Allstate, σκέφτεται την πώληση άλλων καλύψεων, όπως για κινητά τηλέφωνα. Σκέφτεται επίσης να χρησιμοποιήσει δεδομένα που ήδη συλλέγει η εταιρεία για τους πελάτες της.
Για παράδειγμα, παρακολουθούν την οδηγική συμπεριφορά των πελατών τους έτσι ώστε να μπορούν να ανταμείβουν την ασφαλή οδήγηση.
Βέβαια, παρά το γεγονός ότι η πρόοδος στην παθητική ασφάλεια περιορίζει την ανάγκη για ασφάλιση αυτοκινήτου, ανοίγει παράλληλα μία αγορά καλύψεων για τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Γιατί θα θέλουν να είναι ασφαλισμένοι στην περίπτωση που οι αυτοματισμοί τους δεν λειτουργούν σωστά και προκαλέσουν το όποιο ατύχημα.