Οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές διαπίστωσαν ότι μια εταιρεία με έδρα το Λονδίνο προμήθευε πλαστά ανταλλακτικά για επισκευές κινητήρων αεροσκαφών παλαιότερης γενιάς Airbus SE A320 και Boeing Co. 737.
Οι κατασκευάστριες εταιρείες General Electric Co. και Safran SA συμμετέχουν στην έρευνα για φερόμενα πλαστά έγγραφα πιστοποίησης και τα μη εγκεκριμένα εξαρτήματα για κινητήρες CFM56 που διανεμήθηκαν από την AOG Technics Ltd.
«Πολλά πιστοποιητικά για ανταλλακτικά που παρέχονται μέσω της AOG Technics έχουν πλαστογραφηθεί», ανέφερε η Υπηρεσία Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε μια δήλωση απαντώντας σε ερωτήματα του Bloomberg. Σε κάθε περίπτωση, ο οργανισμός που προσδιορίστηκε ως κατασκευαστής «επιβεβαίωσε ότι δεν παρήγαγε το πιστοποιητικό και ότι δεν ήταν ο δημιουργός του εξαρτήματος», ανέφερε η EASA.
Η εξάπλωση μη τεκμηριωμένων ή δυνητικά πλαστών εξαρτημάτων κινητήρων είναι σπάνια. Στον κλάδο των αεροσκαφών κάθε εξάρτημα απαιτεί επαληθευμένη προέλευση για να διασφαλιστεί η ασφάλεια του αεροσκάφους – και είναι αδύνατο να γνωρίζουμε εάν τα μη πιστοποιημένα εξαρτήματα θα είναι εξίσου ανθεκτικά υπό πίεση. Κατασκευαστές και ρυθμιστικές αρχές σήμαναν συναγερμό πριν από εβδομάδες, πυροδοτώντας έναν παγκόσμιο αγώνα για τον εντοπισμό εξαρτημάτων που παρέχονται από την AOG Technics και τον εντοπισμό των επηρεαζόμενων αεροσκαφών.
Δεν είναι σαφές πόσα πλαστά εξαρτήματα μπορεί να έχουν εγκατασταθεί ή πόσα αεροσκάφη ενδέχεται να επηρεαστούν. Ο CFM56, είναι ο κινητήρας τζετ με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο, είναι εγκατεστημένος σε χιλιάδες αεροπλάνα στενής ατράκτου που αποτελούν βασικό στοιχείο του παγκόσμιου στόλου.
«Η τεκμηρίωση των ανταλλακτικών είναι ένα πολύ κρίσιμο ζήτημα», δήλωσε ο Klaus Mueller, ανώτερος σύμβουλος στην AeroDynamic Advisory και πρώην ανώτερο στέλεχος της MTU Aero Engines AG και του τμήματος συντήρησης της Deutsche Lufthansa AG. «Η βιομηχανία παίρνει αυτό το θέμα πολύ, πολύ σοβαρά». Ο μεσάζων όπως η AOG Technics προμηθεύει ανταλλακτικά σε καταστήματα επισκευής κινητήρων τρίτων που εργάζονται σε εμπορικά αεροσκάφη εν χρήσει. Οι νέοι κινητήρες από την CFM International, το κατασκευαστικό εγχείρημα της GE-Safran, δεν θα επηρεαστούν από το ζήτημα, ούτε ο διάδοχος του CFM56, ο CFM Leap, που χρησιμοποιείται στα τελευταία στενά αμαξώματα A320neo και 737 Max.
Ωστόσο, το θέμα δημιουργεί έναν νέο πονοκέφαλο για τις αεροπορικές εταιρείες και τους εκμισθωτές που ανακαλύπτουν ύποπτα εξαρτήματα στο αεροσκάφος τους. Τα συνεργεία συντήρησης και επισκευής παλεύουν με ελλείμματα εργατικού δυναμικού, παγκόσμια έλλειψη εξαρτημάτων αεροσκαφών και κινητήρων.
Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσε σε μια ειδοποίηση ασφαλείας στις 4 Αυγούστου ότι διερευνά «ένα μεγάλο αριθμό ύποπτων μη εγκεκριμένων εξαρτημάτων» που παρέχονται μέσω της AOG Technics. Ορισμένα εξαρτήματα με ψευδή πιστοποιητικά απελευθέρωσης αξιοπλοΐας βρέθηκαν σε κινητήρες που τοποθετήθηκαν σε αεροσκάφη που είναι νηολογημένα στο Ηνωμένο Βασίλειο, ανέφερε η κατάθεση.
Η CFM ανακάλυψε 72 παραποιημένα έγγραφα πιστοποίησης αξιοπλοΐας που καλύπτουν 50 αριθμούς ανταλλακτικών που παρέχονται από την AOG Technics για το CFM56, σύμφωνα με εκπρόσωπο του κατασκευαστή. Βρέθηκαν επίσης δύο πλαστά έγγραφα για εξαρτήματα του κινητήρα CF6 της GE, ενός παλαιότερου ευρυγώνιου κινητήρα.
«Ειδοποιήσαμε προληπτικά τους πελάτες μας και τα καταστήματα συντήρησης και συνεχίζουμε να εργαζόμαστε με τους πελάτες μας για να αξιολογήσουμε την αυθεντικότητα της τεκμηρίωσης για ανταλλακτικά που απέκτησαν άμεσα ή έμμεσα από την AOG Technics», δήλωσε η CFM απαντώντας σε ερωτήματα του Bloomberg.
Σύμφωνα με τον ιστότοπο Companies House του Ηνωμένου Βασιλείου, η AOG Technics ιδρύθηκε το 2015 και ανήκει κατά πλειοψηφία στον 35χρονο Jose Zamora Yrala, του οποίου η εθνικότητα αναφέρεται ως βρετανική σε ορισμένα έντυπα και ως Βενεζουέλα σε άλλα. Η εταιρεία κατέγραψε κυκλοφορούντα περιουσιακά στοιχεία ύψους 2,58 εκατομμυρίων λιρών (3,27 εκατομμυρίων δολαρίων) τον Φεβρουάριο του 2022.
Πηγή: Insurance Journal