Ασφαλιστικά… ακάλυπτη είναι όπως όλα δείχνουν η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen, καθώς το σούπερ σκάνδαλο που ξέσπασε μετατρέπεται σε εφιάλτη και απειλεί όχι μόνο την ίδια αλλά και την ισχυρότερη οικονομία της Ευρώπης στο σύνολό της.
Ξένα μέσα μεταδίδουν, ότι ο γερμανικός κολοσσός έχει κρατήσει στην άκρη το, υπό άλλες συνθήκες, αστρονομικό ποσό των 6,5 δισ. ευρώ για να πληρώσει… το μάρμαρο για το παγκοσμίων διαστάσεων σκάνδαλο με την εξαπάτηση σε ό,τι αφορά τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων της.
Όμως σύμφωνα με όσα έχουν γίνει μέχρι σήμερα γνωστά, ο «λογαριασμός» του σκανδάλου ενδέχεται να φτάσει ακόμη και τα 18 δισ. δολάρια. Πως προκύπτει όμως αυτό το ποσό;
Τα 18 δισ. δολάρια αντανακλούν το μέγιστο πρόστιμο για περιπτώσεις ρύπων ανά αυτοκίνητο που θεωρητικά θα μπορούσε να επιβάλλει η αμερικανική Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος. Γιατί στις ΗΠΑ η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει πουλήσει από το 2008 482.000 αυτοκίνητα Volkswagen και Audi, επί το μέγιστο πρόστιμο των 37.500 δολαρίων για κάθε αυτοκίνητο μας κάνει 18 δισ. δολάρια περίπου.
Αναλυτές ωστόσο εκτιμούν ότι δύσκολα η Volkswagen θα χρειαστεί να βγάλει από τα ταμεία της τέτοια ιλιγγιώδη ποσά, τουλάχιστον για πρόστιμα.
Σε μία άλλη πτυχή του σκανδάλου, οι αρμόδιες Αρχές των ΗΠΑ αναμένεται να συνεχίσουν τη διερεύνηση της υπόθεσης, αναζητώντας υπευθύνους μέσα στην Volkswagen. Στελέχη, δηλαδή, και μηχανικούς που γνώριζαν την απάτη. Και κάτι τέτοιο θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο, από τη στιγμή που η εταιρεία παραδέχτηκε πως «πείραξε» τα οχήματα που χρησιμοποιούσαν ντίζελ, έτσι ώστε να περάσουν τους εργαστηριακούς ελέγχους, παρά το γεγονός ότι οι εκπομπές ρύπων ήταν 40 φορές μεγαλύτερες από το επιτρεπτό όριο.
Στελέχη της αγοράς υποστηρίζουν ότι μία τέτοια έρευνα θα μπορούσε να ανεβάσει τον λογαριασμό για την Volkswagen κατά περίπου 1 δισ. δολάρια.
Και σαν να μην φτάνουν όλα αυτά, θα πρέπει να συνυπολογιστούν η αστική ευθύνη και οι αγωγές ιδιωτών. Στην περίπτωση της αστικής ευθύνης γνώστες της αγοράς εκτιμούν ότι η Volkswagen θα προσπαθήσει να πληρώσει τα ποσά που θα επιβληθούν σε βάθος χρόνου, κάτι που συνηθίζεται, ωστόσο η… λυπητερή δεν αποκλείεται να φτάσει και τα 4 δισ. δολάρια.
Ακόμη και τότε όμως, όταν η Volkswagen θα έχει ικανοποιήσει την Υπηρεσία Περιβάλλοντος και το Υπουργείο Δικαιοσύνης η ιστορία των ευθυνών δεν τελειώνει. Ήδη μεγάλα δικηγορικά γραφεία «ακονίζουν» τα ξίφη τους για να διεκδικήσουν αποζημιώσεις για εκατοντάδες χιλιάδες ιδιωτών, των οποίων τα αυτοκίνητα σήμερα αξίζουν πολύ λιγότερα από πριν μία εβδομάδα, πριν ξεσπάσει το σκάνδαλο.