Στα 2-3 εκατ. δολάρια μπορεί να ανέλθουν ανά θύμα οι αξιώσεις από τις οικογένειες των επιβαινόντων στο μοιραίο Boeing 737 ΜΑΧ8 που συνετρίβη στην Αιθιοπία την Κυριακή λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του.
της Βίκυς Γερασίμου
Το αεροσκάφος της Ethiopian Airlines με προορισμό το Ναιρόμπι, έκανε ξαφνικά βουτιά από 10.000 πόδια, οδηγώντας στο θάνατο 157 ανθρώπους, ενώ ο κυβερνήτης είχε ζητήσει άδεια για προσγείωση και επιστροφή του αεροσκάφους. Τα θύματα προέρχονται από περισσότερα από 30 έθνη και 22 από τους επιβαίνοντες ήταν εργαζόμενοι στον ΟΗΕ. Το εν λόγω δυστύχημα έρχεται μόλις λίγους μήνες μετά τη συντριβή ίδιου μοντέλου Boeing της Lion Air που έπεσε λίγα λεπτά μετά την απογείωση του στην θάλασσα της Ιάβας σκοτώνοντας 189 επιβάτες. Στο αεροσκάφος της Ethiopian Airlines διαμεσολαβητική εταιρεία είναι η Willis Towers Watson και βασική ασφαλιστική εταιρεία η Chubb.
Στην περίπτωση του αεροσκάφους της Lion Air που συνετρίβη τον Οκτώβριο διαμεσολαβητής στην ασφάλιση είναι η Marsh και η ασφαλιστική που ηγείται στην κάλυψη είναι η Global Aerospace UK. Καμία από τις εταιρείες δεν έχουν δώσει πληροφορίες για τα συμβόλαια, ωστόσο σύμφωνα με το reuters οι ασφαλιστικές εταιρείες της Boeing Co. αντιμετωπίζουν μεγάλες αξιώσεις από οικογένειες των θυμάτων στην πτήση της Ethiopian. “Οι αποζημιώσεις στις οικογένειες των επιβατών θα δοθούν από τις ασφαλιστικές της Ethiopian Airlines, που ενδέχεται να κινηθούν εν συνεχεία νομικά για να αναζητήσουν τα χρήματά τους από τους ασφαλιστές της Boeing, εφόσον αποδειχθεί ότι το αεροσκάφος ήταν ελαττωματικό”. “Οι αρχικές αποζημιώσεις προς τις οικογένειες των επιβατών ορίζονται στις συμβάσεις της Βαρσοβίας και του Μόντρεαλ, αλλά θα μπορούσαν να είναι πολύ υψηλότερες εάν οι οικογένειες ασκήσουν ένδικες αξιώσεις, ιδίως μέσω των δικαστηρίων των ΗΠΑ”, δήλωσε ο Clive Garner, επικεφαλής του δικηγορικού γραφείου δικηγορικών εταιρειών Irwin Mitchell στο Λονδίνο.
“Εάν υπήρχε κάτι ελαττωματικό όσον αφορά το αεροπλάνο τότε θα ήταν δυνατό να ασκηθεί αξίωση τόσο εναντίον της κατασκευάστριας εταιρείας όσο και της αεροπορικής” πρόσθεσε. Η ασφαλιστική κάλυψη τέτοιων αεροσκαών γίνεται από αρκετές ασφαλιαστικές εταιρείες με μία να ηγείται του σχήματος, έχοντας καλύψει το μεγαλύτερο μέρος του κινδύνου. Σύμφωνα με πηγές η ασφαλισμένη αξία του ίδιου του αεροσκάφους ανέρχεται σε 50 εκατομμύρια δολάρια.
2-3 εκατ. οι αποζημιώσεις ανά θύμα στις ΗΠΑ και 200.000 δολ. στην Αιθιοπία
“Δεν θα είναι περίεργο εάν η κατασκευάστρια εταιρεία που έχει έδρα στο Σικάγο, αντιμετωπίσει αγωγές στις Ηνωμένες Πολιτείες. Στις ΗΠΑ οι αποζημιώσεις ανά θύμα μπορεί να φτάσουν τα 2-3 εκατ. δολάρια όταν στο Ναιρόμπι ανέρχονται σε 200.000 δολάρια” αναφέρει ο Green. Τα δικαστήρια των ΗΠΑ συχνά εκδιώκουν τέτοιες αγωγές λόγω της δυσκολίας εύρεσης μαρτύρων στο εξωτερικό, αλλά το γεγονός ότι οκτώ Αμερικανοί πολίτες σκοτώθηκαν κατά τη συντριβή της μοιραίας πτήσης αυξάνει την πιθανότητα να εκδικαστούν οι δίκες εκ μέρους των οικογενειών όλων των θυμάτων σε αμερικανικό δικαστήριο, εξηγεί ο Green. Τα αρχικά έξοδα αποζημίωσης για όλους τους 157 επιβάτες που πέθαναν στην πτήση θα μπορούσαν να είναι περίπου 25 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Reuters βάσει των όρων της σύμβασης του Μόντρεαλ.