Η ισχύς την οποία έχουν οι καταναλωτές έναντι των εταιρειών και κυρίως έναντι των πολυεθνικών μεγεθύνεται μέσα από τα «εργαλεία» που παρέχονται πλέον στον Ευρωπαίο καταναλωτή για να διασφαλιστεί ότι προασπίζονται τα δικαιώματά του.
Μία από τις πρωτοβουλίες που προχωρούν στην ΕΕ και πρόσφατα προτάθηκε από την Commission – δυσαρεστώντας σε μεγάλο βαθμό τις επιχειρήσεις για τις επιπτώσεις που φέρει – είναι η δυνατότητα των καταναλωτών να προσφύγουν μέσω εξειδικευμένου φορέα (π.χ. Ένωσης Καταναλωτών) μαζικά σε αγωγές κατά εταιρείας όταν υπάρχουν λόγου χάρη παράνομες πρακτικές ή έχουν υποστεί ζημία όπως στο σκάνδαλο Dieselgate.
Σχολιάζοντας σχετικά η κ. Ευγενία Καφφετζή, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Globalnet και Αντιπρόεδρος του ΣΕΜΑ, επισημαίνει ότι «σταδιακά μεταβαίνουμε σε ένα ισχυρότερο μοντέλο καταναλωτή στην Ευρώπη και ταυτόχρονα σε φορείς καταναλωτών με πιο διευρυμένες εξουσίες επιβολής κυρώσεων. Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει – ως οφείλουν – να σέβονται έμπρακτα τον καταναλωτή και τα δικαιώματά του αλλά και να έχουν δικλείδες προστασίας μέσα από ασφαλιστήρια προγράμματα ευθύνης προιόντων, επαγγελματικών ευθύνων κ.α.
«Σε ένα διεθνοποιημένο κόσμο όπου οι μεγάλες βιομηχανίες έχουν το πλεονέκτημα πρέπει να αυξήσουμε τις πιθανότητες για τον καταναλωτή»
Το “New Deal for Consumers” όπως ονομάζεται είναι σε μεγάλο βαθμό απόρροια του μεγάλου σκανδάλου στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας και στην ουσία ισχυροποιεί τους καταναλωτές απέναντι σε πολυεθνικούς ομίλους.
«Σε ένα διεθνοποιημένο κόσμο όπου οι μεγάλες βιομηχανίες έχουν το πλεονέκτημα πρέπει να αυξήσουμε τις πιθανότητες για τον καταναλωτή» αναφέρει η Vera Jourova, Επίτροπος Δικαιοσύνης, Καταναλωτών και Ισότητας Φύλων και προσθέτει «Οι αντιπροσωπευτικές αγωγές θα οδηγήσουν στη δίκαιη αντιμετώπιση των καταναλωτών και όχι σε περισσότερες εργασίες για τις νομικές εταιρείες.
Με αυστηρότερες κυρώσεις που συνδέονται με τον ετήσιο κύκλο εργασιών της Εταιρείας, οι αρχές προστασίας των καταναλωτών θα αποκτήσουν επιτέλους ουσιαστική δύναμη για να τιμωρούν τους παραβάτες.
Η απάτη δεν θα είναι πλέον φθηνή υπόθεση». Μία εκ των σημαντικών αλλαγών που φέρει «η Νέα Συμφωνία για τους Καταναλωτές» είναι ότι δημιουργείται πλέον μία ενιαία πολιτική σε περιπτώσεις που έχουν οδηγήσει σε «συλλογική ζημία» και προβλέπονται πρόστιμα μέχρι το 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών του εμπόρου.
Ταυτόχρονα διασφαλίζεται η διαφάνεια στις διαδικτυακές αγορές με σαφή ενημέρωση προς τον καταναλωτή και εξασφαλίζεται ότι οι καταναλωτές όλων των κρατών-μελών έχουν το δικαίωμα να διεκδικήσουν ατομικά μέσα έννομης προστασίας σε περιπτώσεις επιθετικών ή παραπλανητικών πρακτικών προώθησης.
Αναμφίβολα στην ΕΕ δημιουργείται ένα νέο περιβάλλον με τον καταναλωτή να έχει κυρίαρχη θέση και τις επιχειρήσεις να προσανατολίζονται σε πιο υπεύθυνες πρακτικές και λύσεις ασφάλισης. Το “New Deal for Consumers” που έχει προταθεί και στηρίζεται από την Commission και έχει αντίλογο κυρίως από τον επιχειρηματικό κόσμο, πλέον αναμένεται να συζητηθεί στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο.