Διαβάστε αποσπάσματα από τη συνέντευξη του Παναγιώτη Λυσσαίου, Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρείας Marsh Ε.Π.Ε. Μεσίτες Ασφαλίσεων, που δημοσιεύθηκε στο Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ, τεύχος 5, Φεβρουάριος 2012:
Ο Παναγιώτης Λυσσαίος βρίσκεται στο «τιμόνι» της Marsh, θυγατρική της κορυφαίας στον κόσμο Marsh & McLennan, από το 1995 μέχρι σήμερα. Υπό την ηγεσία του η Marsh Ε.Π.Ε. όχι μόνο επέκτεινε σημαντικά τις Συμβουλευτικές της δραστηριότητες αλλά κυρίως εισήλθε στις Ναυτασφαλίσεις, τομέα στον οποίο σήμερα κατέχει την ισχυρότερη ίσως θέση σε όλη τη Μεσόγειο.
Η τωρινή οικονομική κρίση κατά πόσο έχει μεταβάλει το χαρτοφυλάκιο της Marsh και το είδος των κινδύνων το οποίο κάλυπτε μέχρι τώρα;
Η χρηματοοικονομική κρίση επηρεάζει το χαρτοφυλάκιο κάθε μεσίτη αρνητικά και θετικά. Κάθε κρίση αναδεικνύει νέους κινδύνους και νέες ανάγκες που μπορεί να υποκρύπτουν σημαντικές ευκαιρίες για κάθε οργανισμό επιδρώντας ανάλογα και στην αγοραστική/καταναλωτική του συμπεριφορά. H επικρατούσα ύφεση έχει συρρικνώσει την ασφαλιστική δαπάνη στους μικρομεσαίους οργανισμούς και προσανατολίζει τις επιχειρήσεις αυτές στις απόλυτα αναγκαίες δαπάνες και στην αξιολόγηση των κινδύνων κάτω από νέα δεδομένα εστιάζοντας σε κινδύνους οι οποίοι ενδέχεται να έχουν καταστροφικές συνέπειες για τη βιωσιμότητά τους.
Ευτυχώς για τη Marsh λόγω της σύνθεσης του χαρτοφυλακίου της, του μεγέθους των πελατών στους οποίους κυρίως απευθύνεται, αλλά και της φιλοσοφίας της, δεν υπάρχουν ουσιαστικές μεταβολές σε επίπεδο συνολικού χαρτοφυλακίου ως αποτέλεσμα της κρίσης αλλά και των αλλαγών στην καταναλωτική συμπεριφορά των πελατών της και αυτό συμβαίνει γιατί η Marsh δεν πουλά συγκεκριμένα προϊόντα αλλά αναγνωρίζει ανάγκες, σχεδιάζει και υλοποιεί λύσεις.
Πόση αυτονομία κινήσεων «επιτρέπεται» στην ελληνική θυγατρική;
Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση της στρατηγικής και στόχων κάθε γραφείου της Marsh «ανήκει» αποκλειστικά στην τοπική διοίκηση.
Τι δεν μας «επιτρέπεται»; Η απόκλιση και μη συμμόρφωση με τις αξίες και τον Κώδικα Δεοντολογίας του Ομίλου μας καθώς και με διαδικασίες και πρακτικές που δεν είναι σύννομες, πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού και συμπεριφορές προς τους πελάτες μας που δεν διέπονται από ειλικρίνεια, διαφάνεια και επαγγελματισμό.
Το 2010 η Marsh βραβεύτηκε ως «Διεθνής Οίκος της χρονιάς» στην ασφάλιση υποδομών παγκοσμίως. Μπορείτε να μας αποσαφηνίσετε τι περιλαμβάνει ο όρος «ασφάλιση υποδομών» και κατά πόσο η συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι διαδεδομένη στη χώρα μας;
Αντίθετα με την κοινή υπόθεση ότι η ασφάλιση υποδομών σχετίζεται με την ασφάλιση κατασκευών η έννοια των υποδομών για τη Marsh περιλαμβάνει διαφορετικούς τομείς αλλά και εμπλεκόμενα μέρη όπως το Δημόσιο Τομέα, τον Ιδιωτικό Τομέα, Χρηματοδότες αλλά και όλους όσους μπορούν να έχουν κάποιο ρόλο στο χώρο των υποδομών όπως μηχανικούς, αρχιτέκτονες, κατασκευαστές, περιλαμβάνει δηλαδή όσους θα είχαν ως άμεσο κίνητρο να ελαχιστοποιήσουν τους κινδύνους που προέρχονται ή συνδέονται με την εμπλοκή τους και θα ήθελαν υποστήριξη προκειμένου να προστατεύσουν και να μεγιστοποιήσουν την απόδοση της επένδυσής τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιων ασφαλίσεων αποτελούν τα έργα Παραχώρησης όπως γέφυρες, λιμάνια, αυτοκινητόδρομοι, έργα Σύμπραξης μεταξύ Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα για την κατασκευή και λειτουργία τους π.χ. πυροσβεστικοί σταθμοί, σχολεία, φυλακές κ.λπ. που όπως γνωρίζεται είναι πλέον και στη χώρα μας αρκετά διαδεδομένα σε θεωρητικό επίπεδο και λέω σε θεωρητικό γιατί στην πράξη λόγω έλλειψης χρηματοδότησης πολύ λίγα υλοποιήθηκαν.
H Marsh αποτελεί μία από τις ηγέτιδες εταιρείες στη διαχείριση κινδύνων και ασφαλιστικών υπηρεσιών παγκοσμίως. Τι θα λέγατε ότι είναι αυτό το στοιχείο που την κάνει να ξεχωρίζει και να παραμένει στην κορυφή;
Είναι η απαρέγκλιτη αφοσίωση στις αξίες που διέπουν τη λειτουργία της εταιρείας για περισσότερα από 140 χρόνια και στο στρατηγικό μας όραμα που παραμένει σταθερό, παρά τις διάφορες κατά καιρούς αντιξοότητες: Να είμαστε ευρέως αναγνωρισμένοι ως μία εταιρεία της παγκόσμιας επιχειρηματικής ελίτ, ένας διακεκριμένος πάροχος υπηρεσιών και να παρέχουμε στους πελάτες μας τις πιο πολύτιμες ιδέες, υπηρεσίες και λύσεις.
Είναι η πίστη στους ανθρώπους μας και η συνεχής προσπάθεια ανάδειξης και αξιοποίησης των δυνατοτήτων τους καθώς και ανταμοιβής τους.
Κυρίως όμως, είναι η εμπιστοσύνη που απολαμβάνουμε όλα αυτά τα χρόνια από τους πελάτες μας, οι οποίοι θέλω να πιστεύω ότι αναγνωρίζουν στη Marsh όχι απλά έναν ακόμη «προμηθευτή», αλλά έναν πολύτιμο συνεργάτη, στον οποίο μπορούν να αναθέσουν ανεπιφύλακτα το σημαντικό και ολοένα πιο σύνθετο έργο της Διαχείρισηςτου Κινδύνου.
Ποιο θεωρείτε ότι είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή ο κλάδος;
Αναμφισβήτητα η πρωτόγνωρη για τη χώρα μας οικονομική κρίση και οι σοβαρές επιπτώσεις αυτής στις επιχειρήσεις (μείωση του κύκλου εργασιών και ρευστότητας) και στους καταναλωτές (σημαντική μείωση της αγοραστικής τους δύναμης και της αβεβαιότητας για το αύριο).
Έχετε κάποιο μήνυμα προς την Πολιτεία σχετικά με τον κλάδο;
Να «περιφρουρήσει» τον κλάδο της Ιδιωτικής Ασφάλισης και σε στενή και εποικοδομητική συνεργασία με τις ασφαλιστικές εταιρείες και τους διαμεσολαβητές, να συνδράμει στην αναγκαία αποκατάσταση της αξιοπιστίας, της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης των ασφαλιστικών επιχειρήσεων.
Επίσης, να επιτευχθεί η αποτελεσματική και ουσιαστική συνεργασία πολιτείας και ασφαλιστικών επιχειρήσεων για την ανάπτυξη των επαγγελματικών ασφαλίσεων.
Πώς βλέπετε το μέλλον της Διαμεσολάβησης; Την διείσδυση του Διαδικτύου και την απευθείας πώληση;
Ο ρόλος του Διαμεσολαβητή θα ενισχύεται ολοένα και περισσότερο στις σύνθετες και ιδιαίτερες κατηγορίες κινδύνων. Μόνο ως λαμπρό και γεμάτο ευκαιρίες θα μπορούσα να περιγράψω το μέλλον της διαμεσολάβησης στην Ελλάδα όπου ο θεσμός τα τελευταία χρόνια έχει μπει στη σωστή τροχιά ανάπτυξης κάτω από ένα πιο υγιές κανονιστικό πλαίσιο. Αναμφισβήτητα το μέλλον προβλέπεται ευοίωνο για τους επαγγελματίες διαμεσολαβητές όπου η ηθική και η τήρηση του κώδικα δεοντολογίας θα βρίσκονται σε πλήρη αρμονία και ταύτιση με την καθημερινή δραστηριότητα.
Αναμένω οι μικρές μονάδες διαμεσολάβησης να πιεσθούν σημαντικά από την οικονομική ύφεση αλλά ακόμα και γι’ αυτές θεωρώ ότι έχουν μέλλον κάτω από ένα σωστό πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης με συνέργειες και συνεργασίες και οπωσδήποτε με αναβάθμιση και αυτοματοποίηση των βασικών τους λειτουργιών και διαδικασιών.
Δυναμικό θεωρώ το ρόλο του διαδικτύου στην ενημέρωση του ιδιώτη καταναλωτή των ασφαλιστικών προϊόντων και διαβλέπω ότι στο μέλλον οι ιδιώτες θα αγοράζουν τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν, κατά κανόνα μέσω διαδικτύου ενώ η σημερινή μορφή πώλησης προϊόντων (για ασφάλιση αυτοκινήτων, κατοικίας και υγείας) σταδιακά θα εκλείψει.
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη στο Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ, τεύχος 5, Φεβρουάριος 2012. Αποκτήστε πρόσβαση σε όλα τα τεύχη του ΑΜ στην ηλεκτρονική έκδοση www.asfalistikomarketing.gr, μόνο με 40 ευρώ το χρόνο. Πληροφορίες: 210 9578130-2