Ο ασφαλιστικός κλάδος της Ευρώπης, μαζί με εννέα άλλες ευρωπαϊκές ενώσεις που εκπροσωπούν ανεξάρτητους παρόχους υπηρεσιών αυτοκινήτων και καταναλωτές, ζήτησαν από την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, να παράσχει επειγόντως την τόσο αναγκαία νομοθεσία της ΕΕ για την πρόσβαση στα δεδομένα οχημάτων.
Η πλειονότητα των σύγχρονων οχημάτων είναι συνδεδεμένα και προσφέρουν τεράστιες δυνατότητες για ασφαλέστερη και πιο έξυπνη μετακίνηση για τους ευρωπαίους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις. Ωστόσο, οι κατασκευαστές έχουν το μονοπώλιο της πρόσβασης στα δεδομένα του οχήματος. Αυτό περιορίζει την καινοτομία στις υπηρεσίες και τον ανταγωνισμό, περιορίζει τις επιλογές των καταναλωτών και των επιχειρήσεων, αυξάνει τις τιμές και διαβρώνει την ανταγωνιστική θέση της Ευρώπης παγκοσμίως.
Η ομάδα τονίζει ότι, μετά από επτά χρόνια συζητήσεων, το από καιρό υποσχεμένο σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για νομοθεσία σχετικά με την πρόσβαση σε δεδομένα, λειτουργίες και πόρους εντός του οχήματος είναι πιο απαραίτητο από ποτέ. Ο νόμος της ΕΕ για τα δεδομένα, υποστηρίζουν, δεν αντιμετωπίζει ούτε την οιονεί μονοπωλιακή δομή της αγοράς ούτε τις τεχνικές απαιτήσεις για να γίνει πραγματικότητα η δίκαιη πρόσβαση στα δεδομένα. Η δράση είναι επείγουσα, λόγω του κανονιστικού χάσματος που θα προκύψει τον Ιούλιο, όταν θα τεθεί σε ισχύ ένας νέος νόμος του ΟΗΕ για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο (αριθ. 155), που ενδεχομένως θα οδηγήσει στη σταδιακή διακοπή της λειτουργίας του μοναδικού ανεξάρτητου μέσου απομακρυσμένης πρόσβασης σε δεδομένα οχημάτων. Η ομάδα υποστηρίζει ότι η ΕΕ πρέπει επειγόντως να θεσπίσει ίση πρόσβαση σε δεδομένα που παράγονται από οχήματα για όλους τους παράγοντες της αγοράς, θεσπίζοντας ειδική νομοθεσία για τον τομέα που προστατεύει τις επιλογές των καταναλωτών, ενθαρρύνει τον πραγματικό ανταγωνισμό και ενθαρρύνει τις επενδύσεις.
Μιλώντας εκ μέρους της ευρωπαϊκής ασφαλιστικής βιομηχανίας, ο Yann Arnaud, Διευθυντής Ανταπόκρισης στις Ανάγκες Πελατών & Καινοτομίας στη MACIF, η γαλλική ασφαλιστική εταιρεία, σχολίασε: «Δεν υπάρχουν επί του παρόντος ίσοι όροι ανταγωνισμού στην πρόσβαση σε δεδομένα οχημάτων που πνίγουν τον ανταγωνισμό και την καινοτομία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να σταματήσει να σέρνει τα πόδια της και να υποβάλει επειγόντως κανονισμούς της ΕΕ. Αυτό θα επιτρέψει στους ασφαλιστές να παρέχουν καλύτερα προϊόντα και υπηρεσίες για τη στήριξη της κλιματικής μετάβασης και τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Θα τους βοηθήσει επίσης να κατανοήσουν και να διαχειριστούν τους κινδύνους που σχετίζονται με νέες και μελλοντικές μορφές κινητικότητας, όπως η αυτόνομη οδήγηση. Το άνοιγμα της πρόσβασης σε δεδομένα θα αποτρέψει μερικές μεγάλες εταιρείες να ελέγχουν τα δεδομένα και, αντ’ αυτού, θα δημιουργήσει μια ανταγωνιστική αγορά που προσφέρει στους Ευρωπαίους».