Η πανδημία κορωνοϊού έφερε την Ευρώπη αντιμέτωπη με πρωτόγνωρες συνθήκες πολυεπίπεδα. Ένα από τα καίρια ζητήματα για την ασφαλιστική βιομηχανία -που έχει κινήσει και νομικές διαδικασίες στη Βρετανία- είναι η κάλυψη της διακοπής εργασιών από μη υλικές ζημιές (NDBI – Non Damage Business Interruption).
της Βίκυς Γερασίμου
Σε εγκύκλιό της η ΕΑΕΕ αναφέρεται στις λύσεις στις οποίες προσανατολίζεται η EIOPA η οποία προτείνει να γίνει σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, υποχρεωτική κάλυψη NDBI έναντι του κινδύνου της πανδημίας με διαφανείς όρους, να υπάρξει θέσπιση εθνικών ασφαλιστικών και αντασφαλιστικών Pools και να δημιουργηθούν μοντέλα εκτίμησης του κινδύνου.
Δημιουργείται επίσης ομάδα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην οποία θα συμμετέχει και η EIOPA. Η εν λόγω ομάδα εργασίας θα εστιάσει σε τέσσερις τομείς:
- στην πραγματική ανάγκη για προστασία με τη μορφή ΝDΒΙ καθώς και στην έκταση του κενού προστασίας (protection gap),
- στη δυνατότητα (capacity) του ιδιωτικού τομέα να ασφαλίσει μεγάλους κινδύνους, όπως οι πανδημίες,
- στον πιθανό ρόλο των εθνικών δημόσιων τομέων (σε δεύτερο επίπεδο προστασίας έναντι των συνεπειών γεγονότων όπως το lock-down), σε συγκεκριμένες εκτιμήσεις για τις μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αλλά και στους αυτοαπασχολούμενους εργαζομένους που δεν θα έχουν εύκολη πρόσβαση σε ασφαλιστικές και χρηματοδοτικές λύσεις σε καιρούς κρίσης,
- σε συντονισμένα μέτρα πρόληψης για τη συνέχιση των επιχειρηματικών εργασιών και την πρόληψη στον κλάδο υγείας που θα μπορούσε να περιορίσει τις οικονομικές συνέπειες μιας πανδημίας αλλά και τις συνέπειες στην ευημερία.
Τι προτείνει η EIOPA:
- Κατάλληλη εκτίμηση του κινδύνου NDBI (Non Damage Business Interruption) . Είναι απαραίτητη η πρόσβαση σε σχετικά στοιχεία και εργαλεία μοντελοποίησης του κινδύνου στο πλαίσιο της πανδημίας. Προτείνεται η δημιουργία EU expert group με στόχο τη συγκέντρωση στοιχείων από τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα για την ανάπτυξη και διαμόρφωση νέων εργαλείων εκτίμησης του κινδύνου αυτού (μοντελοποίηση του κινδύνου).
- Πρόληψη του κινδύνου. Κάποια μέτρα πρόληψης ανήκουν στη δικαιοδοσία του δημόσιου τομέα και αφορούν στη συνέχιση των επιχειρηματικών εργασιών και στην πρόληψη στον κλάδο της υγείας. Τα μέτρα αυτά μπορούν να συμβάλουν στον περιορισμό των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας. Ωστόσο και ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να συμβάλει στην εμπέδωση των μέτρων πρόληψης (πχ ενημέρωση των πελατών με στόχο την εκπαίδευσή τους για την αντιμετώπιση των κινδύνων της πανδημίας ή μείωση στα ασφάλιστρα στο πλαίσιο της πρόληψης του κινδύνου) τα οποία θα ενισχύσουν αυτά του δημόσιου τομέα. Προτείνεται να αποτυπωθεί η χρήση των μέτρων πρόληψης στο ύψος των ασφαλίστρων καθώς και στους όρους για την κάλυψη NDBI καθώς και η δημιουργία πλατφόρμας για τον συντονισμό του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα σχετικά με τη διαμόρφωση των μέτρων πρόληψης.
-
Σχεδιασμός προϊόντος. Η ασφάλιση ΝDBI δεν παρέχεται συνήθως από τις ευρωπαϊκές αγορές και ειδικά η ασφάλιση NDBI για τον κίνδυνο της πανδημίας γενικά εξαιρείται. Προτείνεται η παροχή απλής κάλυψης NDBI έναντι του κινδύνου της πανδημίας με διαφανείς όρους. Επίσης, προτείνεται η προσφορά παραμετρικής κάλυψης για τους κινδύνους NDBI έναντι του κινδύνου της πανδημίας.
- Συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Μια κοινή λύση ανθεκτικότητας θα περιελάμβανε τη συμμετοχή του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα δίνοντας τη δυνατότητα μεταφοράς του εναπομείναντος κινδύνου μεταξύ των διαφορετικών στρωμάτων των κατόχων του κινδύνου.
-
Προτείνεται υποχρεωτική κάλυψη NDBI σε όλη την Ευρώπη, η θέσπιση εθνικών ασφαλιστικών και αντασφαλιστικών Pools, η ανάπτυξη του ρόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο μιας κοινής λύσης ανθεκτικότητας κα.
Πληροφορίες: Εγκύκλιος ΕΑΕΕ