Tο blockchain είναι μια επανάσταση που βασίζεται σε μία διαδικασία τόσο παλιά που μόνο λίγοι από εσάς θα θυμάστε: την εφεύρεση της βάσης δεδομένων. Η πρώτη δημιουργήθηκε στην IBM το 1970 και από τότε κάθε πτυχή του πολιτισμού μας εξαρτάται από την αποθήκευση και ανάκτηση δεδομένων. Και τώρα το blockchain αλλάζει και πάλι ριζικά το τοπίο.
Το μοντέλο της βάσης δεδομένων της IBM παρέμεινε αμετάβλητο για πολύ καιρό μέχρι περίπου και πριν από 10 χρόνια, όταν το blockchain έθεσε σε ένα συντηρητικό χώρο το εξής ζήτημα: Τι θα συμβεί αν η βάση δεδομένων σας λειτουργήσει σαν ένα δίκτυο – ένα δίκτυο για όλο τον κόσμο, όπου ο καθένας θα μπορούσε να συνδεθεί σε αυτό; Οι ειδικοί του blockchain ονομάζουν τη διαδικασία αυτή «αποκέντρωση».
Η αποκέντρωση στην ουσία προσφέρει την υπόσχεση της συνεργασίας μεταξύ των μελών πολύπλοκων δικτύων χωρίς κεντρικές αρχές και μεσάζοντες. Ας εξετάσουμε λοιπόν την επίδραση της τεχνολογίας σε έναν τομέα που συνδέεται με την καθημερινότητά μας, στις τράπεζες. Η τραπεζική βιομηχανία είναι γεμάτη από κοινές πληροφορίες. Σκεφτείτε τα ΑΤΜ, που το καθένα ανήκει σε μια συγκεκριμένη τράπεζα αλλά δέχεται κάρτες όλων των τραπεζών.
Και αυτό γίνεται χάρη σε ένα πολύπλοκο σύστημα που παρέχεται κυρίως από τη VISA. Αυτός ο κεντρικός φορέας κατέχει τη βάση η οποία καθιστά εφικτή κάθε επεξεργασία. Εάν η χρήση των ΑΤΜ ξεκινούσε σήμερα με την blockchain ως τεχνολογία βάσης δεδομένων κατά πάσα πιθανότητα δεν θα χρειαζόταν μια διοικητική οντότητα, όπως η VISA για τη διαχείριση της διαδικασίας. Σε έναν κόσμο χωρίς μεσάζοντες, τα πράγματα γίνονται πιο αποτελεσματικά με απροσδόκητους τρόπους. Ένα τέλος συναλλαγής 1% δεν επιβαρύνει σε μεγάλο βαθμό τον καταναλωτή αλλά σε μία μεγάλη αλυσίδα εφοδιασμού τα πράγματα είναι διαφορετικά και πιο δύσκολα.
Η αποκέντρωση που φέρνει το blockchain επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τις οικονομίες του αναπτυσσόμενου κόσμου και βοηθά τις μικρές επιχειρήσεις να ανταγωνιστούν με μεγαλύτερες στον κλάδο τους. Φανταστείτε λόγου χάρη τις μικρές επιχειρήσεις που πρέπει να ανταγωνιστούν τη Wal Mart και να κρατήσουν τα κόστη μεταφοράς και συναλλαγής σε χαμηλά επίπεδα.
Η Amazon έκανε ένα μεγάλο βήμα σε αυτό τον τομέα δίνοντας μία πλατφόρμα στους κατασκευαστές για να προωθήσουν τα προϊόντα τους. Το blockchain θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό όλους τους κλάδους της βιομηχανίας και του εμπορίου και θα δημιουργήσει προκλήσεις για τις ηγέτιδες εταιρείες. Ωστόσο, περνώντας από γενιά σε γενιά, έχουμε αποκτήσει περισσότερη εμπειρία και τεχνογνωσία στο χώρο του blockchain που αλλάζει τον κόσμο μας.
Πηγή: Harvard Business Review / Ασφαλιστικό Marketing Απρίλιος 2017