Το κόστος ασφάλισης για τα πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα έχει σχεδόν διπλασιαστεί μετά την επίθεση των Χούθι της Υεμένης σε δεξαμενόπλοιο που φαίνεται να παρουσιάζει διαρροή πετρελαίου, με τους περιβαλλοντικούς φόβους να αυξάνονται. Αυτό αναφέρουν στο Reuters πηγές που έχουν ενημέρωση για την κατάσταση στην περιοχή.
Οι μαχητές Χούτι που είναι ευθυγραμμισμένοι με το Ιράν εξαπέλυσαν για πρώτη φορά αεροπορικά πλήγματα με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους στην πλωτή οδό τον Νοέμβριο ως ένδειξη αλληλεγγύης με τους Παλαιστίνιους στη Γάζα. Σε περισσότερες από 70 επιθέσεις, βύθισαν δύο πλοία, κατέλαβαν ένα άλλο και σκότωσαν τουλάχιστον τρεις ναυτικούς. Στην τελευταία κλιμάκωση, το υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιο “Σουνιο” δέχθηκε επίθεση την περασμένη εβδομάδα από πολλαπλά βλήματα και φαίνεται να έχει διαρροή πετρελαίου, το Πεντάγωνο είπε την Τρίτη ότι τρίτο μέρος προσπάθησε να στείλει δύο ρυμουλκά για να βοηθήσει στη διάσωση του Σουνίου, αλλά οι Χούθι απείλησαν να επιτεθούν.
Πηγές του ασφαλιστικού κλάδου, μιλώντας υπό τον όρο της ανωνυμίας, δήλωσαν την Τετάρτη ότι τα πρόσθετα ασφάλιστρα κινδύνου πολέμου, που καταβλήθηκαν για τα πλοία που πλέουν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, αναφέρονταν στο 0,75% του πλοίου από 0,4% πριν από την επίθεση, αν και ήταν υψηλότερα στο 1% τον Φεβρουάριο σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κλάδου για τα επίπεδα κινδύνου.
Η τελευταία άνοδος του κόστους μπορεί να προσθέσει έως και εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια για ένα ταξίδι στην περιοχή, αν και οι τιμές για τα κινεζικά πλοία είναι έως και 50% χαμηλότερα από τον Φεβρουάριο λόγω του μικρότερου κινδύνου να γίνουν στόχοι, πρόσθεσαν πηγές.
Μια πηγή του κλάδου είπε ότι ορισμένοι ασφαλιστές δεν παρέχουν επί του παρόντος κάλυψη σε ολόκληρη την περιοχή λόγω του πιθανού κινδύνου βύθισης του δεξαμενόπλοιου.
Αξιωματούχος της ναυτικής αποστολής Aspides της Ευρωπαϊκής Ένωσης επικαλέστηκε μια επιστολή που εστάλη στις 28 Αυγούστου στα συντονιστικά κέντρα θαλάσσιας διάσωσης, λέγοντας ότι αξιολογεί τη «σκοπιμότητα λήψης προστατευτικών μέτρων», όπως η ρυμούλκηση του Σουνίου.
«Αυτή η κατάσταση αποτελεί σοβαρή και άμεση απειλή περιφερειακής ρύπανσης, με τα παράκτια κράτη να διατρέχουν τον υψηλότερο κίνδυνο», αναφέρεται στην επιστολή.
Ένα εκατομμύριο βαρέλια αργού πετρελαίου
Πηγή που σχετίζεται με τον κλάδο θαλάσσιων ασφαλίσεων είπε ότι πυρκαγιές έκαιγαν στο δεξαμενόπλοιο την Τετάρτη, το οποίο μετέφερε φορτίο 1 εκατομμυρίου βαρελιών αργού πετρελαίου. «Η Delta Tankers κάνει ό,τι μπορεί για να μετακινήσει το σκάφος (και το φορτίο)», είπε χωριστά στο Reuters ο διευθυντής του Σουνίου. «Για λόγους ασφαλείας, δεν είμαστε σε θέση να σχολιάσουμε περαιτέρω». Οι Χούθι είπαν ότι επιτέθηκαν στο δεξαμενόπλοιο εν μέρει επειδή η Delta Tankers παραβίασε την απαγόρευσή της για «είσοδο στα λιμάνια της κατεχόμενης Παλαιστίνης», δήλωσε ο στρατιωτικός εκπρόσωπος των Χούθι Γιαχία Σαρί σε τηλεοπτική ομιλία του.
Πηγή των Χούθι είπε επίσης στο Reuters την Τετάρτη ότι το σκάφος καίγεται, προσθέτοντας ότι κατά συνέπεια δεν θα υπάρξει διαρροή ή ρύπανση στη θάλασσα.
Ενώ το πλήρωμα είχε εκκενωθεί, οι Χούθι «εμφανίζονται αποφασισμένοι να βυθίσουν το πλοίο και το φορτίο του στη θάλασσα», Ο εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ Μάθιου Μίλερ δήλωσε στις 24 Αυγούστου.
Το Σούνιο ήταν το τρίτο σκάφος που εκμεταλλεύεται η Delta Tankers με έδρα την Αθήνα που δέχτηκε επίθεση στην Ερυθρά Θάλασσα αυτόν τον μήνα. Η επίθεση προκάλεσε φωτιά στο πλοίο, την οποία το πλήρωμα έσβησε, ανέφερε η Delta Tankers σε προηγούμενη δήλωση.
Μια μεγάλη πετρελαιοκηλίδα θα καταστρέψει τις αλιευτικές κοινότητες στις ακτές της Ερυθράς Θάλασσας της Υεμένης με μισό εκατομμύριο Υεμενίτες να εργάζονται σε αυτόν τον κλάδο, ανέφεραν τα Ηνωμένα Έθνη σε έκθεση πέρυσι.
«Ολόκληρες κοινότητες θα εκτεθούν σε απειλητικές για τη ζωή τοξίνες», αναφέρει ο ΟΗΕ.
Πηγή: Reuters, insurancejournal