Οι καταναλωτές μπορεί όλο και περισσότερο να εξοικειώνονται με το Ίντερνετ και να πραγματοποιούν τις αγορές τους με καλύτερες τιμές, ωστόσο αρκετές είναι οι καταγγελίες που δέχεται η ΕΚΠΟΙΖΩ και αφορούν προβλήματα στις αγορές μέσω διαδικτύου. Υπάρχουν παραγγελίες που δεν…φτάνουν ποτέ στον προορισμό τους, αλλά και παραγγελίες που φτάνουν επιβαρυμένες με χρέη για τα οποία ο καταναλωτής δεν είχε ενημερωθεί.
Σύμφωνα με το ΕΚΠΟΙΖΩ, οι καταναλωτές, για να πραγματοποιούν ασφαλείς αγορές μέσω διαδικτύου θα πρέπει:
– Να ενημερώνονται σχετικά με την ταυτότητα και την αξιοπιστία του ηλεκτρονικού καταστήματος. Πρέπει να προσδιορίζονται ξεκάθαρα τα στοιχεία της εταιρείας, δηλαδή το όνομα, η διεύθυνση, ο αριθμός τηλεφώνου και τα στοιχεία επικοινωνίας.
– Να κάνουν τις αγορές τους σε ιστοσελίδες που παρέχουν “ασφαλείς συναλλαγές”, βάσει διεθνών πιστοποιήσεων.
– Για αγορές είναι προτιμότερες οι προπληρωμένες πιστωτικές κάρτες, που ελαχιστοποιούν τον κίνδυνο οικονομικής ζημίας.
– Οι όροι χρήσης της συναλλαγής πρέπει να είναι προσβάσιμοι και διαφανείς.
– Να αποφεύγουν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές από υπολογιστές τρίτων ή δημόσια προσβάσιμους (π.χ. από Ίντερνετ καφέ).
– Να φυλάσσουν τους κωδικούς σε ασφαλές μέρος. Να μην χρησιμοποιούν για κωδικό ονόματα οικείων, ημερομηνίες γέννησης, επετείων, κ.λπ. που εύκολα μπορεί να μαντέψει κανείς.
– Πρέπει τα χαρακτηριστικά του προϊόντος να είναι σαφή, αληθή και εύκολα προσβάσιμα. Ιδιαίτερη προσοχή να δίνεται στην τιμή του προϊόντος, τις τυχόν επιβαρύνσεις, τον τρόπο πληρωμής, το χρόνο παράδοσης και την πολιτική επιστροφών του καταστήματος.
– Θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα στους αγοραστές να εκτυπώσουν ή να “σώσουν” στον υπολογιστή τη συναλλαγή που πραγματοποίησαν. Επιπλέον, οι συναλλαγές πάντοτε να επιβεβαιώνονται με e-mail.
-Να διατηρούν όλα τα στοιχεία επικοινωνίας- ίσως τα χρειαστούν σε περίπτωση αργοπορίας ή προβλήματος με τη παράδοση του προϊόντος.
– Να γνωρίζουν ότι έχουν τα ίδια δικαιώματα σαν να κάνουν αγορές από κανονικό κατάστημα (π.χ. σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος, μη εκπλήρωσης παραγγελίας κ.λπ.).
Σύμφωνα με το ν. 2251/1994, όπως τροποποιήθηκε από το ν. 3587/2007 που εφαρμόζεται και στις συναλλαγές μέσω Διαδικτύου, υπάρχει δικαίωμα αδικαιολόγητης υπαναχώρησης εντός 14 ημερών από την παραλαβή των προϊόντων.
Σε περίπτωση επιστροφής, οι καταναλωτές επιβαρύνονται με τα έξοδα αποστολής.
Οι καταναλωτές αν δεν παραλάβουν το προϊόν ή λάβουν ένα προϊόν χωρίς να το έχουν παραγγείλει, πρέπει να απευθυνθούν έγραφα τόσο στο κατάστημα όσο και στην τράπεζα από την οποία έχουν χρεωθεί για την αγορά του προϊόντος και να ζητήσουν την Ακύρωση της συναλλαγής και τη Διαγραφή της φερόμενης χρέωσης.
Πήγη: ΑΝΑ-ΜΠΕ