Περισσότεροι από 33 εκατομμύρια άνθρωποι στις Ηνωμένες Πολιτείες οδηγούν οχήματα που περιέχουν μια δυνητικά θανατηφόρα απειλή: αερόσακους που σε σπάνιες περιπτώσεις μπορούν να εκραγούν σε σύγκρουση και να εκτοξεύσουν θραύσματα.
Λίγοι από αυτούς το γνωρίζουν. Και λόγω της διαφωνίας μεταξύ των ομοσπονδιακών ρυθμιστών ασφαλείας και ενός κατασκευαστή ανταλλακτικών αερόσακων, δεν είναι πιθανό να το μάθουν σύντομα.
Η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας των ΗΠΑ απαιτεί από τον κατασκευαστή, ARC Automotive of Knoxville, Tennessee, να ανακαλέσει 67 εκατομμύρια αερόσακκους που θα μπορούσαν να εκραγούν με τέτοια δύναμη ώστε να ανατινάξουν ένα μεταλλικό κάνιστρο και να αποβάλουν θραύσματα. Αλλά το ARC αρνείται να το κάνει και αυτό ενδεχομένως να οδηγήσει σε δικαστική διαμάχη με την υπηρεσία.
Η NHTSA υποστηρίζει ότι η ανάκληση είναι δικαιολογημένη επειδή δύο άνθρωποι σκοτώθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά και τουλάχιστον άλλοι επτά τραυματίστηκαν από τους αερόσακους ARC. Οι εκρήξεις, που σημειώθηκαν για πρώτη φορά το 2009, συνεχίστηκαν μέχρι και φέτος.
Η NHTSA κατέληξε στο συμπέρασμα, μετά από έρευνα που διήρκεσε οκτώ χρόνια, ότι οι αερόσακοι είναι ελαττωματικοί. Τα έγγραφα του οργανισμού δείχνουν ότι αφορούν μοντέλα από το 2002 έως τον Ιανουάριο του 2018, όταν η ARC εγκατέστησε εξοπλισμό στις γραμμές παραγωγής της που θα μπορούσαν να εντοπίσουν πιθανά προβλήματα ασφάλειας.
Ένας από τους ανθρώπους που έχασε τη ζωή του ήταν η Marlene Beaudoin, μια 40χρονη μητέρα 10 παιδιών από την Άνω Χερσόνησο του Μίσιγκαν, η οποία χτυπήθηκε από μεταλλικά θραύσματα όταν το SUV της Chevrolet Traverse του 2015 ενεπλάκη σε μικρό ατύχημα το 2021. Αυτή και τέσσερις από τους γιους της είχαν ήταν στο δρόμο για να πάρουν παγωτό. Οι γιοι δεν έπαθαν τίποτα.
Η ARC υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει κανένα ελάττωμα ασφαλείας, ότι η απαίτηση της NHTSA βασίζεται σε μια υπόθεση και όχι σε τεχνικά συμπεράσματα και ότι η υπηρεσία δεν έχει εξουσία να διατάξει έναν κατασκευαστή ανταλλακτικών να πραγματοποιήσει ανακλήσεις, τις οποίες η ARC ισχυρίζεται ότι είναι ευθύνη των αυτοκινητοβιομηχανιών.Σε επιστολή προς την NHTSA, η ARC αναφέρει ότι καμία αυτοκινητοβιομηχανία δεν βρήκε ένα ελάττωμα κοινό και σε 67 εκατομμύρια αερόσακους και δεν έχει εντοπιστεί η βασική αιτία του προβλήματος.
«Η ARC πιστεύει ότι προέκυψαν από τυχαίες «εφάπαξ» κατασκευαστικές ανωμαλίες που αντιμετωπίστηκαν σωστά από τους κατασκευαστές οχημάτων μέσω ανακλήσεων για συγκεκριμένες παρτίδες», ανέφερε η επιστολή.
Σε μια δήλωση, η NHTSA ανέφερε ότι τόσο η ARC όσο και οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι υπεύθυνες για τις ανακλήσεις και ότι μπορεί να ζητήσει ανάκληση από έναν κατασκευαστή ανταλλακτικών που προμηθεύει πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Το επόμενο βήμα είναι η NHTSA να εκδώσει μια τελική απόφαση σχετικά με το εάν οι αερόσακοι είναι ελαττωματικοί και στη συνέχεια να πραγματοποιήσει δημόσια ακρόαση. Ενδεχομένως θα μπορούσε να οδηγήσει την ARC στο δικαστήριο για να ζητήσει εντολή ανάκλησης.
Στο μεταξύ, οι ιδιοκτήτες οχημάτων που κατασκευάζονται από τουλάχιστον δώδεκα αυτοκινητοβιομηχανίες – Chevrolet, Buick, GMC, Ford, Toyota, Stellantis, Volkswagen, Audi, BMW, Porsche, Hyundai και Kia – αναρωτιούνται με αγωνία αν τα οχήματά τους περιέχουν αερόσακους κατασκευασμένους από την ARC. (Ορισμένα οχήματα έχουν αερόσακος ARC και στις δύο πλευρές, του οδηγού και του συνοδηγού).
Η αντιπαράθεση με την ARC έχει κάνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αγωνίζονται να μάθουν πόσα από τα οχήματά τους περιέχουν τους συγκεκριμένους αερόσακους. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ρωτούν επίσης την NHTSA εάν πρέπει να αρχίσουν να κάνουν ανακλήσεις. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες γνωρίζουν πολλά από τα μοντέλα που επηρεάζονται. Αλλά πολλοί λένε ότι εξακολουθούν να συλλέγουν πληροφορίες από τα μεταγενέστερα χρόνια μοντέλων για να προσδιορίσουν ποια οχήματα περιέχουν τους αερόσακους.
«Εξακολουθούμε να ερευνούμε», δήλωσε η Μαρία Μπουτσκόφσκι, εκπρόσωπος της Ford. «Δεν είχαμε κάποιο περιστατικό».
Ο James Bell, εκπρόσωπος της Kia, δήλωσε: «Δεν έχουμε τελική εκτίμηση για οχήματα τα που κατασκευάστηκαν με αερόσακους ARC, αλλά η ομάδα μας συλλέγει σχετικά δεδομένα».
Η Toyota επιβεβαίωσε ότι ορισμένα από τα οχήματά της διαθέτουν φουσκωτές ARC, αλλά δεν σχολίασε περαιτέρω.
Ο Michael Brooks, εκτελεστικός διευθυντής του μη κερδοσκοπικού Κέντρου για την Ασφάλεια Αυτοκινήτων, κάλεσε την NHTSA και τις αυτοκινητοβιομηχανίες να δημοσιεύσουν μια λίστα με τα επηρεαζόμενα μοντέλα.
«Οι πελάτες, νομίζω, έχουν το δικαίωμα να γνωρίζουν εάν υπάρχει ένα πιθανό ελάττωμα στο αυτοκίνητό τους, ιδιαίτερα εάν αυτό είναι λίγα εκατοστά από το στήθος τους και μπορεί να εκραγεί», είπε ο Μπρουκς.
Η κατάσταση, είπε, θυμίζει τα πρώτα στάδια των ανακλήσεων αερόσακων Takata το 2001. Χρειάστηκαν χρόνια για να ανακοινωθούν όλα τα επηρεαζόμενα μοντέλα οχημάτων.
Τόσο η ARC όσο και η Takata χρησιμοποίησαν νιτρικό αμμώνιο για να φουσκώσουν τους αερόσακους. Η κατάσταση της Τακάτα ήταν πιο επικίνδυνη, είπε ο Μπρουκς, καθώς η χημική ουσία μπορούσε να επιδεινωθεί με την πάροδο του χρόνου με την έκθεση σε υψηλή θερμότητα και υγρασία. Σε αντίθεση με το Takata, το ARC χρησιμοποιεί νιτρικό αμμώνιο μόνο ως δευτερεύον χημικό για το φούσκωμα των αερόσακων. Το πρόβλημα της ARC φαίνεται να προέρχεται από ένα κατασκευαστικό ελάττωμα.
Από το 2017 έως το 2022, τα προβλήματα προκάλεσαν επτά μικρές ανακλήσεις από αυτοκινητοβιομηχανίες. Την Παρασκευή, την ίδια ημέρα που η NHTSA ανακοίνωσε τη δράση της κατά της ARC, η General Motors ανακοίνωσε την ανάκληση σχεδόν 1 εκατομμυρίου οχημάτων.
Η εταιρεία είπε ότι ανακαλεί ορισμένα SUV GMC Acadia, Chevy Traverse και Buick Enclave για το 2014 έως το 2017, επειδή οι αερόσακοι ARC μπορεί να εκραγούν. Η ανάκληση έγινε αφότου η GM ενημερώθηκε φέτος ότι ο αερόσακος του οδηγού έσπασε σε ένα Traverse του 2017. Η GM, η οποία λέει ότι δεν γνωρίζει τι προκάλεσε την έκρηξη προσέλαβε μια εταιρεία μηχανικών για να βοηθήσει στη διερεύνηση.
«Διαφωνούμε με το νέο σαρωτικό αίτημα της NHTSA όταν οι εκτενείς δοκιμές πεδίου δεν βρήκαν κανένα εγγενές ελάττωμα», ανέφερε η ARC σε δήλωση.
Ενώ διευθετείται η ζήτηση ανάκλησης, η Brooks του Κέντρου για την Ασφάλεια Αυτοκινήτων συνιστά στους ιδιοκτήτες οχημάτων από τις 12 επηρεαζόμενες μάρκες να επιμείνουν στους αντιπροσώπους να αποκαλύπτουν εάν το συγκεκριμένο όχημά τους περιέχει αεροσακο ARC.
«Όσο περισσότεροι πελάτες παραπονιούνται, τόσο περισσότερη πίεση ασκείται στους κατασκευαστές», είπε.
Πηγή: Insurance Journal
3 εκατ. οχήματα ανακαλεί η Ford στις ΗΠΑ λόγω των αερόσακων που σκάνε