Σε έρευνα στην οποία συμμετείχαν περισσότερα από 740 στελέχη σε ηγετικές θέσεις στον τεχνολογικό κλάδο παγκοσμίως, οι Amazon, Apple και Alibaba επιλέχθηκαν με τη μεγαλύτερη συχνότητα, ενώ η δεκάδα συμπληρώνεται με τις DJI, Google, Netflix, Airbnb, Microsoft, Facebook και Baidu. Με τη λίστα των disruptor εταιρειών υπογραμμίζεται το γεγονός ότι τα κορυφαία στελέχη του τεχνολογικού κλάδου κατατάσσουν τις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου στην κορυφή και τις αντίστοιχες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης χαμηλότερα, ως τα πλέον disruptive επιχειρηματικά μοντέλα για τα επόμενα τρία χρόνια.
«Το ερώτημα είναι εάν μπορούν οι εταιρείες αυτής της λίστας, και όσες θα ήθελαν να μπουν σε αυτήν, να ξεπεράσουν τα εμπόδια του ανταγωνισμού, των κανονιστικών πλαισίων και της γεωπολιτικής, παραμένοντας ταυτόχρονα αρκετά καινοτόμες και ευέλικτες ώστε να διατηρούν τη θέση τους στην κορυφή και τις φιλοδοξίες τους», αναφέρει ο Tim Zanni, Global Technology Sector Leader της KPMG.
Επαναπροσδιορίζοντας τις τεχνολογικές εταιρείες
Άλλη μια ενδιαφέρουσα πτυχή της λίστας των disruptor εταιρειών, είναι ότι αντανακλά τον τρόπο με τον οποίο η καινοτομία έχει επαναπροσδιορίσει τον ορισμό της τεχνολογικής εταιρείας. «Οι Amazon, Netflix, Alibaba και Airbnb αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα εταιρειών που βασίζονται στην τεχνολογία αλλά που δεν θα θεωρούνταν εταιρείες του τεχνολογικού κλάδου με την παραδοσιακή έννοια, ωστόσο συνδέονται άμεσα με τον κλάδο αυτό σύμφωνα με τον σύγχρονο ορισμό που δίνουν πολλοί», αναφέρει ο Νίκος Δημάκος, Γενικός Διευθυντής της KPMG.
«Το να ορίζεσαι ως τεχνολογική εταιρεία αναβαθμίζει το κύρος σου μεταξύ των επενδυτών, των πελατών, των υπαλλήλων και συμβάλλει στην προσέλκυση προσωπικού», προσθέτει. «Αν και σύμφωνα με όσα έχουμε δει, έχει αυξηθεί εκθετικά ο έλεγχος στον τεχνολογικό κλάδο και κάποιες εταιρείες πιθανόν να μην επιδιώκουν τόσο δυναμικά την ταμπέλα της “τεχνολογικής εταιρείας”».
Το ηλεκτρονικό εμπόριο και η κοινωνική δικτύωση τα πιο disruptive επιχειρηματικά μοντέλα
Διατηρώντας τη θέση του στην κορυφή της λίστας μεταξύ των πιο disruptive επιχειρηματικών μοντέλων τα επόμενα χρόνια, το ηλεκτρονικό εμπόριο συνεχίζει να μαγνητίζει το ενδιαφέρον χάρη στο σημαντικό αναπτυξιακό δυναμικό του. Η δαπάνη στο παγκόσμιο ηλεκτρονικό εμπόριο αναμένεται να αυξηθεί από τα US$ 3,5 τρισ. στα 6,5 τρισ. το 2023, σύμφωνα με το eMarketer.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατατάχθηκαν στη δεύτερη θέση των επιχειρηματικών μοντέλων. Όπως και οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου, οι εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης επιχειρούν να συγκεντρώσουν ολοένα αυξανόμενο μερίδιο της προσοχής και του πορτοφολιού των καταναλωτών, με νέες προσφορές όπως αποκλειστικό και πρωτότυπο περιεχόμενο, ζωντανά αθλητικά γεγονότα, επαυξημένη/εικονική πραγματικότητα, εκπαιδευτικές υπηρεσίες και κρυπτονομίσματα. Τον Ιανουάριο του 2019 περισσότεροι από τρία δισεκατομμύρια άνθρωποι, δηλαδή πάνω από το 40% του πληθυσμού, χρησιμοποιούσαν κοινωνικά μέσα δικτύωσης σε κινητές συσκευές, σύμφωνα με έκθεση των We Are Social και Hootsuite Media.
Στην έρευνα της KPMG ζητήθηκε επίσης από τα στελέχη του παγκόσμιου τεχνολογικού κλάδου να αναφέρουν τις αγαπημένες τους εφαρμογές. Οι εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης επικράτησαν στις πρώτες θέσεις της λίστας, με την Google/Google Chrome να έρχεται πρώτη, ενώ η πεντάδα συμπληρώθηκε με τις εφαρμογές Facebook, Instagram, YouTube, και το Twitter με το WhatsApp να ισοβαθμούν.
Millennials και οραματιστές
Σύμφωνα με την έρευνα της KPMG υπήρξαν κάποιες αποκλίνουσες απόψεις μεταξύ των millennials και των επικεφαλής του τεχνολογικού κλάδου, στο θέμα των ανερχόμενων οραματιστών τεχνολογικής καινοτομίας στον κόσμο. Μεταξύ των ηγετών του τεχνολογικού κλάδου, στην κορυφή βρέθηκε ο Sundar Pichai, CEO της Google, με τον Elon Musk, CEO της Tesla και της SpaceX να ακολουθεί. (Δείτε την πλήρη λίστα εδώ.)
Η γενιά των millennials στον τεχνολογικό κλάδο ανέφερε αρκετούς από τους ίδιους οραματιστές ως ηγέτες στον τεχνολογικό κλάδο, αναγνωρίζοντας όμως επιπλέον μεταξύ τους και τους Ren Zhengfei, CEO της Huawei, Lei Jun, CEO της Xiaomi και Masayoshi Son, CEO της SoftBank.
«Η αναγνώριση αυτών των οραματιστών, των χαρακτηριστικών τους και του στυλ ηγεσίας τους, μπορεί να βοηθήσει τις τεχνολογικές εταιρείες και άλλους ενδιαφερόμενους να κατανοήσουν καλύτερα τα ενδιαφέροντα και τις προσδοκίες του εργατικού δυναμικού της γενιάς των millennials – των ηγετών του μέλλοντος δηλαδή – οι οποίοι μπορεί να έχουν ή να αναπτύξουν παρόμοια ενδιαφέροντα και χαρακτηριστικά» καταλήγει ο Νίκος Δημάκος.