Οι ασφαλιστικές εταιρείες γνωρίζουν πότε οι πελάτες τους οδηγούν και γράφουν sms στο κινητό τους ή μιλούν χωρίς handsfree.
Της Βίκυς Γερασίμου
Το θέμα που πλέον αρχίζει να συζητιέται και τίθεται είναι κατά πόσο όταν κάποιος έχει μία παραβατική συμπεριφορά και αποτελεί κίνδυνο για τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου ή έχει εμπλακεί σε τροχαίο και η ασφαλιστική ξέρει ότι εκείνη την ώρα μιλούσε από το κινητό του, πρέπει η ασφαλιστική του να καταθέσει τα στοιχεία που έχει συλλέξει στις αστυνομικές αρχές.
Πώς συλλέγουν οι ασφαλιστικές δεδομένα
Πολλοί ασφαλισμένοι τα τελευταία χρόνια κατεβάζουν εφαρμογές των εταιρειών τους στα κινητά για να πετύχουν έκπτωση στα ασφάλιστρά τους (δείτε σχετικό άρθρο).
Αυτό όμως που δεν ξέρουν είναι ότι η τεχνολογία δίνει στην εταιρεία τη δυνατότητα να συλλέξει και άλλα στοιχεία, όπως εάν ακούν μουσική όταν οδηγούν από το κινητό τους, εάν μπαίνουν στα social media την ώρα που οδηγούν και αν μιλούν χρησιμοποιώντας hands free ή όχι.
Την αποκάλυψη για τις πληροφορίες που συλλέγονται έκανε πριν περίπου δύο εβδομάδες σε άρθρο της η εφημερίδα Telegraph. Το ερώτημα που γεννάται είναι κατά πόσο έχουν την “εξουσιοδότηση” οι εταιρείες αφενός να συλλέγουν αυτού του είδους τα δεδομένα και αφετέρου να τα καταθέσουν σε αστυνομικές αρχές.
Θα πρέπει να προηγηθεί εισαγγελική εντολή ή όχι; Θα πρέπει από μόνες τους οι ασφαλιστικές να καταγγέλλουν τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που παραβαίνουν το νόμο ή όχι; Τι γίνεται όταν υπάρξει εμπλοκή σε ατύχημα με τραυματισμό ή θάνατο; Πως θα εξελιχθεί η δυνατότητα της πληροφόρησης μέσα από εξελιγμένα τεχνολογικά εργαλεία; Τι γίνεται με τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα; Και πως θα προστατευτούν πεζοί και οδηγοί από έναν “κακό” οδηγό για τον οποίο η ασφαλιστική ξέρει; Σύμφωνα με την Telegraph το ζήτημα έχει αρχίσει να απασχολεί ιδιαίτερα φορείς και ενώσεις στη Βρετανία όπου οι απόψεις είναι αντικρουόμενες.
Εκπρόσωποι του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας “Brake” υποστηρίζουν ότι αυτοί που παρέχουν εφαρμογές για οδηγούς και οι κατασκευαστές οχημάτων θα πρέπει να αντιμετωπίσουν την οδική ασφάλεια με υπευθυνότητα και να συμβάλλουν καταθέτοντας στοιχεία στην αστυνομία για να σωθούν ανθρώπινες ζωές. Εάν έχουν επομένως πληροφορίες για κάποιον με παραβατική συμπεριφορά θα πρέπει να το πουν.
Από την άλλη η Wunelli, κορυφαία εταιρεία τηλεματικής τεχνολογίας τηλεματικής, υποστηρίζει ότι οι πληροφορίες που χρησιμοποιήθηκαν για τον προσδιορισμό των ασφαλίστρων – δεν θα πρέπει να φτάσουν στην αστυνομία. Στην ίδια πλευρά συντάσσονται και οι δικηγόροι που επισημαίνουν ότι εδώ τίθεται ζήτημα προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Σίγουρα το πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα δεδομένα αυτά και αν πρέπει να συλλέγονται είναι κάτι που θα απασχολήσει πολλούς εμπλεκόμενους στον κλάδο αυτοκινήτου στην Ευρώπη και την Ελλάδα. Η τεχνολογία δεν έχει όρια και δίνει εργαλεία που στο παρελθόν θα τα βλέπαμε μόνο σε ταινίες φαντασίας, ωστόσο πρέπει να δούμε σε τι βαθμό μπορούν αυτά τα εργαλεία να αξιοποιηθούν από όλες τις πλευρές και κατά πόσο χρησιμοποιούνται ορθά και σύννομα.