Βάσει πολυάριθμων στατιστικών που αφορούν και τη χώρα μας, οι νέοι οδηγοί διατρέχουν 2 με 3 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο να εμπλακούν σε θανατηφόρο ή άλλο δυστύχημα σε σχέση με τους πιο έμπειρους οδηγούς.
Αυτό ήταν το κεντρικό συμπέρασμα της Ημερίδας του Ευρωπαϊκού Προγράμματος YEARS για την ασφάλεια των νέων στο δρόμο που πραγματοποιήθηκε στις 12 Ιουνίου.
Σύμφωναμε τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν μεγάλη προσοχή θα πρέπει να δοθεί συγκεκριμένα στην προστασία των εφήβων και νεαρών ανδρών που, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αντιπροσωπεύουν το 72% και 82% αντίστοιχα των θυμάτων από τροχαίο συμβάν σε αυτές τις ηλικίες. Σύμφωνα με στοιχεία, μεγαλύτερο κίνδυνο διατρέχουν επίσης οι έφηβοι και νεαροί οδηγοί και επιβάτες που κινούνται με δίκυκλα, σε επαρχιακές οδούς. Σύμφωνα και με σχετική έκθεση που δημοσίευσε το ETSC, η χώρα μας διατηρεί την πρωτιά και στις συγκρούσεις με μόνο ένα όχημα (single-vehicle collisions) με κύρια αίτια την υπερβολική ταχύτητα, την απόσπαση προσοχής και το αλκοόλ, με θύματα κυρίως νέους οδηγούς και επιβάτες.
Τα στοιχεία που αφορούν στην Οδική Ασφάλεια των νέων στην Ελλάδα επιβεβαίωσε στην κεντρική εισήγησή της η Πρόεδρος του Ι.Ο.ΑΣ., Βασιλική Δανέλλη – Μυλωνά, τονίζοντας την ανησυχία της για τις θλιβερές πρωτιές που καταγράφει πανευρωπαϊκά η χώρα μας στα τροχαία δυστυχήματα όπου εμπλέκονται νέοι ηλικίας 15 – 24. Προτείνοντας λύσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος, η κυρία Μυλωνά παρουσίασε στοιχεία για την αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων ευαισθητοποίησης των νέων που σχεδιάζει και υλοποιεί το Ινστιτούτο «Πάνος Μυλωνάς», βάσει διεθνώς βέλτιστων πρακτικών και σε συνεργασία με κορυφαίους ευρωπαϊκούς οργανισμούς για την Οδική Ασφάλεια.
Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του ETSC, Antonio Avenoso, στην εισήγησή του κάλεσε όλους τους φορείς στην Ελλάδα να εστιάσουν στην προστασία των νέων και των ευάλωτων χρηστών στους δρόμους επενδύοντας στην εκπαίδευση από μικρή ηλικία και σε στοχευμένες καμπάνιες ενημέρωσης. «Τα παιδιά πρέπει να μαθαίνουν από μικρά πως το να κινούνται ως πεζοί ή ποδηλάτες στους δρόμους είναι ένα από τα πιο επικίνδυνα πράγματα που κάνουν στη ζωή τους» είπε ο κ. Avenoso, τονίζοντας ωστόσο πως «η εκπαίδευση από μόνη της δεν μπορεί να υποκαταστήσει σε καμία περίπτωση την αποτελεσματικότητα της συστηματικής αστυνόμευσης και άλλων μέτρων για την πρόληψη των τροχαίων δυστυχημάτων».
Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Τάξης, κ. Δημήτριος Αναγνωστάκης, ο Γενικός Γραμματέας Διά Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς, κ. Παυσανίας Παπαγεωργίου, ο Γενικός Γραμματέας Αντεγκληματικής Πολιτικής, κ. Ευτύχιος Φυτράκης και ο Προϊστάμενος Κλάδου Τάξης, Ταξίαρχος κ. Δημήτριος Αθανασόπουλος, εκπροσωπώντας των Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας, Αντιστράτηγο κ. Κωνσταντίνο Τσουβάλα. Στον χαιρετισμό του ο κ. Αναγνωστάκης μίλησε για την ανάγκη μετάβασης από ένα μοντέλο καταστολής σε μια στρατηγική που θα «έχει ως προμετωπίδα την πρόληψη» και η οποία θα στηρίζεται στην ορθολογικότητα, την εξωστρέφεια, την εντατική ευαισθητοποίηση των ανθρώπων της Τροχαίας καθώς και στις συνέργειες με φορείς «όπως το Ι.Ο.ΑΣ. που με ανιδιοτέλεια είναι μπροστάρης σε μια πραγματικότητα όπως τα τροχαία, εκφράζοντας μία κοινωνική αγωνία που το Υπουργείο πάντα θα στηρίζει». Στο σημαντικό έλλειμα εκπαίδευσης σε θέματα οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα «όπου η αποφυγή ατυχημάτων είναι θέμα δεξιοτήτων και όχι παιδείας» αναφέρθηκε ο κ. Παπαγεωργίου, από το βήμα της Ημερίδας, ο οποίος δεσμεύτηκε πως «με την επανίδρυση της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς το θέμα της Κυκλοφοριακής Αγωγής θα είναι στην κορυφή, έτσι ώστε αυτό που έχει ξεκινήσει στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση να μπορέσουμε να το περάσουμε και στο Γυμνάσιο και το Λύκειο όπου υπάρχουν και τα περισσότερο ενεργητικά θύματα από τροχαία συμβάντα».
Χαιρετίζοντας την εκπροσώπηση όλων των υπουργείων στην Ημερίδα, ο κ. Φυτράκης υπογράμμισε με τη σειρά του την ανάγκη μιας συνολικής στράτευσης της κυβέρνησης στο θέμα της προστασίας των νέων στους δρόμους με στόχο να ενισχυθεί το τρίπτυχο «Πρόληψη – Οδική Ασφάλεια – Αντιμετώπιση της παραβατικότητας», η αποτελεσματικότητα του οποίου έχει φανεί και από το Πρόγραμμα «ΕΡΜΗΣ» για νέους με αποκλίνουσα συμπεριφορά, που υλοποιείται με πρωτοβουλία του Ι.Ο.ΑΣ. και υποστηρίζεται από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Την Ημερίδα συντόνισε ο Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, κ. Δημήτριος Κατσώχης ενώ τα κύρια σημεία της συνόψισε η Υπεύθυνη Επικοινωνίας της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, κυρία Άννα Δάντη. Ένα από τα κύρια συμπεράσματα της Ημερίδας YEARS στην Αθήνα είναι πως αποτελεί πλέον επιτακτική και κρίσιμη ανάγκη να υπάρξει και στην Ελλάδα ενεργοποίηση και συμπόρευση Πολιτείας και φορέων για το σχεδιασμό συντονισμένης και στοχευμένης δράσης με στόχο την αντιμετώπιση των ιδιαίτερα μεγάλων κινδύνων που αντιμετωπίζουν οι έφηβοι και νεαροί οδηγοί, πεζοί και ποδηλάτες, σε σχέση με άλλες ηλικιακές ομάδες. Η χώρα μας μάλιστα αντιμετωπίζει ιδιαίτερα μεγάλο πρόβλημα καθώς το 2015 κατέγραψε πανευρωπαϊκά τον υψηλότερο αριθμό θανάτων νέων ανθρώπων στο δρόμο αναλογικά με τον πληθυσμό της. Στην Ημερίδα συμμετείχαν εκπρόσωποι του Γερμανικού (German Road Safety Council) και του Βελγικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας (Belgian Road Safety Council), παρουσιάζοντας για πρώτη φορά στην Ελλάδα, βέλτιστες πρακτικές με σπουδαία αποτελέσματα που έχουν υιοθετηθεί στις δύο χώρες.
Η ταχύτητα είναι ο κυριότερος παράγοντας κινδύνου για τους εφήβους και τους νέους στη Γερμανία, ανέφερε η Jacqueline Lacroix, υπογραμμίζοντας τη θεαματική βελτίωση του επιπέδου κατάρτισης και την εμπειρίας των νεαρών Γερμανών οδηγών έπειτα από νομοθετικές πρωτοβουλίες όπως η υποχρεωτική εποπτεία των νέων οδηγών τα πρώτα δύο χρόνια από την απόκτηση του διπλώματος. Εστιάζοντας στο ζήτημα της Οδικής Ασφάλειας των νέων στο Βέλγιο, η Liesje Pauwels παρουσίασε -μεταξύ άλλων- την πλατφόρμα Smart Drivers Project που προετοιμάζει τους νεαρούς Βέλγους οδηγούς με συμβουλές, καλές πρακτικές και παραδείγματα από βίντεο ενώ ενθαρρύνει την ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών μεταξύ των χρηστών. Κατά τη διάρκεια της Ημερίδας, ο Παναγιώτης Παπαντωνίου, Διδάκτορας στον Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του ΕΜΠ παρουσίασε στοιχεία για τα κύρια αίτια του προβλήματος της ελλιπούς οδικής ασφάλειας των νέων στην Ελλάδα και στην Ευρώπη καθώς και προτάσεις για τη συστηματικότερη μελέτη και αντιμετώπισή τους.
Εκπροσωπώντας τον χώρο της μοτοσικλέτας και του φορέα «ΜΟΤΟΘέσις» της ΜΟΤΟΕ, ο Θωμάς Κακαδιάρης αναφέρθηκε στα στοιχεία πρόσφατης έρευνας όπου καταγράφεται αυξημένη τάση των δικυκλιστών στην Ελλάδα να υιοθετούν ριψοκίνδυνες συμπεριφορές, αγνοώντας ή και αρνούμενοι τη σπουδαιότητα της χρήσης μέσων αυτό-προστασίας στο δρόμο, όπως το κράνος. Από την πλευρά του Ασφαλιστικού Κλάδου, η Λένα Πλαϊτη, Διευθύντρια Επικοινωνίας της ΑΧΑ Ασφαλιστική, Μέλους της Συμμαχίας «Δρόμοι στο Μέλλον» του Ι.Ο.ΑΣ., παρουσίασε την πλούσια δράση που αναπτύσσει η Εταιρία στους τομείς της Πρόληψης, Εκπαίδευσης και Ευαισθητοποίησης σε θέματα Οδικής Ασφάλειας, με έμφαση σε προγράμματα που απευθύνονται στους εφήβους και νέους, όπως το «Κάν’το Σωστά» που υλοποιείται σταθερά σε συνεργασία με το Ινστιτούτο «Πάνος Μυλωνάς» σε μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα και η βραβευμένη πλατφόρμα ευαισθητοποίησης «Άσε τις Βλακείες».
Η Ημερίδα διοργανώθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος YEARS (Young Europeans Acting for Road Safety) το οποίο υλοποιείται από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών και το Συμβουλευτικό Όργανο του Κοινοβουλίου για την Ασφάλεια των Μεταφορών (PACTS) του Ηνωμένου Βασιλείου, με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και κορυφαίων ευρωπαϊκών οργανισμών για την οδική ασφάλεια. Την εκδήλωση διοργάνωσαν το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών (ETSC) και ο στρατηγικός εταίρος του στην Ελλάδα, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», στο Αμφιθέατρο του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου.