Όποιος θέλει καλά νοσοκομεία, αρκετούς γιατρούς και νοσηλευτές, καλή πρωτοβάθμια φροντίδα, αποτελεσματικό ΕΚΑΒ, καλές παροχές από τον ΕΟΠΥΥ, αξιοπρεπή φροντίδα υγείας και ταυτόχρονα θέλει χαμηλούς φόρους και χαμηλές ασφαλιστικές εισφορές, ή «πλανάται πλάνην οικτράν» – και αυτό συνήθως αφορά τους πολίτες – ή κοροϊδεύει και μάλιστα «χοντρά» τον κόσμο – και αυτό αφορά την αντιπολίτευση.
Αυτό που χρειάζεται, και σήμερα δεν υπάρχει, είναι η δίκαιη κατανομή των αναγκαίων φορολογικών βαρών και η δραστική αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής ή φοροαποφυγής των μεγάλων εισοδημάτων. Τα παραπάνω τόνισε χθες στη Βουλή ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός, μιλώντας για τον προϋπολογισμό του 2018 για το υπουργείο. Ο υπουργός επεσήμανε ότι με δεδομένους τους δημοσιονομικούς περιορισμούς επιτεύχθηκε αύξηση του ορίου αγορών του συστήματος, δηλαδή των δαπανών για την υγεία, παρά τους περιορισμούς της κρατικής χρηματοδότησης.
Στη συνέχεια ανακοίνωσε την συγκρότηση κοινής επιτροπής των υπουργείων Υγείας και Οικονομικών για τη συστηματική παρακολούθηση των οικονομικών της Υγείας και της βιώσιμης χρηματοδότησης του Δημόσιου Συστήματος, καθώς και 14 βήματα στρατηγικής του υπουργείου, για συνολική αντιμετώπιση των σημαντικότερων θεμάτων του τομέα υγείας.
Ο υπουργός εστίασε στην ανάγκη για διαρθρωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, αλλά πάνω απ’ όλα για υπέρβαση της λιτότητας και των οικονομικών εμποδίων στην καθολική, ισότιμη και αξιόπιστη κάλυψη των υγειονομικών αναγκών του πληθυσμού.
Δήλωσε πως είναι προφανές ότι έχουν εξαντληθεί τα όρια της έντιμης και αξιοπρεπούς διαχείρισης του σημερινού δημοσιονομικού πλαισίου και πως από εδώ και πέρα, στη μεταμνημονιακή περίοδο, η κρίσιμη προϋπόθεση για την επαρκή κάλυψη των νέων υγειονομικών και κοινωνικών αναγκών είναι η δημιουργία αυξημένου «δημοσιονομικού χώρου» για Δημόσια Υγεία και Κοινωνικό Κράτος.
“Αυτό απαιτεί σοβαρό και ορθολογικό σχεδιασμό ανάπτυξης των δομών και υπηρεσιών του ΕΣΥ και σταδιακή σύγκλιση των δημόσιων δαπανών υγείας ως ποσοστό του ΑΕΠ με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους”, επεσήμανε και πρόσθεσε: “Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε συμφωνήσει με το Υπουργείο Οικονομικών και τον αρμόδιο Υπουργό κ. Χουλιαράκη τη συγκρότηση μιας κοινής Επιτροπής ανάμεσα στα 2 Υπουργεία με στόχο τη συστηματική παρακολούθηση των οικονομικών της Υγείας και της βιώσιμης χρηματοδότησης του Συστήματος με βάση το στρατηγικό σχεδιασμό του Υπουργείου Υγείας.
Πρόκειται για μια πολύ σημαντική καινοτομία που δίνει το «πολιτικό σήμα» ότι η Οικονομία της Υγείας είναι στο επίκεντρο και όχι στο περιθώριο της γενικότερης οικονομικής πολιτικής και ότι η προτεραιότητα στην Υγεία είναι συνολική κυβερνητική υπόθεση”.
Στρατηγικός σχεδιασμός
Παραθέτοντας τον στρατηγικό σχεδιασμό του Υπουργείου Υγείας ο Ανδρέας Ξανθός αναφέρθηκε στα παρακάτω 14 βήματα:
- καθολική και ισότιμη κάλυψη του πληθυσμού, άρση των ανισοτήτων στην Υγεία.
- διεύρυνση του Δημόσιου χώρου, προτεραιότητα στη δημόσια περίθαλψη.
- στροφή στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ), την πρόληψη και τη Δημόσια Υγεία ως στρατηγική απάντηση στην κρίση του Συστήματος Υγείας, στις ακάλυπτες ανάγκες των πολιτών, καθώς και στο αίτημα ολιστικής, τεκμηριωμένης και ποιοτικής φροντίδας υγείας.
- Σταδιακή ανάπτυξη των Τοπικών Μονάδων Υγείας (ΤΟΜΥ) που έχουν ως «πυρήνα» τον οικογενειακό γιατρού και την ομάδα υγείας. και λειτουργούν ως αποκεντρωμένες δομές των Κέντρων Υγείας Αστικού Τύπου.
- αλλαγές στη φαρμακευτική πολιτική (τιμολόγηση, αξιολόγηση, διαπραγμάτευση, συνταγογράφηση, εγχώρια παραγωγική προοπτική) με στόχο τη διασφάλιση της πρόσβασης των ασθενών στα καινοτόμα φάρμακα, την αύξηση της διείσδυσης ποιοτικών γενοσήμων στην αγορά και τη βιωσιμότητα του Συστήματος Υγείας.
- ολοκληρωμένη υγειονομική φροντίδα των προσφύγων – μεταναστών, δημιουργία ομάδων επαγγελματιών υγείας υπό τον κεντρικό συντονισμό του Υπουργείου Υγείας για την συνεχή παροχή υπηρεσιών ΠΦΥ και Δημόσιας Υγείας σε κάθε χώρο ανοικτής φιλοξενίας, ΚΥΤ και ΠΡΟΚΕΚΑ.
- Ενίσχυση με προσωπικό των όμορων δημόσιων δομών υγείας –μέριμνα για την υγειονομική φροντίδα (εμβολιασμοί κλπ) όσων προσφύγων διαμένουν σε διαμερίσματα. ηθικοποίηση του Συστήματος Υγείας, διαφανής διακυβέρνηση, θεσμική εξυγίανση στο χώρο των προμηθειών και του φαρμάκου, ενεργοποίηση της ΕΚΑΠΥ, υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης για τη διαφθορά στον τομέα της Υγείας που έχει εκπονηθεί σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ.
- ανθρωποκεντρική φροντίδα με έμφαση στα δικαιώματα των ασθενών – περιορισμός των «άτυπων πληρωμών» στις υπηρεσίες υγείας και της οικονομικής εκμετάλλευσης των ασθενών.
- οργανωτική ανασυγκρότηση του Συστήματος Υγείας (νέοι Οργανισμοί ΥΠΕ-Νοσοκομείων- Κέντρων Υγείας, αναθεώρηση της χωροταξίας των ΥΠΕ, αποσύνδεση νοσοκομείων σε συγκεκριμένες περιοχές, ενίσχυση της κοινωνικής συμμετοχής και της εκπροσώπησης των ασθενών στη Διοίκηση) – Αλλαγές στους Οργανισμούς εποπτευόμενων φορέων – Θεσμική και λειτουργική εξυγίανση του ΚΕΕΛΠΝΟ με τη δημιουργία νέου Εθνικού Φορέα Δημόσιας Υγείας.
- συνέργεια δημόσιων πόρων (γενική φορολογία- κοινωνική ασφάλιση- ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία) για τη βιώσιμη χρηματοδότηση του συστήματος υγείας – διεύρυνση του δημοσιονομικού χώρου για επαρκή και αξιόπιστη κάλυψη των σύγχρονων υγειονομικών αναγκών και υπέρβαση των οικονομικών εμποδίων για την καθολική κάλυψη.
- ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης και προώθηση ενός κοινού στρατηγικού σχεδίου με το Υπουργείο Εργασίας – Κοινωνικής Πρόνοιας για την αποϊδρυματοποίηση όσων – ψυχικά ασθενών ή ΑμεΑ – ζουν σε ασυλικά περιβάλλοντα.
- νέα στρατηγική για τις εξαρτήσεις (που συμπεριλαμβάνει αλκοόλ, διαδίκτυο, τζόγο) – λειτουργική διασύνδεση δομών για την πρόληψη, μείωση της βλάβης, υποκατάσταση, απεξάρτηση, ψυχοκοινωνική υποστήριξη και επανένταξη.
- συνέργεια με τις κοινωνικές δομές του Κράτους και των ΟΤΑ για ένα αναβαθμισμένο δίκτυο δημόσιων υπηρεσιών αποθεραπείας-αποκατάστασης, ψυχοκοινωνικής φροντίδας, γηριατρικής φροντίδας, δομών για ν. Altzheimer και άνοια, κατ’ οίκον φροντίδας και παρηγορητικής φροντίδας.
- ενιαίο κυβερνητικό σχέδιο και διυπουργικές δράσεις και για την τροποποίηση των κοινωνικών προσδιοριστών της ασθένειας (ανεργία, φτωχοποίηση, κοινωνικός αποκλεισμός, «ανθυγιεινές» συνθήκες του φυσικού-εργασιακού-κοινωνικού περιβάλλοντος, εξαρτήσεις, κάπνισμα, παχυσαρκία, τροχαία δυστυχήματα, εργατικά ατυχήματα κλπ) η Υγεία ως κρίσιμος δείκτης δίκαιης ανάπτυξης και κοινωνικής ευημερίας – συμβολή του ΕΣΥ και της Δημόσιας Υγείας στην υγειονομική ασφάλεια και αναπτυξιακή προοπτική της χώρας, στην κοινωνική συνοχή, στην αξιοπρέπεια και ισοτιμία των πολιτών.
Πηγή: Healthmag.gr