Στο πλαίσιο του 12ου Allianz Motor Day, η Allianz τόνισε την ανάγκη για καλύτερη προστασία των πεζών και των ποδηλατών στις πόλεις και διατύπωσε συγκεκριμένα αιτήματα προς τους πολιτικούς, τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και τους φορείς διαχείρισης οχημάτων.
Λαμβάνοντας υπόψιν τον σταθερά υψηλό αριθμό θανάτων που προκαλούνται από τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη, ο Klaus-PeterRoehler, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Allianz SE, μιλώντας από το Κέντρο Τεχνολογίας της Allianz (AZT) στο Ismaning, ζήτησε τη βελτίωση του εξοπλισμού ασφαλείας, ιδίως για τα βαν και τα φορτηγά: «Βλέπουμε ραγδαία πρόοδο σε όλους σχεδόν τους τομείς της τεχνολογίας, γιατί όμως αποτυγχάνουμε να προστατεύσουμε καλύτερα τη ζωή στους δρόμους; Η πορεία αυτή είναι απαράδεκτη. Το ένα τρίτο όλων των ατυχημάτων μεταξύ φορτηγών και πεζών ή μεταξύ φορτηγών και ποδηλατών, θα μπορούσε να αποφευχθεί εάν τα φορτηγά χρησιμοποιούσαν απλώς δύο ευρέως γνωστά μέτρα ασφαλείας. Για την αντιμετώπιση των προκλήσεων και των τάσεων που ανέφερα, οι κατασκευαστές οχημάτων, οι πολιτικοί, οι μεταφορείς εμπορευμάτων – και εμείς ως ασφαλιστές – καλούμαστε να αναλάβουμε δράση. Πρέπει απλώς να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να προστατεύσουμε μια ανθρώπινη ζωή από τον τυχαίο θάνατο, όποιο κι αν είναι το κόστος».
Το Allianz Motor Day συγκεντρώνει ειδικούς και εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης από όλο τον κόσμο για να συζητήσουν τις τάσεις και τις προκλήσεις της μετακίνησης του μέλλοντος. Για το 2024, η θεματική είναι: «Μεγάλοι έναντι μικρών: Πώς πρέπει να προστατεύσουμε καλύτερα τις ευάλωτες ομάδες στις αστικές περιοχές».
Η Ε.Ε. στοχεύει στο να μηδενίσει τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα έως το 2050
Ο Klaus-Peter Roehler τονίζει ότι ο αριθμός των νεκρών από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ακόμη πολύ υψηλός, φτάνοντας περίπου τους 20.400 το 2023: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δηλώσει ότι μέχρι το 2050 ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη πρέπει να μηδενιστεί». Δυστυχώς, απέχουμε ακόμη πολύ από αυτό το «Vision Zero».
Για να παραμείνουν οι θάνατοι εντός του στόχου, ο αριθμός των θυμάτων θα έπρεπε να είχε μειωθεί κατά 18% μεταξύ 2022 και 2023. Συνολικά στην Ευρώπη επιτεύχθηκε μείωση κατά 1% και στη Γερμανία ο αριθμός των θανάτων αυξήθηκε πρόσφατα κατά 1,8%, φτάνοντας συνολικά τους 2.839 το 2023.
Οι πόλεις προκαλούν ατυχήματα: 70% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα σε αστικές περιοχές αφορούν πεζούς ή δίκυκλα οχήματα
Για τη επίτευξη άμεσων αποτελεσμάτων, λογικό είναι οι αστικές συγκοινωνίες να θέτονται στο επίκεντρο: «Οι πόλεις είναι οι κύριες εστίες πρόκλησης ατυχημάτων», λέει ο Roehler. «Περίπου το 40% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στην Ευρώπη συμβαίνει στις πόλεις. Το 70% των θυμάτων οδηγεί ποδήλατα ή άλλα δίκυκλα οχήματα ή είναι πεζοί, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών και των ηλικιωμένων – χρειάζονται καλύτερη προστασία! Ο τίτλος του 12ουAllianzMotorDay – «Μεγάλοι εναντίον μικρών» – ακούγεται πικρόχολος αλλά είναι αληθινός. Ζητούμενο είναι η προστασία των πιο ευάλωτων ομάδων από τα βαρέα οχήματα».
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του Κέντρου Τεχνολογίας της Allianz (AZT), τα οχήματα που χρησιμοποιούνται για διανομές είναι ιδιαίτερα ευδιάκριτα: «Ως ασφαλιστής στόλων οχημάτων, η Allianz έχει κάνει τις ακόλουθες διαπιστώσεις: τα φορτηγά που χρησιμοποιούνται για υπηρεσίες διανομής έχουν περίπου 20% υψηλότερη συχνότητα απαίτησης αποζημιώσεων σε σχέση με τα συμβατικά οχήματα», λέει ο Roehler. «Είναι επίσης πιο πιθανό να προκαλέσουν σωματικές βλάβες». Η πίεση του χρόνου που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί, οι συχνές στάσεις, οι ελιγμοί σε αστικά περιβάλλοντα και η απόσπαση της προσοχής που προκαλούν οι ψηφιακές συσκευές που απαιτούνται για την παράδοση, συμβάλλουν συνολικά σε αυτό το φαινόμενο.
Ο Roehler επικρίνει το γεγονός ότι, επί του παρόντος, τα βαν δεν διαθέτουν τον ίδιο αριθμό συστημάτων ασφαλείας με τα αυτοκίνητα, παρά τον Γενικό Κανονισμό Ασφάλειας 2 (GSR2) της Ε.Ε., ο οποίος ισχύει για τα νέα οχήματα από τον Ιούλιο του 2024 και έπειτα. «Τουλάχιστον, τα βαν θα έπρεπε να έχουν τα ίδια συστήματα ασφαλείας με τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα, δεδομένου ότι χρησιμοποιούν τους ίδιους αστικούς δρόμους,υψηλής κυκλοφορίας», αναφέρει.
Μελέτη της Allianz: Το ένα τρίτο των ατυχημάτων μεταξύ φορτηγών και ποδηλατών ή πεζών θα μπορούσε να αποφευχθεί με τη διαθέσιμη τεχνολογία
Όσον αφορά στα βαρέα οχήματα και τα λεωφορεία, ο Γενικός Κανονισμό Ασφάλειας 2 (GSR2) πρέπει επίσης να βελτιωθεί το συντομότερο δυνατό, σύμφωνα με τον Roehler: Παρόλο που ορισμένα χαρακτηριστικά προειδοποίησης για τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης είναι πλέον υποχρεωτικά για τα νέα φορτηγά, δεν αρκούν για να αποτρέψουν με επιτυχία τις συγκρούσεις με ποδηλάτες και πεζούς στα τυφλά σημεία, για παράδειγμα. «Τα συστήματα προειδοποίησης δεν αρκούν», λέει ο Roehler. «Τα αποτελεσματικά συστήματα μπορούν να εντοπίζουν όσους κυκλοφορούν στο δρόμο σε κάποιο τυφλό σημείο και να ενεργοποιούν αμέσως τα φρένα έκτακτης ανάγκης».
Πρόσφατη μελέτη του Κέντρου Τεχνολογίας της Allianz (AZT) κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το ένα τρίτο των ατυχημάτων μεταξύ φορτηγών και πεζών ή ποδηλατών θα μπορούσε να αποφευχθεί μέσω των συστημάτων υποβοήθησης φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης και της βελτιωμένης ορατότητας των οδηγών φορτηγών, όπως τα παράθυρα ελιγμών και η τοποθέτηση της γραμμής ορατότητας σε χαμηλότερο σημείο εντός του οχήματος. Αυτές οι τεχνικές λύσεις είναι ήδη διαθέσιμες στην αγορά, πλέον πρέπει να εφαρμοστούν σε όλους τους τομείς το συντομότερο δυνατό.
«Πρωτίστως, οι προσπάθειές μας για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας αφορούν στη διάσωση ζωών και τη μείωση του πόνου και της ταλαιπωρίας». Χωρίς να υποβαθμίζει αυτή τη βασική πεποίθηση, ο Roehler προσθέτει ένα ακόμη σκεπτικό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να πείσει τις εταιρίες μεταφορών: «Η αποφυγή ατυχημάτων, ακόμη και μικρής εμβέλειας χωρίς τραυματισμούς, προσφέρει ένα οικονομικό πλεονέκτημα, που αποτελεί κίνητρο για τις εταιρίες φορτηγών, καθώς ένας στόλος με λιγότερες δαπάνες επισκευής και διακοπής της λειτουργίας είναι πιο αποδοτικός. Επίσης, τα ασφάλιστρα ενός τέτοιου στόλου είναι σαφώς χαμηλότερα σε σύγκριση με έναν που προκαλεί περισσότερα ατυχήματα».
Η Allianz βασίζεται στην παράδοσή της για να υποβάλει συγκεκριμένα αιτήματα στους πολιτικούς και τους κατασκευαστές οχημάτων
Ο Roehler επισημαίνει ότι πριν από 40 χρόνια, η Allianz προωθούσε ήδη τη χρήση ζώνης ασφαλείας, που ήταν τότε αμφιλεγόμενη: Το 1983, ο Max Danner, τότε επικεφαλής του Κέντρου Τεχνολογίας της Allianz, έγραψε ένα βιβλίο με τίτλο «Ζώνη ασφαλείας ή θάνατος!». Ο Roehler λέει: «Εκτός από το “Ζώνη ασφαλείας ή θάνατος!” ισχύουν και τα εξής: “Συστήματα υποβοήθησης ή θάνατος”. Για να φτάσουμε στο VisionZero, χρειαζόμαστε, κατά κάποιον τρόπο, “μια νέα ζώνη ασφαλείας”!».
Στο πλαίσιο του 12ου Allianz Motor Day, η Allianz απηύθυνε τρία συγκεκριμένα αιτήματα προς τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και τους νομοθέτες για την καλύτερη προστασία των ευάλωτων ομάδων.
Τι απαιτεί η Allianz
1. Ο εξοπλισμός ασφαλείας των φορτηγών και των βαν πρέπει να υπερβαίνει τα ισχύοντα νομικά πρότυπα. Τουλάχιστον, τα βαν θα πρέπει να διαθέτουν τα ίδια συστήματα ασφαλείας με τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα, δεδομένου ότι χρησιμοποιούν τους ίδιους αστικούς δρόμους, υψηλής κυκλοφορίας. Οι κατασκευαστές φορτηγών θα πρέπει να αξιοποιήσουν πλήρως τις καινοτομίες που είναι ήδη διαθέσιμες για την πρόληψη των ατυχημάτων. Αυτές περιλαμβάνουν τα παράθυρα ελιγμών, τις χαμηλωμένες καμπίνες και τα συστήματα αυτόματου φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης κατά τη στροφή.
2. Η Allianz προτείνει μια καθολική εναρμόνιση με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές και καλεί τους νομοθέτες της Ε.Ε. να βελτιώσουν περαιτέρω τους ισχύοντες κανονισμούς. Για όλα τα νέα φορτηγά, τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης για την πρόληψη ατυχημάτων κατά τη στροφή θα πρέπει να γίνουν υποχρεωτικά, το συντομότερο δυνατό. Τα συστήματα προειδοποίησης, όπως απαιτείται επί του παρόντος από το νόμο, δεν αρκούν. Τα συστήματα φρεναρίσματος που ανιχνεύουν πεζούς και οδηγούς στα τυφλά σημεία και ενεργοποιούν αμέσως το φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, θα πρέπει να είναι υποχρεωτικά. Και τα συστήματα αυτά πρέπει να είναι πάντα ενεργοποιημένα.
3. Απαιτείται ολοκληρωμένη ανταλλαγή δεδομένων, όπως προβλέπεται από το πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράξης για τα δεδομένα (EU Data Act): αν η Allianz, ως ασφαλιστικός πάροχος, γνωρίζει ποια συστήματα ασφαλείας είναι εγκατεστημένα και ενεργοποιημένα σε φορτηγά και βαν, μπορεί να καθορίσει τιμές και αντικίνητρα με βάση τον βαθμό επικινδυνότητας.