Στην 9η Εσπερίδα που πραγματοποιήθηκε στις 03.04.2014 στα Χανιά από το Επιμελητήριο Χανίων και το Σύνδεσμο Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ν.Χανίων (ΣΑΔΧ) με χορηγό επικοινωνίας το insurancedaily.gr ο κ. Ι.Χατζηθεοδοσίου τόνισε την σημασία αυτών των εκδηλώσεων αλλά και την επιτυχία τους, αποδεικνύοντας την ανάγκη του κλάδου για ανοιχτή συζήτηση. Επίσης, δήλωσε ότι μετά από επικοινωνία που είχε με τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων κ. Χ. Θεοχάρη, ευτυχώς ή δυστυχώς η παρακράτηση φόρου δεν θα ισχύσει για φέτος με τη λογική ότι υπήρξαν ήδη πολλές αλλαγές στο κλάδο. Επίσης, ένδειξη ότι ενισχύετε η αγορά, μέσα σε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο, είναι οι επαφές που είχε με την Τράπεζα της Ελλάδος, την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος αλλά και όλους τους αρμόδιους υπουργούς για θέματα σχετικά με την Ασφαλιστική Αγορά. Το αποτέλεσμα όλων αυτών; Πλέον οι αρμόδιοι παράγοντες κάθονται σε ένα τραπέζι μαζί με τους φορείς και κάνουν διάλογο, κάτι που μέχρι προσφάτως δεν συνέβαινε.
Όσον αφορά τις πράξεις 30 & 31 ο κ. Χατζηθεοδοσίου δήλωσε πως οι αποφάσεις δεν είναι κακές, αντιθέτως είναι πολύ καλές. Πρακτικά όμως μερικές εταιρίες ερμηνεύσανε τις πράξεις κατά το δοκούν και εφάρμοσαν τακτικές που δεν αναφέρονται στις πράξεις. Γενικά το 2014 θα είναι η χρονιά του Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή και το 2015 η χρονιά των Ασφαλιστικών Εταιριών υπολογίζοντας ότι με βάση τις πράξεις περίπου ένα 30% του κλάδου δεν θα αντέξει ενώ το 2015 θα έχουμε να κάνουμε με πολύ λιγότερες εταιρίες.
Σύμφωνα με μελέτες και από την ΕΑΕΕ αλλά και από άλλους οργανισμούς υπολογίζετε ότι από το 2014 θα αυξηθεί το ΑΕΠ της Ευρώπης 1% ενώ για την Ελλάδα 1,5%. Η Ασφαλιστική Αγορά της Ευρώπης είναι η μεγαλύτερη στο κόσμο με το 36% του τζίρου της παγκόσμιας αγοράς με τρεις εποπτικές αρχές, 5.456 ασφαλιστικές επιχειρήσεις και ασφάλιστρα που αγγίζουν τα 1 τρις ευρώ ή το 7% του ΑΕΠ. Από αυτές αναμένεται ότι αρκετές το 2015 να έχουν εκκαθαριστεί εν λειτουργία – κάτι που δεν συμβαίνει στην Ελλάδα – ή θα έχουν απορροφηθεί τονίζοντας ότι στην Ελλάδα, χωρίς να θέλει να κινδυνολογίσει, το μεγάλο το πρόβλημα θα το έχουν οι Ελληνικές Εταιρίες, θεωρώντας ότι οι πολυεθνικές αν δεν έχουν να δώσουν, θα ζητήσουν λεφτά από τη μητρική τους εταιρία.
Αναφερόμενος στα δίκτυα διανομής ο κ. Χατζηθεοδοσίου μίλησε για τον ανταγωνισμό που υπάρχει στο χώρο, ξεχωρίζοντας τα παραδοσιακά δίκτυα πωλήσεων με αυτά του Internet και των τραπεζών και απομυθοποιόντας την υπεροχή τους μιας και το κόστος διαφήμισης τους είναι τεράστιο. Εκτός από αυτό, η περιουσία που έχει ο Ασφαλιστικός Διαμεσολαβητής είναι η σχέση του με τον πελάτη και αυτή πρέπει να ξαναβγεί μπροστά. Η επικοινωνία με τον κόσμο.
Σε ερώτηση που τέθηκε από το κοινό σχετικά με το λειτουργικό κόστος που στην ουσία μεταβιβάστικε από τις Ασφαλιστικές Εταιρίες στους Διαμεσολαβούντες ο κ. Χατζηθεοδοσίου απάντησε ότι, γενικά υπήρχε τάση οι διαμεσολαβούντες να κάνουν διακανονισμούς με τις Ασφαλιστικές Εταιρίες, χωρίς απαραίτητα αυτό να είναι σωστό, με σκοπό κάποιοι από αυτούς να τα καταφέρουν, όσον αφορά το κόστος συμφώνησε ότι πλέον χρειάζεται ο διπλάσιος χρόνος για να διεκπεραιώσει κάποιος τις ίδιες εργασίες με παλαιότερα, με τις ακυρώσεις όμως και τις αιτήσεις να έχουν μειωθεί.
Σε άλλη ερώτηση, σχετικά με το πως οι πράξεις επηρεάζουν την καθημερινότητα των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών ο κ. Χατζηθεοδοσίου αλλά και ο κ. Καραβίας εξήγησαν ότι πλέον κάθε Παρασκευή όλοι πρέπει να κάνουν τις πληρωμές, πρέπει να εφαρμόσουν τυπώνω πληρώνω στα αυτοκίνητα, και να οριοθετήσουν τρόπους πληρωμής στους εμπορικούς και βιομηχανικούς κινδύνους, τους οποίους θα πρέπει να παρακολουθούν. Θα πρέπει επίσης να ερευνούν και να θέσουν κανόνες έρευνας και διάγνωσης για το ξέπλυμα βρόμικου χρήματος. Αυτά όλα θα αλλάξουν την καθημερινότητα των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών. Επίσης, τόνισαν ότι οι διαμεσολαβητές έχουν υποχρέωση πλέον να παίρνουν υπογεγραμμένη και την πρόταση ασφαλίσεως και το έντυπο αναγκών, περιορίζοντας γενικά τον διαθέσιμο χρόνο για πωλήσεις. Καταλήγοντας , τόνισαν ότι όσοι δεν αποκτήσουν ηλεκτρονική πρόσβαση και δυνατότητες μηχανογραφικής οργάνωσης, είναι σαν να βάζουν ημερομηνία πτωχεύσεως.
Με τη σειρά του ο κ. Γ.Καραβίας έθεσε ένα πολύ σημαντικό ερώτημα. Πώς θα είναι ο Ασφαλιστικός Διαμεσολαβητής πέντε χρόνια μετά. Πώς μπορούμε να φανταστούμε τον Ασφαλιστικό Διαμεσολαβητή 5 χρόνια μετά σε σχέση με τις πράξεις 30 & 31. Πράξεις οι οποίες προηγούνται άλλων 45 στους επόμενους 20 μήνες. Πράξεις που δεν θα αφορούν μόνο τη διαμεσολάβηση αλλά και τις ασφαλιστικές εταιρείες.
Το 2019 λοιπόν, πως θα είναι ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής;
Σύμφωνα με τον κ. Καραβία θα είναι μεγαλύτερος, αποτελεσματικότερος και πιο σύγχρονος. Μεγαλύτερος διότι η αγορά μας υποχρεώνει όλους σε στρατηγικές συγχωνεύσεων, αποτελεσματικότερος διότι οι επενδύσεις στις νέες τεχνολογίες αποτελούν μονόδρομο και τέλος πιο σύγχρονος διότι ο ανταγωνισμός έχει περάσει και στο διαδίκτυο όπου καλούμαστε να εισέλθουμε άπαντες. Οι αλλαγές δεν επιλέχθηκαν τυχαία με αυτή τη σειρά σύμφωνα με τον κ. Καραβία. Καθώς εκτιμάει πως πρώτα θα υλοποιηθούν οι συγχωνεύσεις, στη συνέχεια τα μεγαλύτερα πλέον σχήματα θα επενδύσουν στην τεχνολογία και τέλος, θα ανοιχθούν και στο διαδίκτυο.
Λόγω της κρίσης ο τρόπος που δουλεύαμε μέχρι σήμερα αποτελεί παρελθόν. Οι στρατηγικές μας είχαν ημερομηνία λήξεως, που πλέον παρήλθαν και πρέπει όλοι μας να μεταλλαχθούμε επιχειρηματικά μέσα από νέες συνέργειες. Είμαστε υποχρεωμένοι να συνεργαστούμε, να δημιουργήσουμε μεγαλύτερα “αθροίσματα” σε πωλήσεις, σε οικονομίες κλίμακος, σε παραγωγικότητα, σε κέρδη.
Για να επιτύχουμε όμως την υπέρτατη απόδοση δεν αρκεί η συγκρότηση κοινών μετώπων. Απαιτούνται επενδύσεις και μάλιστα γενναίες στις νέες τεχνολογίες, σε τεχνολογίες μέσω των οποίων η “αλυσίδα” παραγωγή – τιμολόγηση – διάθεση ασφαλιστικών προϊόντων, αλλά και το service προς τον πελάτη θα είναι, στη κυριολεξία Online. Ας μην φοβηθούμε να επενδύσουμε στην τεχνολογία. Το μέλλον ανήκει σε αυτή.
Ανάλογη θα πρέπει να είναι και η σχέση μας με τον πελάτη. Οι πωλήσεις μας κατά ένα μέρος τους θα καταστούν ηλεκτρονικές. Δεν μας επιτρέπεται να κλείσουμε τα μάτια μας στο μέλλον, στις νέες τεχνολογίες. Ήδη αποτελούν πραγματικότητα για την Ελλάδα και δεν έχουμε την πολυτέλεια να το παραβλέψουμε.
Καρτέλες με καλύψεις και χρεώσεις, όροι συμβολαίων, εκκρεμείς πρόσθετες πράξεις, λογιστικές καταστάσεις, πραγματογνωμοσύνες, αποζημιώσεις, όλα θα λειτουργούν ηλεκτρονικά και όλα θα έχουν ως βάση τους την ηλεκτρονική πώληση. Οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης αναπτύσσουν τις ασφάλειες μέσω διαδικτύου. Κάτι ανάλογο θα ισχύσει και στην Ελλάδα.
Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως, ειδικότερα, οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές με τις δεξιότητες τους είναι αυτοί που εξασφαλίζουν την επιτυχία. Γιατί η τεχνολογία δεν σκέπτεται, δεν μαθαίνει, δεν λύνει προβλήματα, δεν ακούει, δεν εμψυχώνει, δεν εξηγεί. Οι δεξιότητες των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών είναι αυτές που συμβάλλουν στην επιτυχία.
Τέλος, ο κ. Καραβίας επισήμανε ότι κανείς δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη φυσική παρουσία του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή. Καθώς ο Ασφαλιστικός Διαμεσολαβητής είναι αυτός που θα συγκρίνει και θα αναλύσει τους όρους του κάθε ασφαλιστηρίου συμβολαίου, θα προτείνει τον καλύτερο δυνατό συνδυασμό καλύψεων, θα παρέχει τη γνώση. Αυτή τη προστιθέμενη αξία πρέπει να μεταφέρουμε στο πελάτη, ώστε ο ίδιος να αντιληφθεί την αξία της και βέβαια να κατανοήσει το γιατί τελικά μας καταβάλλει προμήθεια.
Καλά και άγια όλα αυτά και πιστεύω πως το μεγαλύτερο μέρος των ασφαλιστικών συμβούλων συμφωνεί πως πρέπει να αναπτυχθούμε για να μην χαθούμε αλλά πλέον πιστεύω πως το επάγγελμα θεωρείτε κλειστό γιατί δεν νομίζω πως κάποιος νέος που θέλει να ακολουθήσει το επάγγελμα αν δεν έχει ήδη κληρονομήσει απο κάποιον γονέα ένα έτοιμο ασφαλιστικό γραφείο δεν μπορεί να αντεπεξέλθει πλέον. Μήπως θα έπρεπε να επαναφερθεί σε ισχύ η ιδιότητα του δόκιμου ασφαλιστικού συμβούλου με νέους όρους και προϋποθέσεις; λέω εγώ τώρα γιατί ίσως άλλος ένας κίνδυνος για το επάγγελμα μας ίσως είναι και αυτός;