Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα και τα προβλήματα που έχει προκαλέσει σε όλους τους τομείς της οικονομίας δεν αφήνουν την ασφαλιστική αγορά να λειτουργήσει «κανονικά». Την ίδια ώρα, η εφαρμογή του Solvency II την 1η Ιανουαρίου του 2016 διαμορφώνει ένα περιβάλλον έντονης κινητικότητας για τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου και αβεβαιότητας για τους μικρότερους παίκτες.
Αυτά στην… ψωροκώσταινα, γιατί αυτό που βιώνει ο ασφαλιστικός κλάδος διεθνώς θα μπορούσε να έχει τον τίτλο… ταινίας, όπως για παράδειγμα: «Ο Πόλεμος του Ταλέντου».
Τι σημαίνει αυτό; Οι μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο έχουν συνειδητοποιήσει τις αλλαγές που θα φέρει η τεχνολογία μέσα στα επόμενα χρόνια και προσπαθούν να βρουν τα κατάλληλα στελέχη που θα την αξιοποιήσουν ή θα την χαλιναγωγήσουν.
Η αναζήτηση των ταλέντων γίνεται μέσω των συνηθισμένων διαδικασιών πρόσληψης αλλά και με καλό «σκάουτινγκ», αφού δεν είναι λίγα τα παραδείγματα μεταγραφών που πολλές φορές είναι, μάλιστα, ηχηρές, τόσο σε ό,τι αφορά τα ονόματα των εταιρειών που εμπλέκονται όσο και σε επίπεδο χρηματικό.
Κάτι τέτοιο έχει ήδη αρχίσει να γίνεται αντιληπτό και στην εγχώρια αγορά και μάλιστα, έχουν παρατηρηθεί μεμονωμένα περιστατικά… αρπαγής ταλέντων (βέβαια δεν έχει καμία σχέση η κλίμακα σε σύγκριση π.χ. με τις αμερικανικές ασφαλιστικές κόντρες).
Γιατί γίνονται όμως όλα αυτά; Εδώ και αρκετά χρόνια αναλυτές προβλέπουν ότι ο παγκόσμιος ασφαλιστικός κλάδος θα… στερέψει από νέα ταλέντα. Σήμερα, θεωρείται πιο πιθανό από ποτέ να επαληθευτούν οι… Κασσάνδρες, καθώς η έλλειψη στελεχών που θα μπορούν να προσαρμοστούν εύκολα στα νέα δεδομένα που διαμορφώνει η ραγδαία τεχνολογική εξέλιξη, αρχίζει να γίνεται ιδιαίτερα αισθητή.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της McKinsey and Co., το 2018 θα συνταξιοδοτηθεί στις ΗΠΑ το 25% των στελεχών της ασφαλιστικής αγοράς, αφήνοντας ένα τεράστιο κενό προσόντων και εμπειρίας, την ώρα που το «κυνήγι» νέων και ταλαντούχων ασφαλιστών αποκτά ιδιαίτερη σημασία.
Στο μεταξύ, η τεχνολογία καλπάζει και μέσα στην επόμενη πενταετία εκτιμάται πως θα έχει σημαντικό αντίκτυπο σε κάθε πτυχή του κλάδου, από τη διαχείριση απαιτήσεων μέχρι την ανάπτυξη εντελώς νέων ασφαλιστικών προϊόντων. Αυτά είναι τα καλά νέα. Τα κακά νέα είναι, ότι όσο περνούν τα χρόνια περιορίζεται ο αριθμός των διαμεσολαβητών που θα μπορούν να… παίξουν στα δάχτυλα αυτή την τεχνολογία.
Προκλήσεις
Οι ασφαλιστικές βρίσκονται αντιμέτωπες με αρκετές προκλήσεις. Παγκοσμίως, ο κλάδος βρίσκεται σε διαδικασία «ζευγαρώματος», ενώ και στην Ελλάδα, η εφαρμογή του Solvency II αναμένεται να οδηγήσει σε μεγάλη συγκέντρωση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να γίνεται επιτακτική η ανάγκη προσεκτικής ενοποίησης τεχνολογιών, προσωπικού, κουλτούρας και άλλων χαρακτηριστικών, κάτι που θέλει χρόνο, κεφάλαια και μεγάλη προσπάθεια.
Η γενιά των «baby boomers», στην ουσία οι άνω των 50 ετών, καλείται να μεταλαμπαδεύσει τη γνώση και την εμπειρία της σε νέα στελέχη. Στο μεταξύ, οι «millennials» -οι έως 35 ετών- έχουν άλλες προτεραιότητες και εντελώς διαφορετικές συνήθειες, αναγκάζοντας τις ασφαλιστικές να επανεξετάσουν τις λειτουργίες τους μέσα σε ένα νέο πλαίσιο αδιάκοπης εξυπηρέτησης.
Οι millenials θα αποτελούν μέχρι το 2025 το 75% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού.
Millennials
Τι θέλουν όμως οι νέοι για να δουν ως ευκαιρία τον ασφαλιστικό κλάδο και να ξεκινήσουν μία καριέρα σε αυτόν, επενδύοντας χρόνο και ιδέες;
Έρευνες δείχνουν ότι νεοεισερχόμενοι στον επαγγελματικό στίβο ψάχνουν για τρία συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, σε ό,τι αφορά τις συνθήκες εργασίας: Ανεξαρτησία, ευελιξία και καινοτομία, σε συνδυασμό με καλή ατμόσφαιρα. Και γιατί έχει τόσο μεγάλη σημασία τι θέλουν οι millennials; Επειδή μέχρι το 2025 θα αποτελούν το 75% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού. Στο μεταξύ, η κουλτούρα των start up αρχίζει και κερδίζει τους νέους, οι οποίοι θέλουν να μην ντύνονται επίσημα, να έχουν ευέλικτα ωράρια και να ασχολούνται με καινοτόμα αντικείμενα.
Κορυφαία στελέχη του ασφαλιστικού κλάδου εκτιμούν ότι θα γίνει πραγματικά πόλεμος τα επόμενα χρόνια για τα αναγνωρισμένα αλλά και εκκολαπτόμενα ταλέντα και θα αυξηθούν τα κρούσματα «λαθροθηρίας».
Η μεγαλύτερη κινητικότητα αναμένεται να καταγραφεί στα μεσαία διοικητικά στελέχη. Η τεχνολογία και οι συνθήκες ευέλικτης εργασίας θα συμβάλλουν στην καταπολέμηση πολλών ανησυχιών που έχουν σήμερα οι millennials για να ασχοληθούν με τον ασφαλιστικό κλάδο, όμως το σύνολο της ασφαλιστικής αγοράς θα υποστεί μεγάλες αλλαγές στην κουλτούρα.
Social Media
Το νέο πεδίο αναζήτησης ταλέντων είναι, φυσικά, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όμως ειδικοί των social media προειδοποιούν τις ασφαλιστικές να προσπαθήσουν λίγο περισσότερο και να μη μείνουν στη δημιουργία μίας ιστοσελίδας στο Facebook.
Επίσης, οι ιστοσελίδες των διαφημιστικών εταιρειών στο διαδίκτυο πρέπει να είναι ενημερωμένες, μοντέρνες και εύχρηστες γιατί αντικατοπτρίζουν στα μάτια των millennials την επιχειρηματική κουλτούρα.
Η ολοένα αυξανόμενη χρήση των έξυπνων κινητών συσκευών για ασφαλιστικά ζητήματα, όπως ο έλεγχος μίας αίτησης αποζημίωσης ή η πρόσβαση σε στοιχεία του συμβολαίου θα συνεχίσει να μεταλλάσσει τον τρόπο λειτουργίας των ασφαλιστικών. Η τεχνολογία είναι εδώ για να παρέχει την άμεση πληροφόρηση που θα επιτρέψει τη μετάβαση του εργατικού δυναμικού και του τρόπου λειτουργίας.
Για τις ασφαλιστικές, το «έλλειμμα ταλέντου» που αναμένεται να παρουσιαστεί, δίνει μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να δείξουν πόσο γρήγορα μπορούν να αλλάξουν για να διευκολύνουν τους ασφαλισμένους και παράλληλα να προσελκύσουν και να διαχειριστούν την επόμενη γενιά των ασφαλιστών.