Οι ασφαλιστές συνεχίζουν να καλύπτουν αποστολές σιτηρών από την Ουκρανία σε αποστολές που υποστηρίζονται από τον ΟΗΕ, αν και θα απαιτηθεί περισσότερη σαφήνεια σύντομα, δήλωσε υψηλόβαθμος αξιωματούχος των Lloyd’s του Λονδίνου την Πέμπτη, μετά την ανανέωση της εξαγωγικής συμφωνίας για τουλάχιστον 60 ημέρες.
Μέσα από τη συμφωνία εξασφαλίζεται η εξαγωγή ουκρανικών σιτηρών εν καιρώ πολέμου από τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και η ασφαλιστική κάλυψη για τα πλοία που πηγαίνουν στα τρία ουκρανικά λιμάνια -που καλύπτονται από τη συμφωνία- είναι ζωτικής σημασίας. Επίσης τα ασφαλιστήρια συμβόλαια πρέπει να ανανεώνονται κάθε επτά ημέρες.
«Υπάρχει ξεκάθαρα υποκείμενος κίνδυνος ότι εάν αλλάξουν τα γεγονότα και κάποιος ήθελε να βυθίσει ένα πλοίο για να πει κάτι, είναι σαφές ότι η όρεξή μας για να συνεχίσουμε με τέτοιους κινδύνους μπορεί να αλλάξει», δήλωσε στο Reuters ο πρόεδρος της αγοράς Lloyd’s Bruce Carnegie-Brown.
Η μικρότερη περίοδος ανανέωσης έχει εγείρει ανησυχίες για προθεσμιακές αποστολές πέραν της περιόδου των 60 ημερών.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες απώθησαν τις ρωσικές απαιτήσεις για χαλάρωση των κυρώσεων της Δύσης προτού η Ρωσία επιτρέψει τις εξαγωγές ουκρανικών σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα μετά τα μέσα Μαΐου, λέγοντας ότι δεν υπάρχουν περιορισμοί στα ρωσικά γεωργικά προϊόντα ή λιπάσματα.
Ο Carnegie-Brown είπε ότι «Θα πίστευα ότι οτιδήποτε λιγότερο από 30 ημέρες ειδοποίησης για την παράταση γίνεται λίγο προβληματικό», είπε μετά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων του Lloyd’s 2022 την Πέμπτη.
Υπάρχουν ακόμη έως και 60 εμπορικά πλοία κολλημένα στην Ουκρανία, ένα χρόνο μετά την έναρξη του πολέμου με τη Ρωσία, με τις ασφαλιστικές εταιρείες να αντιμετωπίζουν απαιτήσεις τουλάχιστον μισού δισεκατομμυρίου δολαρίων.
Οι πλοιοκτήτες μπορούν να διεκδικήσουν συνολική απώλεια για πλοία που έχουν κολλήσει για ένα χρόνο από τους ασφαλιστές τους.
Η ναυτιλιακή υπηρεσία των Ηνωμένων Εθνών, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO), δήλωσε ότι τα προσηλωμένα πλοία εξακολουθούν να αποτελούν ανησυχία.
«Θα συνεχίσω να επιδιώκω ενεργά όλες τις οδούς για την ανάπτυξη, τη διαπραγμάτευση και τη διευκόλυνση της ασφαλούς αναχώρησης πλοίων που δεν καλύπτονται από την πρωτοβουλία για τα σιτηρά στη Μαύρη Θάλασσα», δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ, Κιτάκ Λιμ, την Πέμπτη.