Ομάδα εμπειρογνωμόνων που συστάθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να εξετάσει τα εμπόδια στις διασυνοριακές συναλλαγές λόγω διαφορών στο ασφαλιστικό δίκαιο στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (IP/13/74) εξέδωσε περιεκτική έκθεση στις 27/2. Η έκθεση διαπιστώνει ότι οι διαφορές στο δίκαιο των ασφαλιστικών συμβάσεων παρεμποδίζουν τη διασυνοριακή παροχή ασφαλιστικών υπηρεσιών λόγω αυξημένου κόστους, δημιουργώντας ανασφάλεια. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις να δυσκολεύονται να ασφαλιστούν σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
Προς το παρόν, ένας πολίτης που πάει να εργαστεί σε άλλη χώρα της ΕΕ μπορεί να χρειαστεί να συνάψει νέο ασφαλιστήριο συμβόλαιο για το αυτοκίνητό του ή να αντιμετωπίσει προβλήματα με τα δικαιώματα του συνταξιοδοτικού προγράμματός του, που θα πρέπει να αναγνωριστεί εάν έχει αγορασθεί στη χώρα καταγωγής του. Ομοίως, επιχειρήσεις με υποκαταστήματα σε πολλές χώρες της ΕΕ ενδέχεται να χρειαστεί να συνάψουν ξεχωριστά συμβόλαια κάτω από διαφορετικές συνθήκες στην κάθε χώρα, αντί μιας ενιαίας πολιτικής καλύψεων για το σύνολο των δραστηριοτήτων τους στην ΕΕ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δώσει συνέχεια στην έκθεση, συνεχίζοντας τις διαβουλεύσεις και συμβουλεύοντας τους καταναλωτές, τις επιχειρήσεις και τον Ασφαλιστικό κλάδο για πιθανές λύσεις.
«Έχουν περάσει περισσότερα από 20 χρόνια από την ολοκλήρωση της ενιαίας Ευρωπαϊκής αγοράς μας, αλλά τα εμπόδια στο διασυνοριακό εμπόριο στον τομέα των ασφαλίσεων παραμένουν άλυτα», δήλωσε η Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Δικαιοσύνης της Ε.Ε. Viviane Redin. «Η πραγματικότητα είναι ότι μόνο λίγοι πελάτες μπορούν να αγοράσουν ασφαλιστικές υπηρεσίες σε άλλες χώρες, με μόλις το 0,6% του συνόλου των ασφαλίστρων αυτοκινήτου και το 2,8% των ασφαλίστρων ακινήτων να προσφέρονται σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η έκθεση της ομάδας εμπειρογνωμόνων που δημοσιεύτηκε στις 27/2 δείχνει ότι μερικά από αυτά τα προβλήματα πηγάζουν από τις διαφορές στο δίκαιο των συμβάσεων. Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον και ευκαιρίες για την παροχή διασυνοριακών ασφαλιστικών υπηρεσιών. Ας βεβαιωθούμε ότι θα κάνουμε το καλύτερο για να τις εκμεταλλευτούμε. Κινήσεις ζωτικής σημασίας για να διατηρήσουμε την ανταγωνιστική θέση των κορυφαίων Ασφαλιστικών Εταιρειών της Ε.Ε.στην παγκόσμια αγορά.»
Η ομάδα εμπειρογνωμόνων για το Ευρωπαϊκό Δίκαιο στις Ασφαλιστικές συμβάσεις ανέλαβε τον εντοπισμό, και συγκεκριμένα αν και σε ποιο βαθμό οι διαφορές στο δίκαιο των συμβάσεων παρεμποδίζουν τη διασυνοριακή παροχή και χρήση των ασφαλιστικών υπηρεσιών. Η ομάδα, αποτελούμενη από 20 μέλη από 12 κράτη μέλη της Ε.Ε. και με διαφορετικές επαγγελματικές εμπειρίες, πραγματοποίησε δέκα συνεδριάσεις κατά τη διάρκεια του 2013 και του 2014. Η έκθεση που δημοσιεύθηκε στις 27/2 έρχεται μόλις μία ημέρα μετά την ισχυρή υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προς ένα προαιρετικό ευρωπαϊκό δίκαιο πωλήσεων, ζητώντας την άρση των περιορισμών που εμποδίζουν τη διαφήμιση ψηφιακών προϊόντων και συναφών υπηρεσιών σε ολόκληρη την Ε.Ε. (MEMO/14/137).
Στο πόρισμα της έκθεσης για το Ευρωπαϊκό Δίκαιο στις Ασφαλιστικές Συμβάσεις, οι κύριες διαπιστώσεις είναι:
-
Για πολλές ασφαλιστικές υπηρεσίες ζωής, αυτοκινήτου ή αστικής ευθύνης που πωλούνται στους καταναλωτές, οι Ασφαλιστικές Εταιρείες πρέπει να προσαρμόζουν τις συμβάσεις τους, σύμφωνα με τους νόμους της χώρας που ο ασφαλισμένος κατοικεί. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αναπτύσσουν νέα συμβόλαια που να ανταποκρίνονται, για παράδειγμα, με τους κανόνες για τη σωστή πληροφόρηση του καταναλωτή.
-
Οι διαφορές του δικαίου των συμβάσεων παρεμποδίζουν την παροχή ασφαλιστικών υπηρεσιών σε διασυνοριακό επίπεδο. Αυξάνουν το κόστος για τη διασυνοριακή παροχή ασφαλιστικών υπηρεσιών, δημιουργούν νομική αβεβαιότητα και δυσκολεύουν τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις να ασφαλιστούν σε άλλα κράτη μέλη.
-
Τα εμπόδια στο δίκαιο των συμβάσεων παρατηρούνται κυρίως στον κλάδο της ασφάλισης ζωής, καθώς και στους κλάδους της αστική ευθύνης και του αυτοκινήτου. Η έκθεση διαπιστώνει ότι τα προβλήματα είναι λιγότερο πιθανό να εμφανιστούν στους κλάδους ασφάλισης μεγάλων κινδύνων που συνδέονται με το εμπόριο ή με την ασφάλιση μεγάλων εταιρειών, όπως στον κλάδο της ασφάλισης μεταφορών.
Διαβάστε αναλυτικά την Έκθεση εδώ