Κάθε οργανισμός που… σέβεται τον εαυτό του θέλει να αυξήσει τον αριθμό των top ταλέντων που έχει στο δυναμικό του.
Πόσο αξίζει ο κορυφαίος πωλητής σου; Ο καλύτερος μηχανικός σου; Ο top μαρκετίστας σου; Όλοι γνωρίζουν ότι κάποιοι άνθρωποι τα καταφέρνουν καλύτερα από άλλους. Όμως οι καλύτεροι δεν είναι απλά λίγο καλύτεροι από τους υπόλοιπους – συνήθως είναι πολύ καλύτεροι.
Μελέτη της Bain & Company δείχνει ότι οι κορυφαίοι σε επιδόσεις είναι σχεδόν τέσσερις φορές πιο παραγωγικοί από το μέσο όρο. Μερικές φορές η διαφορά είναι πολύ μεγαλύτερη. Για παράδειγμα, ο καλύτερος πωλητής της Nordstrom πουλάει τουλάχιστον οκτώ φορές περισσότερο από το μέσο πωλητή άλλων πολυκαταστημάτων.
Δεδομένων των μεγάλων διαφορών μεταξύ των καλύτερων και των υπολοίπων, μία εταιρεία με υψηλότερο ποσοστό υπαλλήλων με κορυφαίες επιδόσεις είναι φυσικό να ξεπερνά τους αντιπάλους της. Ο λόγος είναι ότι έχει υψηλότερο βαθμό παραγωγικότητας ανθρώπινου κεφαλαίου, που γνωρίζουμε ότι σχετίζεται στενά με τα οικονομικά αποτελέσματα.
Το ακατέργαστο ταλέντο δεν είναι ο μόνος παράγοντας που καθορίζει την παραγωγή του ανθρώπινου κεφαλαίου, όμως αν δεν έχεις τους «top» συνεργάτες που χρειάζεσαι, κανένας άλλος παράγοντας δεν θα κάνει ουσιαστική διαφορά. Επομένως, η βελτίωση της συνολικής δεξαμενής ταλέντου είναι το πρώτο βήμα προς καλύτερη παραγωγή ανθρώπινου κεφαλαίου.
Πώς μπορεί μία εταιρεία να αυξήσει το επίπεδο των δεξιοτήτων της – και ειδικότερα, πώς μπορεί να αυξήσει την ποσότητα των κορυφαίων ταλέντων; Η έρευνα και η εμπειρία μας στην Bain συνιστά τρία σημεία-κλειδιά:
Αξιολογήστε τη δεξαμενή ταλέντου. Δεν μπορείς να ξέρεις το μέγεθος του έργου που έχεις να φέρεις εις πέρας αν πρώτα δεν γνωρίζεις ακριβώς τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία του ανθρώπινου κεφαλαίου σου. Η Alliance Bernstein, μία εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων ύψους 3 δισ. δολαρίων με έδρα στο Μανχάταν, αξιολογεί καθέναν από τους 3.700 υπαλλήλους της κάθε χρόνο τόσο σε επίπεδο επιδόσεων όσο και σε επίπεδο δυνατοτήτων. Η διευθυντική ομάδα της AB περνά αρκετές ημέρες κάθε χρόνο αξιολογώντας τις βαθμολογίες όλης της εταιρείας, για να ξέρει πάντα που βρίσκονται οι υπάλληλοι με τις καλύτερες επιδόσεις. Μία προειδοποίηση: μετράνε και οι επιδόσεις και οι δυνατότητες, όμως οι επιδόσεις είναι αυτές που πρέπει να μετράνε περισσότερο. Γιατί οι επιδόσεις είναι απτές. Μπορούν να μετρηθούν με αντικειμενικά κριτήρια. Οι δυνατότητες είναι πάντα υποκειμενικές, ενώ μπορεί να μη γίνουν ποτέ πραγματικότητα.
Οι κορυφαίοι σε επιδόσεις είναι σχεδόν τέσσερις φορές πιο παραγωγικοί από το μέσο όρο.
Επομένως, δώστε ιδιαίτερη προσοχή στους υπαλλήλους με τις καλύτερες επιδόσεις. Αν δεν έχουν μεγάλη διαφορά από τη συνολική δεξαμενή ταλέντου, τότε μάλλον έχετε πρόβλημα.
Ελέγξτε τη διαδικασία. Όποτε μπορείτε, προσπαθήστε να μην εξαρτάστε από τις εταιρείες εύρεσης στελεχών ως μοναδική πηγή νέων ταλέντων. Μία εταιρεία που αναζητά περισσότερους «κορυφαίους παίκτες» πρέπει να γνωρίζει από πρώτο χέρι για τα ταλέντα που είναι διαθέσιμα και πρέπει να κάνει τη δική της διαδικασία στελέχωσης. Μία πολύ γνωστή εταιρεία της Silicon Valley είχε για πολλά χρόνια μεγάλη εξάρτηση στους «κυνηγούς ταλέντων» για να βρει μηχανικούς. Αποτέλεσμα; Δεχόταν υποψήφιους που δεν μπορούσαν να βρουν δουλειά στην Apple, τη Facebook, την Google και άλλες κορυφαίες εταιρείες του κλάδου.
Τις συνεντεύξεις να τις κάνουν μόνο οι καλύτεροι. Είναι μία θλιβερή αλήθεια για τον άνθρωπο: Οι «δεύτεροι» και «τρίτοι» παίκτες δεν μπορούν πάντα να εντοπίσουν τους κορυφαίους και ίσως νιώσουν ότι απειλούνται όταν το κάνουν. Οι «μέσων επιδόσεων» ψάχνουν όμοια χαρακτηριστικά, την ικανότητα του συνεντευξιαζόμενου να προσαρμοστεί. Δεν ψάχνουν πάντα – και ίσως δεν προτιμούν – κάποιον που είναι πιθανό να ανεβάζει τον πήχη ή που τους κάνει να μοιάζουν χειρότεροι.
Μια εταιρεία, όπως μια αθλητική ομάδα ή μια συμφωνική ορχήστρα, πρέπει να κάνει πολλά πράγματα σωστά για να φτάσει στο αποκορύφωμα της απόδοσης. Όμως αν δεν διαθέτει ένα υγιές ποσοστό εξεχόντων ατόμων που τα καταφέρνουν πολύ καλύτερα από τους υπόλοιπους, τότε είναι εκτός μάχης πριν ακόμη ξεκινήσει ο αγώνας.
*Ο Michael C. Mankins είναι συνεργάτης της Bain & Company. Έχει έδρα στο San Francisco και είναι επικεφαλής του τμήματος Organization Practice της Bain για την Αμερική.