Ειδική μέριμνα για τον εκσυγχρονισμό και την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών που αφορούν τα οχήματα θα πρέπει να λάβει η πολιτεία κατά το Συνήγορο του Πολίτη, διασυνδέοντας τις 4 βάσεις που τηρούν ηλεκτρονικά δεδομένα για τα αυτοκίνητα στην χώρα μας.
Στην ετήσια έκθεση της ανεξάρτητης αρχής επισημαίνεται ότι η έλλειψη “επικοινωνίας” των ηλεκτρονικών βάσεων που τηρούνται στο αυτοκίνητο δημιουργούν πληθώρα προβλημάτων στους πολίτες, όπως την επιβολή προστίμων για οχήματα ανασφάλιστα σε ανθρώπους που τα έχουν πουλήσει.
Η αρχή τονίζει επίσης ότι:
- σημειώνονται μεγάλες καθυστερήσεις στην ενημέρωση των οφειλετών για πρόστιμα ΚΟΚ, με αποτέλεσμα αυτοί να περιέρχονται σε εξαιρετικά δυσμενή οικονομική θέση και να επηρεάζεται αρνητικά η εισπραξιμότητα των προστίμων.
- Παρακωλύεται η διεκπεραίωση διοικητικών διαδικασιών, συχνά με οικονομικές συνέπειες για τον ιδιοκτήτη του οχήματος.
- Το Μητρώο Οχημάτων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) δεν ενημερώνεται για τις κλοπές οχημάτων ή την κατάσχεσή τους από τις αστυνομικές αρχές της χώρας, ώστε τα οχήματα αυτά να τεθούν αυτόματα σε καθεστώς αναγκαστικής ακινησίας.
- Η έλλειψη δυνατότητας διαγραφής οχημάτων που έχουν κλαπεί από τα ηλεκτρονικά αρχεία της ΑΑΔΕ συχνά οδηγεί στην απώλεια παροχών, καθώς η κατοχή οχήματος αποτελεί τεκμήριο οικονομικής κατάστασης (χαρακτηριστικό παράδειγμα η περίπτωση χορήγησης πετρελαίου θέρμανσης).
Ηλεκτρονικά αρχεία για τα αυτοκίνητα έχουν οι εξής 4 φορείς:
α) Το Μητρώο Οχημάτων του Υπουργείου Μεταφορών, με εστίαση στην αποθήκευση των τεχνικών στοιχείων των οχημάτων, το οποίο αντλεί τα στοιχεία του από τη διαδικασία έκδοσης άδειας κυκλοφορίας των οχημάτων.
β) Το Μητρώο Οχημάτων της ΑΑΔΕ, με εστίαση στην αποθήκευση των οικονομικών στοιχείων των οχημάτων, το οποίο άντλησε τα στοιχεία του αρχικά από τη μετάπτωση των φυσικών αρχείων τελών κυκλοφορίας των ΔΟΥ, ενώ πλέον αντλεί τα στοιχεία του από το Μητρώο Οχημάτων του Υπουργείου Μεταφορών.
γ) Το Μητρώο της ΕΛΑΣ, όπου καταχωρούνται τα οχήματα σε σχέση με την οποιαδήποτε παραβατικότητα, το οποίο αντλεί τα στοιχεία του από βεβαιώσεις τροχαίων παραβάσεων του ΚΟΚ που επιβάλλονται από την Τροχαία (όπως παραβάσεις και επιβολή ποινών του Συστήματος Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών ή pointsystem), από δηλώσεις κλοπών κ.λπ.
δ) Το Ελληνικό Κέντρο Πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου, με εστίαση στην αποθήκευση των ασφαλιστικών στοιχείων των οχημάτων με στοιχεία από ασφαλιστήρια συμβόλαια. Το σύστημα αυτό, μάλιστα, διαθέτει διαδικτυακή εφαρμογή308, μέσω της οποίας ο κάτοχος οχήματος μπορεί να πληροφορηθεί την ασφαλιστική κατάσταση του οχήματός του.