Η ασφαλιστική απάτη είναι ένα σοβαρό ζήτημα για τις εταιρείες στην Αμερική και στην Ευρώπη και αυτό φαίνεται από τον τρόπο που πλέον αντιμετωπίζεται το φαινόμενο αυτό.
Δεν είναι επομένως τυχαίο που την τελευταία δεκαετία έχουν δημιουργηθεί πιο αποδοτικά συστήματα ελέγχων και εξειδικευμένα τμήματα τα οποία στελεχώνονται από ειδικούς ερευνητές μέχρι και ανθρώπους που έχουν περάσει από διοικητικές θέσεις κλινικών και γνωρίζουν πως ακριβώς μπορεί κάποιος να “βγάλει” κάτι παραπάνω από μία ασφαλιστική αποζημίωση.
Έχοντας δουλέψει σε ασφαλιστικές εταιρείες στην Αμερική η MELANIE RADZICKI MCMANUS αναφέρει ποιοι είναι οι δέκα τρόποι με τους οποίους οι εταιρείες αντιμετωπίζουν την απάτη:
- Χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά δεδομένα που όταν συνδυάζονται δείχνουν ύποπτες κινήσεις. Όπως για παράδειγμα μία κλινική και ένας γιατρός συγκεκριμένος ο οποίος χρεώνει συνεχώς τις ασφαλιστικές εταιρείες για υπηρεσίες που δεν κρίνονται αναγκαίες
- Ανάλυση ιστορικού αξιώσεων: Έχετε ζητήσει να αποζημιωθείτε αρκετές φορές ή για αρκετά ατυχήματα ή συμβάντα. Αυτό είναι το πρώτο καμπανάκι κινδύνου για τις ασφαλιστικές. Ειδικά σε ασφαλίσεις κατοικιών και οχημάτων οι εταιρείες ερευνούν ενδελεχώς τα δεδομένα καθώς εκεί διαπράττονται συχνότερα απάτες
- Η λίστα των “23 ύποτων δεικτών” του Εθνικού Γραφείου Εγκλήματος: Δεν είναι μυστικό ότι υπάρχει και κάποιοι από αυτούς τους δείκτες είναι επίσης γνωστοί. Έχει αποδειχθεί όμως ότι είναι αποτελεσματικοί και έχει αποτρέψει επίδοξους απατεώνες. Κάποιοι από τους δείκτες που χρησιμοποιούν οι εταιρείες είναι: α) ένας πελάτης που μετά από μία μεγάλη αξίωση εμφανίζεται με απολύτως ήρεμη συμπεριφορά είναι ύποπτος, β) η κατάθεση χειρόγραφων αποδείξεων για ζημιές, γ) κάποιος που προσθέτει ιδιοκτήτες κατοικιών ή καλύψεις στο αυτοκίνητο πριν μία ζημιά δ)μία ζημιά-φωτιά σε όχημα ή σπίτι που ξεκίνησε αμέσως μετά από έναν καυγά ή μόλις τα μέλη της οικογένειας έφυγαν από το σπίτι ή το αυτοκίνητο και ε) μία αξίωση στον κλάδο υγείας από υπάλληλο εποχιακό που τελειώνει η περίοδος εργασίας του
- Πολλές ασφαλιστικές εταιρείες στο εξωτερικό έχουν ειδικές ερευνητικές ομάδες η SIUs, υπαλλήλους που έχουν εργαστεί στο παρελθον σαν ιδιωτικοί ερευνητές, αστυνομικοί ή ακόμα και σε κλινικές για να έχουν την εικόνα του πως λειτουργεί το σύστημα υγείας.
- Η ασφαλιστική απάτη δεν προέρχεται πάντα από την πλευρά του πελάτη. Απάτη διενεργούν και οι ασφαλιστές που μπορεί να πουλούν μία ασφάλιση και να μην καταθέτουν ποτέ τα χρήματα στην εταιρεία. Οι εταιρείες έχουν δημιουργήσει συστήματα με τα οποία ελέγχουν και τους υπαλλήλους
- Τσεκάρουν όσους ζητούν αποζημιώσεις και μέσα από τα social media. Για αυτό και δεν είναι τυχαίο που πολλές απάτες έχουν αποκαλυφθεί μέσω φωτπγραφιών ή αναρτήσεων σε facebook , twitter κλπ.
- Οι εταιρείες ζητούν βοήθεια και από τους ασφαλισμένους. Τους προτρέπουν λοιπόν να τσεκάρουν το λογαριασμό που παίρνουν από την κλινική και να δουν πως ότι αναγράφεται έχει γίνει και η κλινική δεν χρεώνει κάτι επιπρόσθετα. Το ίδιο ακροβώς πρέπει να κάνουν και όταν το αμάξι τους επισκευάζεται κλπ.
- Διασταύρωση ελέγχων: Είναι ένας απλός τρόπος να αντιληφθεί τοα ρμόδιο τμήμα ότι κάτι δεν πάει καλά με έναν ασφαλισμένο. Πρόκειται στην ουσία για τη διαστάυρωση στοιχείων όπως αν σε κάποιο λογαριασμό μπαίνουν πολλές αποζημιώσεις. Από εκεί και πέρα αρχίζει η διερεύνηση για το αν όντως υπάρχει απάτη ή όχι.
- Οι εταιρείες χρησιμοποιούν και εξωτερικούς ντεντέκτιβ, οι οποίοι κάνουν ότι ακριβώς και στις ταινίες. Παρακολουθούν και καταθέτουν στις εταιρείες δεδομένα τα οποία δείχνουν αν όντως κάποιος προσπαθεί με δόλιο τρόπο να αποσπάσει χρηματική αποζημίωση.
- Μία από τις πιο διαδεδομένες μορφές απάτης είναι τα στημένα ατυχήματα και οι αποζημιώσεις για τραυματασιμούς. Στην προκειμένη επρίπτωησ εμπλέκονται οι οδηγοί, οι γιατροί ίσως και δικηγόροι. Συνήθως τα κυκλώματα αυτά επαναλαμβάνουν τη μέθοδο τους. Οπότε όπου εντοπίζονται ίδιοι μέθοδοι, ονόματα κλπ. Κάτι απλά δεν παέι καλά