
O Τομέας People Solutions της ICAP Group, διεξήγαγε με μεγάλη επιτυχία την προηγούμενη εβδομάδα, Εσπερίδα Ανωτάτων Στελεχών με θέμα «Καινοτόμος Αξιολόγηση της Απόδοσης της Ομάδας Διοίκησης» αλλά και το 2ο Human Capital Summit. Με κεντρικό ομιλητή τον Dr. Gorkan Ahmetoglu, Λέκτορα Επιχειρηματικής Ψυχολογίας, University College London και οι δύο πρωτοβουλίες κέντρισαν το ενδιαφέρον 300 υψηλόβαθμων Στελεχών.
Δήλωση του κ. Κώστα Ζούλια, Director, ICAP Human Capital Consulting:
Καταφέραμε να αναλύσουμε και να συζητήσουμε διεξοδικά για τις διεθνείς εξελίξεις στα συστήματα διαχείρισης απόδοσης και να τα δούμε μέσα από το πρίσμα της Ελληνικής πραγματικότητας. Το Συνέδριο μας μέσω των εισηγήσεων διακεκριμένων ομιλητών έδειξε ότι υπάρχει χώρος για καινοτομία με τη βοήθεια της τεχνολογίας στα συστήματα αξιολόγησης με στόχο να ενισχυθεί η αμεσότητα, η αντικειμενικότητα και ο αναπτυξιακός τους χαρακτήρας. Επίσης, είναι σημαντικό ότι στην Ελλάδα υπάρχει ισχυρή τάση για βελτίωση των διαδικασιών, συχνά με αξιολόγηση 360’, ενώ θέληση να εισάγουν συστήματα εκφράζουν και επιχειρήσεις που δε διαθέτουν μέχρι τώρα. Τέλος, η εσπερίδα μας κατέδειξε ότι τα ανώτατα Στελέχη πρέπει να αξιολογούνται τόσο για τις διοικητικές όσο και τις ηγετικές τους ικανότητες και ότι ιδιαίτερη σημασία στη διαδικασία αυτή έχει η γνώμη των υφισταμένων τους.
Ο Dr. Gorkan Ahmetoglu, στα πλαίσια της εσπερίδας ανέφερε στοιχεία για το πώς μπορεί να αξιολογείται και να ανταμείβεται ένα μέλος της ομάδας διοίκησης καθώς και πόσο σύνθετο και ουσιαστικό θέμα καθίσταται η αξιολόγηση των στελεχών για την επιτυχία της επιχείρησης. Επέμεινε ιδιαίτερα στην άποψη ότι ένα ηγετικό στέλεχος πρέπει να είναι ταυτόχρονα ηγέτης και διαχειριστής (manager) και ότι το ένα δεν αναιρεί το άλλο. Ανέλυσε τη σημαντικότητα των βραχυπρόθεσμων ομαδικών στόχων και του στρατηγικού οφέλους και έδωσε έμφαση στις αλλαγές ηγετικών και διαχειριστικών συμπεριφορών που πρέπει να γίνουν ώστε να αλλάξει η κουλτούρα μιας επιχείρησης σε θέματα διαχείρισης της απόδοσης.
Στο συνέδριο ο Dr. Gorkan Ahmetoglu τοποθετήθηκε απέναντι στις γενικότερες αλλαγές που συμβαίνουν στο χώρο του performance management. Αναφέρθηκε εις βάθος, στην ανάγκη καθορισμού συγκεκριμένων στόχων, καθώς και πως η αξιολόγηση των εργαζομένων θα πρέπει να γίνεται σε συνεχή βάση και όχι μονάχα μια φορά τον χρόνο. Ανέφερε πως οι αξιολογήσεις εργαζομένων διατηρούν έναν υποκειμενικό χαρακτήρα καθώς γίνονται από ανθρώπους αλλά αυτό δεν εμποδίζει την αξιολόγηση από το να είναι αντικειμενική. Επίσης, οι εργαζόμενοι πρέπει να δέχονται εποικοδομητική κριτική ώστε να βελτιώνουν τις αδυναμίες τους. Τόνισε πως οι αξιολογήσεις ενισχύουν την αξιοπιστία στον επαγγελματικό χώρο και οι εταιρείες θα έπρεπε να υιοθετήσουν εφαρμογές ανατροφοδότησης για τους εργαζόμενους (employee feedback apps) με τη βοήθεια της τεχνολογίας ώστε να διευκολύνουν τη συγκεκριμένη διαδικασία.
Κατόπιν, η Sibel Gursoy, Regional HR VP, Western Europe, JTI παρουσίασε τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει η πολυεθνική εταιρεία καπνοβιομηχανίας τη διαχείριση της απόδοσης. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στο εργαλείο “Dialogue” που έχει δημιουργηθεί με σκοπό την αξιολόγηση των εργαζομένων της εταιρείας σε όλες τις χώρες όπου απασχολείται και πως αυτό έχει ευνοήσει σε μεγάλο βαθμό τη διαδικασία αξιολόγησης των εργαζομένων.
Στο βήμα τη διαδέχτηκε, ο Stefano Trombetta, Managing Director, Accenture Strategy, Talent and Organization IGEM Lead όπου δήλωσε πως η εταιρεία έχει καταργήσει τις ετήσιες αξιολογήσεις και παρουσίασε έναν καινοτόμο τρόπο αξιολόγησης των εργαζομένων που εφαρμόζει. Το “Performance Achievement Adventure” είναι η νέα διαδικασία η οποία δίνει έμφαση στην ανάπτυξη των εργαζομένων και η οποία, υιοθετώντας χαρακτηριστικά από τις μεγαλύτερες εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης (linkedin, twitter, κλπ) παρέχει δυνατότητα συνεχούς ανατροφοδότησης στους εργαζομένους από διάφορους συναδέλφους και όχι μόνο τους προϊστάμενους και διευκολύνει έτσι τη δημιουργία αυτογνωσίας στον εργαζόμενο.
Στη συνέχεια, ο Νικήτας Κωνσταντέλλος, Διευθύνων Σύμβουλος Ομίλου ICAP & Πρόεδρος της Εταιρείας Ανωτάτων Στελεχών Επιχειρήσεων (ΕΑΣΕ) παρουσίασε τα αποτελέσματα πρωτογενούς έρευνας της ICAP για τα Συστήματα Διαχείρισης Απόδοσης στην Ελλάδα. Στην έρευνα απάντησαν 281 στελέχη, εκ των οποίων το 30% ήταν εργαζόμενοι σε πολυεθνικές και το 70% σε ελληνικές επιχειρήσεις. Εκπροσωπήθηκαν όλοι οι κλάδοι με προεξάρχοντες τη βιομηχανία, τα καταναλωτικά προϊόντα, το λιανικό εμπόριο, τον τραπεζικό-ασφαλιστικό και τον φαρμακευτικό. Το 52% δήλωσε ότι διαθέτει σύστημα διαχείρισης απόδοσης και το 48% που αφορά κυρίως σε μικρότερες επιχειρήσεις ότι δε διαθέτει. Τα μισά περίπου συστήματα χρησιμοποιούν την 5βάθμια κλίμακα βαθμολόγησης ενώ μόνο το 19% την 4βάθμια που θεωρείται και πιο απαιτητική. Το 80% των αξιολογήσεων γίνεται σε ετήσια βάση, το 12% σε εξάμηνη και το 7% σε 3μηνη. Το 74% των διαδικασιών διεκπεραιώνονται με ηλεκτρονικά μέσα, ενώ 26% γίνονται σε χαρτί. Όσον αφορά το βαθμό ικανοποίησης από το Σύστημα Διαχείρισης Απόδοσης φαίνεται πως η μεγαλύτερη ικανοποίηση προέρχεται από την ευκολία χρήσης με 92%, την αντικειμενικότητα με 90% και το βαθμό συμμετοχής με 87%. Χαμηλότερη ικανοποίηση υπάρχει για την καλλιέργεια ομαδικότητας με 69%, την σαφή διαφοροποίηση της απόδοσης με 73%, την ακρίβεια της μέτρησης των στόχων με 75% και την έλλειψη γραφειοκρατίας με 75%. Παρά τα σχετικά υψηλά ποσοστά ικανοποίησης, υπάρχουν σκέψεις για τη βελτίωση του 62% των συστημάτων, την ριζική μετατροπή του 15%, ενώ την κατάργηση του σκέπτεται μόνο το 3%. Τέλος οι μισές επιχειρήσεις που δε διαθέτουν σύστημα σκέπτονται να εισάγουν και αυτό είναι πολύ σημαντικό για την ελληνική επιχειρηματική πραγματικότητα όπου η υψηλή απόδοση είναι ζητούμενο.
Εδώ μπορείτε να δείτε αναλυτικά τα αποτελέσματα της έρευνας.
Τις κεντρικές ομιλίες ακολούθησε πάνελ με θέμα: «Το ρόλο της διαχείρισης απόδοσης στην αποτελεσματικότητα των επιχειρήσεων στην Ελλάδας, τα εμπόδια που θέτει η ελληνική επιχειρηματική κουλτούρα στη διαχείριση απόδοσης και πώς αντιμετωπίζονται στην πράξη» με συντονιστή τον Νικήτα Κωνσταντέλλο και συμμετέχοντες τους Αθηνά Δεσύπρη, Γενική Διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού, Eurobank, Ιωάννη Καλλίγερο, Πρόεδρο & Διευθύνων Σύμβουλο, Mercedes-Benz, Έλενα Παπαδοπούλου, Chief Officer Ανθρώπινου Δυναμικού, Όμιλος ΟΤΕ και Ανδρέα Ταπραντζή, Διευθύνων Σύμβουλο, Avis Hellas. Ακούστηκαν απόψεις πάνω στο πόσο σημαντικό είναι το performance management για τους εργαζομένους, τι μπορεί να προσφέρει και να ενισχύσει μέσα σε έναν οργανισμό, στον ρόλο ενός CEO στη διαχείριση της απόδοσης καθώς και αν είναι εφικτό να αξιολογείται και ο ίδιος μέσω ριζικών αλλαγών της κουλτούρας των εταιρειών. Επίσης αναφέρθηκε ότι θα πρέπει οι διευθυντές Ανθρώπινου Δυναμικού να συμμετέχουν στα Διοικητικά Συμβούλια των επιχειρήσεων και ότι δύο από τις συμμετέχουσες εταιρείες βρίσκονται σε διαδικασία βελτίωσης των συστημάτων τους. Σημαντικό συστατικό στο μέλλον θα αποτελεί η αξιολόγηση 360’ ειδικά για τα ανώτερα στελέχη.
Το συνέδριο ολοκληρώθηκε με την παρουσίαση αποτελεσμάτων έρευνας από τη Γαλήνη Ηλιοπούλου, Manager, ICAP Human Capital Consulting, για την ανάσχεση του φαινομένου μετανάστευσης ανθρώπινου κεφαλαίου (brain drain), που έγινε για 2η συνεχή χρονιά. Στην έρευνα συμμετείχαν 853 Έλληνες του εξωτερικού: το 71% των ατόμων είναι έως 35 ετών χωρίς οικογενειακές υποχρεώσεις με υψηλή εξειδίκευση (κάτοχοι μεταπτυχιακού ή/και διδακτορικού σε ποσοστό 72%). Μετά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της φετινής έρευνας, έγινε σύγκριση με τα περσινά αποτελέσματα. Τέλος, παρουσιάστηκαν μερικές προτάσεις για το τι μπορούν να κάνουν οι εταιρείες για να κρατήσουν τα ταλέντα που ήδη διαθέτουν στο δυναμικό τους και να προσελκύσουν νέους, ώστε να μη φύγουν τα άτομα στο εξωτερικό.
Διακεκριμένος Χορηγός του Συνεδρίου ήταν η Avis Hellas
Χορηγός η EpsilonNet
Υποστηρικτές οι: Arval BNP Paribas Group, Όμιλος Ευρωκλινικής, Edenred
Χορηγοί Επικοινωνίας οι: Ναυτεμπορική, naftemporiki.gr, Insurance Daily, Ασφαλιστικό Marketing (Morax Media), kariera.gr και Χρήμα, Χρήμα Week (Ethos Media)